Nowe paliwo na stacjach. Tańsze, ale można je tankować tylko do aut z listy

Nowe paliwo na stacjach. Tańsze, ale można je tankować tylko do aut z listy28.12.2022 12:51
Paliwo
Paliwo
Źródło zdjęć: © autokult

1 stycznia 2023 roku wchodzi w życie nowelizacja ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych. Stacje nie będą musiały oferować paliwa E5 (jak dotychczas), jeśli w tym samym punkcie będzie można zatankować E10. Kierowcy starszych aut powinni jednak na nie uważać.

Benzyna E10 – co to jest?

Benzyna E10 nie jest zupełnie nowym wynalazkiem – można ją zatankować chociażby w Wielkiej Brytanii, Francji, Belgii czy Niemczech. To po prostu paliwo, którego 10 proc. składu stanowią biokomponenty, czyli np. alkohol produkowany z trzciny cukrowej, buraków, kukurydzy czy pszenicy. Na razie tankujemy E5, które ma 5 proc. biokomponentów. Zmiany przepisów zostały wprowadzone w ustawie z dnia 27 października 2022 roku.

Jakie korzyści daje paliwo E10?

Auta poruszające się na benzynie E10 emitują mniej substancji szkodliwych. Biorąc jednak pod uwagę bardziej istotne dla Kowalskiego aspekty, E10 jest nieco tańsze od paliwa E5 (na terenie Berlina i Monachium różnice sięgają kilku eurocentów). Jest też druga strona medalu: E10 jest mniej kaloryczne, co przekłada się na nieco wyższe zużycie. Pozostaje też kwestia używania E10 w starszych pojazdach.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

TOPR i ŠKODA ENYAQ iV: o bezpieczeństwie w górach

Zatankowałem E10 do starszego auta! Co dalej?

Według informacji Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów ACEA, zalecane jest jak najszybsze dotankowanie/uzupełnienie baku paliwem E5. W skrajnych przypadkach potrzebne będzie opróżnienie i przepłukanie zbiornika, tak jak w przypadku zalania oleju napędowego do "benzyny"

Czym grozi taka pomyłka? Nie sprawi ona, że silnik eksploduje i będzie nadawał się do generalnego remontu od razu po uruchomieniu. Największe ryzyko dotyczy elementów gumowych oraz aluminiowych komponentów jednostki napędowej. O wiele większym zagrożeniem jest ciągła jazda na E10 niż pojedyncza pomyłka.

Według niemieckiego automobilklubu ADAC wszystkie samochody oferowane od 2010 roku poradzą sobie bez problemu z paliwem E10. Nie jest to sztywna data, gdyż niektórzy producenci jeszcze dłużej mają w ofercie jednostki, które radzą sobie z dodatkiem biokomponentów. Dokładną listę przygotowała ACEA. Znajdziesz ją poniżej:

