Włosi planują strajk w fabryce Stellantis. Jego powód jest zaskakujący

Zebrani w związkach zawodowych pracownicy fabryki Stellantis we włoskim Melfi planują przeprowadzenie jednodniowego strajku. Powodem wcale jednak nie są warunki pracy czy chęć podwyższenia pensji.

Fabryka Stellantis w MelfiFabryka Stellantis w Melfi
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Stellantis
Kamil Niewiński

W ostatnich dniach jednym z najważniejszych tematów w świecie motoryzacji są gigantyczne strajki w Stanach Zjednoczonych. Związek UAW przeciwstawił się Wielkiej Trójce z Detroit i rozpoczął szeroko zakrojone protesty. Pracownicy Stellantis, General Motors i Forda domagają się większych korzyści i przede wszystkim wzrostu wynagrodzeń w obliczu rekordowych zysków koncernów.

Brak benefitów, nierówność płac, za niskie wynagrodzenia — to najczęstsze powody organizowania strajków i nie ma w tym nic zaskakującego. W przypadku pracowników placówki koncernu Stellantis we włoskim Melfi pobudki mają być jednak zupełnie inne.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Coraz więcej miejsc pracy przy produkcji aut

Obecnie zakład w Melfi, gdzie pracuje ponad 5000 osób, produkuje Fiata 500X, Jeepa Renegade’a i Jeepa Compassa. Koncern poinformował jednak w czerwcu tego roku, że w planach jest produkcja pięciu nowych modeli, z czego piąty będzie produkowany pod warunkiem poprawy wydajności fabryki.

Pracownicy zakładu domagają się od Stellantis informacji dotyczących tego, jakie modele mają być tam produkowane i jakim autem jest tajemniczy piąty model, mający trafić do produkcji pod wspomnianym wyżej warunkiem poprawy wydajności. Stellantis obecnie jednak nadal znajduje się na etapie rozmów z włoskim rządem i konsekwentnie odmawia związkowcom udzielenia tych informacji.

To właśnie dlatego pracownicy placówki, jak podaje Reuters, zdecydowali się na zorganizowanie jednodniowego strajku w jeszcze nieokreślony dzień. Każda z trzech 8-godzinnych zmian odmówi wybranego dnia pracy, co spowoduje zatrzymanie produkcji na równe 24 godziny. Postulat związkowców jest bardzo klarowny — udzielenie przez koncern informacji o modelach aut, które mają być w fabryce w Melfi produkowane. Tylko tyle i aż tyle.

Wybrane dla Ciebie
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Znowu złapali 24-latka w BMW. Kwota mandatu jest ogromna
Znowu złapali 24-latka w BMW. Kwota mandatu jest ogromna
Koniec kultowego auta. Oto ostatni egzemplarz
Koniec kultowego auta. Oto ostatni egzemplarz
Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Jest nowy projekt
Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Jest nowy projekt
Stawiają je przy autostradach. Są kluczowe dla bezpieczeństwa
Stawiają je przy autostradach. Są kluczowe dla bezpieczeństwa
BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne