11 milionów dolarów za Forda GT40 w barwach Gulf [wideo]
Ford GT40 o nadwoziu nr P/1074 został sprzedany za 11 mln dolarów. Tym autem ścigał się m.in. Jacky Ickx. Samochód odegrał też ważną rolę przy kręceniu filmu "Le Mans".
19.08.2012 | aktual.: 07.10.2022 20:48
Przyznam się szczerze, że na widok samochodów wyścigowych w barwach Gulf dostaję gęsiej skórki. Szczególnie przyjemnej, gdy chodzi o pomalowanego na błękitno-pomarańczowo Forda GT40. Egzemplarz, który ma dla zasłużonej dla motorsportu firmy paliwowej szczególne znaczenie, został 17 sierpnia sprzedany na aukcji za 11 mln dolarów.
Auto rozpoczęło swój wyścigowy żywot jako Mirage o numerze M.10003. Samochód bazował na Fordzie GT40, ale był jego wersją odchudzoną. W sumie powstały trzy sztuki GT40 Lightweight/Mirage, z czego dwie przetrwały do dzisiaj. Pojazdy zostały skonstruowane na zlecenie Gulf Oil Corporation. Od Fordów różniły się m.in. inną, węższą konstrukcją dachów. Były to jedne z pierwszych wyścigówek, których część poszycia wykonano z włókna węglowego.
Modelem Mirage M.10003 w maju 1967 roku odnieśli zwycięstwo w Spa Jacky Ickx i Dick Thompson. Belg na swoim domowym torze dał popis znakomitej jazdy w deszczu, w sumie przebywał za kierownicą podczas 58. z 71. okrążeń. Mirage pokonał 1000 km w czasie 5 godz. 9 min i 46,5 s, przy zadziwiającej średniej prędkości 193 km/h (informację podaję za książką "GT 40: An Individual History and Race Record", której autorem jest Ronnie Spain). Była to pierwsza wygrana dla marki Gulf w historii.
Z powodu zmian w przepisach, Mirage M.10003 musiał zostać przebudowany na standardowego Forda GT40. Auto dostało karoserię o numerze P/1074. Samochód zaliczył w sezonie '68 kilka udanych występów. Najlepiej poszło na Monzy, gdzie David Hobbs i Paul Hawkins wygrali wyścig na 1000 km. Tym samym P/1074 został jedynym egzemplarzem Mirage'a w barwach Gulf, który triumfował również jako Ford.
Dwa lata później auto trafiło na plan filmu "Le Mans", w którym główną rolę grał Steve McQueen. Ten kultowy dla fanów motoryzacji obraz, skupia się na rywalizacji kierowców Porsche i Ferrari podczas 24-godzinnego wyścigu (w modelach odpowiednio 917 i 512). Duża część zdjęć powstała podczas Le Mans w 1970 roku.
McQueen nalegał na ujęcia filmowane przy naprawdę wysokich prędkościach, dlatego kamery zamontowano m.in. w Porsche 908/2. Rywalizowało ono w zawodach, ale nie zostało uwzględnione w wynikach z powodu liczby zaliczonych kilometrów. Auto miało długie postoje, ponieważ trzeba było zmieniać taśmy w sprzęcie.
O ile Porsche 908/2 wyglądało dalej jak normalny samochód wyścigowy, o tyle Ford GT40 P/1074 został dość znacznie przerobiony. Żeby zamontować dwie kamery, filmowcy m.in. pozbawili pojazd dachu, przycięli drzwi i przemodelowali tył. W sumie Ford w barwach firmy Gulf był używany na planie "Le Mans" przez 5 miesięcy.
Po zakończeniu zdjęć, pocięty samochód trafił w ręce Harley'a E. Cluxtona III. Następnie nabył go Sir Anthony Bamford (w 1972 roku), który przywrócił Forda GT40 do wyścigowej specyfikacji. Obecny właściciel powierzył w 2002 roku Cluxtonowi renowację modelu. Wspaniale zachowany egzemplarz pojawił się w ostatnich latach m.in. na Goodwood Festival of Speed oraz Amelia Island Concours d'Elegance, gdzie zgarnął nagrodę dla najlepszego auta w swojej klasie.
Ford GT40 P/1074 jest wyposażony w silnik o pojemności 4,7 l. Jednostka V8 rozwija maksymalną moc 440 KM przy 6600 obr./min. Motor jest sprzężony z pięciobiegową skrzynią manualną. Pojazd ma niezależne zawieszenie z regulowanymi amortyzatorami marki Koni. Jest w pełni gotowy do jazdy. Jak podaje RM Auctions w informacji na temat licytacji, samochód został sprzedany wraz z oryginalnym, lekkim nadwoziem M.10003 Mirage z 1967 roku.
1968 Ford GT40 Gulf/Mirage Lightweight Racing Car
Źródło: Motoring Exposure • Autoblog • RM auctions • GT 40: An Individual History and Race Record