  • Alfa Romeo - do używania E10 przystosowane są wszystkie samochody wyprodukowane od 1 stycznia 2011 r., a także modele: MiTo (wszystkie silniki), Giulietta (wszystkie silniki), 159: 1.8 16V, 1.8 TBi 16V, 3.2 JTS V6, Brera: 1.8 TBi 16V, 3.2 JTS V6, Spider: 1.8 TBi 16V, 3.2 JTS V6 oraz 8C: 4.7 32V;
  • Audi - do używania E10 przystosowane są wszystkie samochody z wyjątkiem modeli: A2 1.6 FSI (2003-2005), A3 1.6 FSI (2004), A3 2.0 FSI (2004), A4 2.0 FSI (2003-2004). Paliwa E10 nie należy również używać zimą w modelach A4 sedan z lat 2001-2008 oraz A4 Avant z lat 2002-2008 fabrycznie wyposażonych w ogrzewanie postojowe;
  • BMW - wszystkie silniki są przystosowane do E10;
  • Chevrolet - do używania E10 przystosowane są wszystkie modele produkowane od 2006 r. i spełniające normę Euro 4 lub wyższą. W przypadku modelu Aveo / Kalos E10 można używać w samochodach wyprodukowanych od 2005 r.
  • Chrysler - do używania E10 przystosowane są wszystkie silniki modeli: 300 C (LX), 300 M (LR), Grand Voyager (RT), Neon (PL), PT Cruiser (PT), Sebring (JR), Sebring (JS), Stratus (JA, JX), Voyager (GS), Voyager (RG);
  • Citroen - do E10 przystosowane są wszystkie silniki samochodów wyprodukowanych od 1 stycznia 2000 r.;
  • Dacia - wszystkie silniki są przystosowane do E10;
  • Dodge - do używania E10 przystosowane są wszystkie silniki modeli: Avenger (JS), Caliber (PK), Journey, Nitro (KJ);
  • DS - do E10 przystosowane są wszystkie silniki samochodów wyprodukowanych od 1 stycznia 2000 r.;
  • Fiat - do używania E10 przystosowane są wszystkie samochody Fiata spełniające przynajmniej normę Euro 3 i wyprodukowane od 2000 r. z wyjątkiem modeli: Barchetta: 1.8 16V, Bravo/Brava (182): 1.6 16V, Doblò: 1.6 16V, Marea: 1.6 16V, 2.0 16V, Multipla: 1.6 16V, Palio: 1.6 16V, Punto (188): 1.8 16V, Stilo: 1.6 16V (1.596 cm3), 1.8 16V, 2.4 20V;
  • Ford - do używania E10 przystosowane są wszystkie sprzedawane w Europie samochody wyprodukowane od 1992 r. z wyjątkiem modelu Mondeo z silnikiem 1.8 SCI produkowanego od 2003 do 2007 r.;
  • Honda - wszystkie samochody z silnikami wyposażonymi w elektroniczny wtrysk paliwa (HONDA PGM-FI);
  • Hyundai - wszystkie silniki są przystosowane do E10;
  • Jaguar - do używania E10 przystosowane są wszystkie samochody wyprodukowane od 1992 r.;
  • Jeep - do używania E10 przystosowane są wszystkie silniki modeli: Cherokee (KJ), Cherokee (XJ), Cherokee (KL), Commander (WH), Compass (PK), Compass (MX), Grand Cherokee (WH), Grand Cherokee (WJ), Grand Cherokee (WK), Patriot (PK), Renegade (BU), Wrangler (JK), Wrangler (TJ);
  • Kia - wszystkie silniki są przystosowane do E10;
  • Land Rover - do używania E10 przystosowane są wszystkie samochody wyprodukowane od 1996 r.;
  • Lancia - do używania E10 przystosowane są wszystkie samochody Fiata spełniające przynajmniej normę Euro 3 i wyprodukowane od 2000 r. z wyjątkiem modeli: Lybra: 1.6 16V, 1.8 16V, 2.0 20V, Thesis: 2.0 Turbo 20V, 2.4 20V, 3.0 V6 24V, 3.2 V6 24V;
  • Lexus - z paliwa E10 można korzystać w przypadku wszystkich modeli przeznaczonych na rynek europejski i wyprodukowanych od stycznia 1998 r. z wyjątkiem: IS250 z silnikiem 2.5 l V6 (4GR-FSE) wyprodukowanych od sierpnia 2005 r. do września 2007 r., GS300 z silniiem 3.0 V6 (3GR-FSE) wyprodukowanych od stycznia 2005 r. do września 2007 r. oraz LS460 z silnikiem 4.6 l V8 (1UR-FSE) wyprodukowanych od sierpnia 2006 r. do września 2007 r.;
