Strajki w USA trwają. Porozumienia brak, związkowcy grożą zwiększeniem skali protestów

Od kilku dni trwa coraz bardziej bolesny dla motoryzacyjnych gigantów z USA strajk pracowników. Porozumienia pomiędzy związkiem UAW a "Wielką Trójką" brak, a protestujący szykują już większe działa.

United Auto Workers (UAW) members on a picket line outside the Stellantis NV Toledo Assembly Complex in Toldeo, Ohio, US, on Monday, Sept. 18, 2023. The United Auto Workers began a strike Friday against all three of the legacy Detroit carmakers, an unprecedented move that could launch a costly and protracted showdown over wages and job security. Photographer: Emily Elconin/Bloomberg via Getty ImagesStrajk pracowników przed fabryką Chryslera w Toledo
Źródło zdjęć: © GETTY | Bloomberg
Kamil Niewiński
1

15 września pracownicy trzech zakładów należących do General Motors, Forda oraz Stellantisa odmówili pracy, zaczynając jeden z największych od dziesięcioleci strajków w Stanach Zjednoczonych. Jest to pokłosie braku porozumienia pomiędzy wspomnianą "Wielką Trójką z Detroit", a związkiem zawodowym UAW w sprawie nowych umów i benefitów dla pracowników fabryk tychże koncernów.

Strajk trwa już dobre kilka dni, a każda doba naraża wszystkich producentów na straty o łącznej wartości aż 150 mln dolarów. Mimo to kompromisu nadal na horyzoncie nie widać. Z jednej strony UAW nadal odbiera oferty koncernów jako obraźliwe, zaś z drugiej strony szef Forda Jim Farley twierdzi, że spełnienie wymagań pracowników popchnęłoby firmę na skraj bankructwa. Nadal mamy więc impas.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Przyszłość bez aut spalinowych. Co czeka polskie fabryki? "Na świecie trwa walka"

UAW ostrzegało, że w przypadku braku znaczącego progresu w trakcie negocjacji do strajku mogą dołączyć kolejne placówki. Na razie strajk dotyczy "zaledwie" 12,7 tys. pracowników trzech porozrzucanych po USA fabryk, lecz związek postawił właśnie ultimatum. Jeżeli do piątku 22 września nie zostaną poczynione znaczące postępy w negocjacjach, do strajku dołączą kolejne zakłady.

Sytuacja robi się zresztą podbramkowa nie tylko w Stanach. O swoje racje zaczęli również walczyć pracownicy w Kanadzie. Związek Unifor, liczący ok. 5,6 tys. pracowników, przedstawił swoje żądania Fordowi i również rozpocznie on strajk, jeżeli do poniedziałku nie zostaną one spełnione. W Ameryce Północnej branża motoryzacyjna pogrąża się więc w chaosie i w interesie wszystkich stron jest to, aby ta sytuacja jak najszybciej się unormowała.

Wybrane dla Ciebie

Robert Kubica zwycięża w 24h Le Mans. "Piekarze" też triumfują
Robert Kubica zwycięża w 24h Le Mans. "Piekarze" też triumfują
Po nocy w Le Mans Polacy na czele. Śmiechowski prowadzi w LMP2, a Kubica walczy w generalce
Po nocy w Le Mans Polacy na czele. Śmiechowski prowadzi w LMP2, a Kubica walczy w generalce
Wystartował wyścig w Le Mans. Porsche i Polacy zaczęli wzorowo
Wystartował wyścig w Le Mans. Porsche i Polacy zaczęli wzorowo
Alfa Romeo i Maserati chcą razem tworzyć auta - jest plan ratunkowy dla obu marek
Alfa Romeo i Maserati chcą razem tworzyć auta - jest plan ratunkowy dla obu marek
Będzie drożej. Mamy prognozy cen paliw
Będzie drożej. Mamy prognozy cen paliw
Nowe Renault 4 wycenione w Polsce. Do wyboru dwie wersje napędu
Nowe Renault 4 wycenione w Polsce. Do wyboru dwie wersje napędu
Kod 01 na prawie jazdy. Sprawdź, jeśli jeździsz w soczewkach lub okularach
Kod 01 na prawie jazdy. Sprawdź, jeśli jeździsz w soczewkach lub okularach
Kary dla kierowców w górę. Zapomnisz i zapłacisz ponad 9600 zł
Kary dla kierowców w górę. Zapomnisz i zapłacisz ponad 9600 zł
Nowe znaki w Polsce. Lepiej wiedzieć, co nakazują
Nowe znaki w Polsce. Lepiej wiedzieć, co nakazują
Niemcy stronią od nowego paliwa. Polacy tankują, bo muszą
Niemcy stronią od nowego paliwa. Polacy tankują, bo muszą
Oto najmocniejszy Opel w gamie. Tak, jest elektryczny
Oto najmocniejszy Opel w gamie. Tak, jest elektryczny
Nawet 500 zł miesięcznie za stare auto. Opłata wchodzi w 2026 r.
Nawet 500 zł miesięcznie za stare auto. Opłata wchodzi w 2026 r.