Wycinki z historii Alfy Romeo - część 1 [geneza motoryzacji]
Historia Alfy Romeo zaczęła się w Portello, na północnym zachodzie Mediolanu, nieopodal przełęczy Simplon. Właśnie w tym miejscu francuski budowniczy samochodów Alexandre Darracq w 1906 roku wybudował swoją fabrykę. Jego auta nie sprzedawały się jednak zbyt dobrze.
30.03.2011 | aktual.: 07.10.2022 17:33
Darracq był bliski bankructwa, dlatego zdecydował się oddać fabrykę. Przejęli ją biznesmeni z Lombardii i powołali do życia firmę Anonima Lombarda Fabbrica Automobili (ALFA), późniejszą markę Alfa Romeo. W 1910 roku pierwszy pojazd marki ALFA opuścił zakład w Portello. Było to auto oznaczone symbolem Alfa 24HP, o mocy właśnie 24 KM i silniku o pojemności 2413 ccm. Pojazd był dziełem konstruktora Giuseppe Merosiego. Cieszył się dość dużym powodzeniem, ale nie zażegnał finansowych kłopotów przedsiębiorstwa.
Przez pięć lat od wypuszczenia na rynek 24HP trwała nieustanna walka o utrzymanie ALFY na rynku. Po licznych próbach jej rekonstrukcji w 1915 roku banki, które posiadały większość akcji firmy, zdecydowały się na wymianę kierownictwa. Władzę nad zakładem przekazano neapolitańskiemu inżynierowi Nicoli Romeo. Pod jego kierownictwem w 1919 roku rozpoczęto produkcję ekskluzywnych samochodów, które odtąd nazywały się już nie ALFA, tylko Alfa Romeo.
Romeo miał głowę na karku. Płynność firmie zapewnił dzięki korzystnym kontraktom, które zawarł z włoskim przemysłem zbrojeniowym. Dzięki temu zastrzykowi gotówki Alfa Romeo szybko stała się jednym z wiodących producentów samochodów, nie tylko we Włoszech, ale w skali europejskiej. W 1920 roku na rynek trafiła Alfa Romeo E20/30HP. Samochód ten to tak naprawdę pierwsze auto Alfy nadające się do codziennego użytku. Miał dość przyzwoitą moc 49 KM i podobno świetnie się prowadził.
Przez kolejne piętnaście lat Alfa Romeo produkowała samochody poprawne, dobrze wykonane , które cieszyły się sporą popularnością. Pieniądze od włoskiego wojska zapewniały płynność. Błysku Alfie nadała jednak dopiero współpraca z nie kto innym jak Enzo Ferrarim. Ferrari w latach 1929-1935 kierował zespołem wyścigowym Scuderia Ferrari. Nawiązał on współpracę z kierownictwem Alfy i zaczęto wspólnie produkować samochody. Sukcesy Ferrariego w sporcie samochodowym wzmocniły pozycję aut przeznaczonych do codziennego użytku. Starając się zachować sportowe właściwości pojazdów, w 1934 roku skonstruowano model 6C 2300 MM.
Samochód miał sześć cylindrów i 95 KM mocy z pojemności 2,3 litra. Powstały wersje Turismo, Gran Turismo i Pescara. Auto otrzymało jednotarczowe sprzęgło suche oraz przekładnię ze zsynchronizowanym trzecim i czwartym biegiem. Auto udoskonalono pod koniec 1935 roku. Zamontowano w nim niezależne zawieszenie kół – zarówno z przodu jak i z tyłu.