Paweł Wlazło kieruje sprzedażą BMW M na Bliskim Wschodzie © WP Autokult | Materiały prasowe BMW

Wprowadził Polskę na szczyt, teraz rozkręca się na Bliskim Wschodzie. Paweł Wlazło o klientach BMW, wersjach Touring i hybrydach

16

Od kilkudziesięciu sztuk rocznie do ponad 1400 sprzedanych egzemplarzy najdroższych BMW M w Polsce. Paweł Wlazło, były szef sprzedaży BMW M na Polskę zamknął ten rozdział i rozwija markę na Bliskim Wschodzie. Tłumaczy, jaki jest polski klient i jak sprzedawać "eMki" w kraju, gdzie supersamochody to codzienność.

Mateusz Lubczański, Autokult.pl: Na rynku premium kupuje się oczami?

Paweł Wlazło, szef sprzedaży BMW M na Bliskim Wschodzie: Tak, co więcej: kupujesz emocjami. Zawsze powtarzam, że M to emocje. Znam historię z zeszłego roku, gdzie do salonu przyszedł klient, który jeździł na naszym BMW Driving Experience [cykl szkoleń dostępny dla każdego – dop. red.] żółtą M4, kolor "Speed Yellow". Wspominał o tym, jak bardzo podobało mu się szkolenie i przy rozmowie nt. nowego auta powiedział: ten. Nie taki sam, tylko dokładnie ten, którym jeździłem.

Polacy uwielbiają kombi?

Jeśli mówimy o BMW M3, to jest ponad 500 rejestracji, udział wersji Touring to połowa sprzedaży. Początek tego roku to dalej dobra passa, więc to pokazuje, że naprawdę trafia w potrzeby klientów. Z jednej strony masz lifestylowe kombi, bardzo praktyczny samochód, ale w bardzo wielu egzemplarzach zamawiane były karbonowe, sportowe fotele.

Paweł Wlazło i nowe BMW M 5 Touring
Paweł Wlazło i nowe BMW M 5 Touring © WP Autokult | Materiały prasowe

I w przypadku nowego M5 też tak jest? Pamiętam tekst Mateusza Żuchowskiego, w którym pisał, że BMW nigdy nie potrafiło "trafić" sportowym kombi w rynek.

Też stawiałem sobie pytanie, jak klienci odbiorą ten samochód. Powiem więcej: sam zastanawiałem się, jak ja odbiorę ten samochód. Sedan spełnia moje potrzeby, ale zobaczyłem, że auto jest absolutnie genialne funkcjonalnie. Na spotkaniach z dilerami przytaczam słowa naszego klienta: że to pierwsza M, do której mogę włożyć rower po złożeniu siedzeń, bez pakowania go na dach. Teraz Touring to znaczna część zamówień wolumenu M5, a pamiętaj, że premiera M5 odbywała się jednocześnie i w Polsce, i na Festiwalu Prędkości w Goodwood. Tak ważny jest polski rynek.

Nazwałbyś to specyficznym rynkiem?

Pracując tyle lat w Polsce, byłem nauczony na przykład tego, że jeżeli jest bardzo odważnie z zewnątrz, to wnętrze jest bardziej stonowane. Na pewno wspólna jest miłość do marki i to, że ten samochód jest częścią naszego życia i chcemy tę wyjątkowość podkreślić.

I ta miłość do marki pozostała, pomimo tego, że w gamie pojawiły się samochody elektryczne, a nowe M5 – od którego cały czas się odbijamy – jest hybrydą plug-in?

Pamiętasz te dyskusje, które towarzyszyły wprowadzeniu napędu na cztery koła? Konkurencja miała już podobne rozwiązania, ale M xDrive jako jedyny pozwalał w pełni na odłączenie przedniej osi, dając kierowcy wybór. To nie koniec kamieni milowych. Przeszliśmy z V8 z E92 do sześciu cylindrów w F80. Tych zmian było dużo. Teraz jest podobnie. V8 zostaje, a dodatkowo do jazdy miejskiej możemy wybrać napęd elektryczny, a Ty siedząc za kierownicą, podejmujesz decyzje, z którego chcesz korzystać i kiedy. Dla mnie najważniejszą rzeczą było słuchanie tego, co mówią klienci, co mówią dealerzy i odpowiedzieć na ich potrzeby. Jedną z nich były otwarte szkolenia torowe, więc wprowadziliśmy je do oferty. Gdy pracowałem jeszcze w Polsce, to w dużej części przypadków klienci tam budowali swoje marzenia w postaci auta.

Przeczytaj też:

W Polsce powstał też pierwszy w Europie salon poświęcony tylko i wyłącznie BMW M. Jak zbudować taką pozycję?

Pozycja BMW M w Polsce to obraz pasji ze strony wielu osób, także naszych dealerów i partnerów biznesowych, miłości do marki naszych klientów i wspólnego podążania za tym, co dla nas jest ważne w motoryzacji. Oczywiście to też efekt siły naszego rynku, dla BMW M GmbH Polska jest od lat kluczowa. Nasze miejsce rankingu w Monachium pod względem wielkości to top 10 na świecie i 3-5 miejsce w Europie. Wyprzedzają nas Niemcy i Wielka Brytania, ale o kolejne miejsce walczymy na równi. To naprawdę dużo mówi o sile Polski.

Teraz odpowiadasz za sprzedaż na Bliskim Wschodzie. Jak sprzedawać "eMki" w kraju, w którym flota radiowozów składa się z supersamochodów?