  • Maybach - wszystkie silniki są przystosowane do E10;
  • Mercedes - wszystkie modele z wyjątkiem: C200 CGI (W203), CLK 200 CGI (C209) z lat 2002-2005, a także samochodów wyposażonych w gaźnik i wyprodukowanych przed 1993 r;
  • Mini - samochody produkowane od 2000 r. są przystosowane do E10.
  • Opel - do korzystania z paliwa E10 przystosowane są wszystkie samochody z wyjątkiem aut z silnikiem Z22YH o pojemności 2.2 l i bezpośrednim wtryskiem paliwa (Vectra, Signum, Zafira);
  • Peugeot - do E10 przystosowane są wszystkie silniki samochodów wyprodukowanych od 1 stycznia 2000 r.;
  • Porsche - modelu Carrera GT nie należy tankować paliwem E10, W przypadku pozostałych modeli można go używać, o ile samochód został wyprodukowany w 1998 r. lub później (dla Boxtera od 1997 r.);
  • Renault - do używania E10 przystosowane są wszystkie samochody wyprodukowane od 1 stycznia 1997 r. z wyjątkiem modeli: 19, Megane I gen. z silnikiem 2.0 l i bezpośrednim wtryskiem paliwa (F5R 700 oraz F5R 740), Laguna II gen. z silnikiem 2.0 l i bezpośrednim wtryskiem paliwa (F5R 782), a także następującymi modelami wyprodukowanymi pomiędzy 1 stycznia 2000 r. a 31 grudnia 2001 r.: Laguna II z silnikiem 2.0 Turbo, Espace 4 z silnikiem 2.0, Velsatis z silnikiem 2.0 l, Avantime z silniiem 2.0 l;
  • Rolls-Royce - samochody produkowane od 2003 r. są przystosowane do E10;
  • Seat – do używania E10 przystosowane są wszystkie auta z wyjątkiem modeli: Toledo 2.0 FSI o mocy 110 kW (od 09.2004 do 11.2005 r.), Leon 2.0 FSI o mocy 110 kW (od 07.2005 do 11.2006 r.) oraz Altea 2.0 FSI o mocy 110 kW (od 05.2004 r. do 11.2005 r.);
  • Skoda - do używania E10 przystosowane są wszystkie auta z wyjątkiem modelu Felicja z silnikiem 1.3 OHV o mocy 40 lub 50 kW;
  • Smart - wszystkie silniki są przystosowane do E10;
  • Toyota - z paliwa E10 można korzystać w przypadku wszystkich modeli przeznaczonych na rynek europejski i wyprodukowanych od stycznia 1998 r. z wyjątkiem modelu Avensis z silnikiem 2.0 l (1AZ-FSE) wyprodukowanym pomiędzy lipcem 2000 r. a październikiem 2008 r. oraz 2.4 l (2AZ-FSE) wyprodukowanym pomiędzy lipcem 2000 r. a październikiem 2008 r.;
  • Volkswagen - do używania E10 przystosowane są wszystkie auta z wyjątkiem modeli: Lupo 1.4 o mocy 77 kW (od 08.2000 to 11.2003), Polo 1.4 FSI o mocy 63 kW (01.2002 do 06.2006), Golf IV 1.6 FSI o mocy 81 kW (11.2001 do 05.2004), Golf IV Variant 1.6 FSI o mocy 81 kW (10.2001 do 10.2006), Bora 1.6 FSI o mocy 81 kW (10.2001 do 09.2005), Bora Variant 1.6 FSI o mocy 81 kW (10.2001 do 09.2005), Golf V 1.4 FSI o mocy 66 kW (11.2003 do 11.2004), Golf V 1.6 FSI o mocy 85 kW (08.2003 do 05.2004), Golf V 2.0 FSI o mocy 110 kW (01.2004 do 05.2004), Touran 1.6 FSI o mocy 85 kW (11.2002 do 05.2004), Touran 2.0 FSI o mocy 110 kW (10.2003 do 05.2004);
  • Volvo - do używania E10 przystosowane są wszystkie auta produkowane od 1976 r. z wyjątkiem modelu S40/V40 z silnikiem 1.8 GDI wyposażonym w bezpośredni wtrysk paliwa.
Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Udostępnij:
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (135)