To, co zauważysz od razu, to miłość do samochodów i jest ona fantastycznie wyrażona. Możesz tu doświadczyć modeli, których w Europie nie spotkasz. Przykład: Nissan Patrol Nismo, sportowa terenówka. U nas nie do pomyślenia. Klient tutaj jest otwarty na to, by samochodem wyrazić siebie, właśnie widziałem u jednego z dealerów M5 w kolorze Borusan Turkish Blue, z czarnoczerwonym wnętrzem. Z drugiej strony, jak zwykle gdy pojawiają się emocje, klient chce mieć auto tu i teraz i sporo sprzedajemy ze stoku.

Jak się jeździ na Bliskim Wschodzie?

W Polsce pracując z siecią dealerską przejeżdżałem 50-60 tysięcy kilometrów, tutaj musiałem dostosować swoje prawo jazdy do wymogów lokalnych. Same autostrady mają tutaj siedem, osiem pasów to duża różnica w porównaniu z Europą Jeździ się absolutnie fantastycznie ale i bezpiecznie, nikt nie myśli nawet o nieprzepisowej jeździe. Ta jest skutecznie egzekwowana zarówno na autostradach, jak i w terenie zabudowanym.

Przeczytaj nasz test BMW XM:

Mamy tu historię ogromnego sukcesu - rośnie sprzedaż "eMek", rośnie udział aut z indywidualnymi, a więc droższymi, lakierami, nawet Touringi sprzedają się całkiem nieźle. Jednak nie każdy model jest sukcesem – XM raczej nie spełnił pokładanych w nim nadziei. Globalnie lepiej sprzedaje się nawet roadster, Z4. Patrzę w ofertę – poniżej jest X7 M60, X6 M, X5 M. Nie przestrzeliliście z liczbą modeli w tym segmencie?

Patrzę na wyniki z Bliskiego Wschodu i XM był numerem jeden. I mówimy tu o wersjach Label, często w lakierowaniach indywidualnych. I teraz zrobię przeskok do tego, co się działo w Polsce. Nie zapomnę dyskusji, które mieliśmy, jak pozycjonować ten model. Ostatecznie XM odpowiada za około 10 proc. wolumenu BMW M, to jest 126 sztuk. Recepta? Dialog i spojrzenie na klienta. Nowym otwarciem w Polsce było wprowadzenie wersji 6-cylidrowej, 50e.

Słabszego modelu M z napędem hybrydowym? I to znów ściągnęło klientów?

Opowiem ci historię klienta. Zależało mu na dużym samochodzie, kochał BMW, jeździł X5 i przyszedł moment na zmiany. Zastanawiał się nad X-em. Doszliśmy więc do powodów i jego motywacji. Styl, wygląd, pasja do marki – wszystko mu pasuje. Tylko dla niego szalenie ważne jest to, że wyjeżdżając z gospodarstwa domowego "na prądzie" nie zbudzi rodziny.

Początek stycznia 2025, lądujesz w Dubaju po raz pierwszy w życiu. Mieszkasz tutaj już od kilku miesięcy. Co Cię zaskoczyło najbardziej?

To, jak wygodne i bezpieczne jest tu życie. Dubaj jest jednym z najbezpieczniejszych miast świata. Do tego wiele rzeczy dostępnych jest tu przez aplikacje, takich związanych z codziennym życiem. Poziom usług jest wyjątkowy, taka serdeczność zawsze była też w Polsce, a tutaj jest na jeszcze wyższym poziomie.

Wybrane dla Ciebie

Zapominają, a potem nie mogą odpalić. Typowa usterka w czasie upałów
Zapominają, a potem nie mogą odpalić. Typowa usterka w czasie upałów
Elektryki Volkswagena dostaną fizyczne przyciski. Wiemy kiedy
Elektryki Volkswagena dostaną fizyczne przyciski. Wiemy kiedy
Tak wygląda nowy Jeep Cherokee. Znamy pierwsze szczegóły
Tak wygląda nowy Jeep Cherokee. Znamy pierwsze szczegóły
Pierwszy kontakt z Audi Q3: tak świeci 25 tys. diod LED!
Pierwszy kontakt z Audi Q3: tak świeci 25 tys. diod LED!
Nadjeżdża najmocniejsze Lamborghini w historii. Powstanie tylko 29 sztuk
Nadjeżdża najmocniejsze Lamborghini w historii. Powstanie tylko 29 sztuk
Najpopularniejsze auta w Europie w maju 2025 roku. Tesla wraca do gry
Najpopularniejsze auta w Europie w maju 2025 roku. Tesla wraca do gry
BMW 540i Legacy Edtion to hołd dla klasyki. Jest tylko jeden problem
BMW 540i Legacy Edtion to hołd dla klasyki. Jest tylko jeden problem
Nowe modele Omody i Jaecoo jadą do Polski
Nowe modele Omody i Jaecoo jadą do Polski
Rekordowy maj dla chińskich marek w Europie. Historyczne wyniki
Rekordowy maj dla chińskich marek w Europie. Historyczne wyniki
Nowe Audi Q3 wjeżdża do Polski. Ceny nie są już tajemnicą
Nowe Audi Q3 wjeżdża do Polski. Ceny nie są już tajemnicą
Czy wiesz, do czego służy plastik na desce rozdzielczej?
Czy wiesz, do czego służy plastik na desce rozdzielczej?
Jest zgoda na nowy fragment S17. Budowa ruszy jeszcze w tym roku
Jest zgoda na nowy fragment S17. Budowa ruszy jeszcze w tym roku