"Wiele rzeczy można było zrobić inaczej" - były szef koncernu Stellantis mówi o przeszłości

Wieloletni szef koncernu Stellantis, Carlos Tavares, który rozstał się z firmą pod koniec 2024 roku, udzielił niedawno wywiadu Bloombergowi. Wyjaśnił m.in., jakie błędy popełnił.

Carlos Tavares, former chief executive officer of Stellantis NV, during an interview in Santarem, Portugal, on Wednesday, May 28, 2025. Tavares plans to turn his attention to business ventures in his native Portugal after the automaker awarded him around $40 million in salary and severance payments. Photographer: Zed Jameson/Bloomberg via Getty ImagesCarlos Tavares przez wiele lat kierował Stellantisem
Źródło zdjęć: © GETTY | Bloomberg
Aleksander Ruciński

Carlos Tavares rozstał się ze Stellantisem w grudniu 2024 roku, pozostawiając po sobie sporo problemów. Mowa nie tylko o podupadających markach (jak Maserati czy Alfa Romeo), których sprzedaż sukcesywnie spada, ale i wewnętrznych sporach oraz konfliktach na linii Europa-USA.

Jego kampania przeciwko tradycyjnym układom napędowym sprawiła, że niektórzy europejscy producenci ograniczyli swoje gamy do zaledwie kilku silników, a amerykańscy klienci musieli zrezygnować z kultowych jednostek.

Skala rozłamu między Tavaresem a amerykańską działalnością firmy stała się jasna natychmiast po jego odejściu. Ledwo wyszedł za drzwi, gdy Dodge ogłosił, że będzie kontynuować produkcję Durango V8— napędzanego silnikiem Hemi. Teraz Hemi wraca również do RAM-a.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Peugeot 408 vs 308 SW - odważny i zaskakujący ruch

Tavares nie sądzi jednak, by sama strategia była zła. Winy dopatruje się bardziej w innych kwestiach. Według byłego szefa jego kluczowym błędem było to, że nie udało mu się przekonać amerykańskich dealerów do swojego sposobu myślenia. Bez wsparcia pracowników pierwszej linii, sprzedaż jego nowej strategii innym interesariuszom stała się niewykonalna.

Dealerzy w USA nie chcieli wesprzeć tego, co próbowaliśmy zrobić, za co odpowiadam ja – powiedział Bloombergowi. – Wiele rzeczy można było zrobić inaczej.

Oficjalnym następcą Tavaresa został Antonio Filosa, który stanął przed bardzo trudnym zadaniem pogodzenia zróżnicowanych interesów marek wchodzących w skład koncernu, a także poradzenia sobie z rosnącą konkurencją i kryzysem w branży.

Wybrane dla Ciebie

Duże rabaty w Cuprze. Startuje wyprzedaż Formentora
Duże rabaty w Cuprze. Startuje wyprzedaż Formentora
Coraz bliżej psychologicznej granicy. Mamy prognozy cen paliw na przyszły tydzień
Coraz bliżej psychologicznej granicy. Mamy prognozy cen paliw na przyszły tydzień
Nowa Kia Stonic debiutuje w Polsce. Znamy ceny
Nowa Kia Stonic debiutuje w Polsce. Znamy ceny
Wideo: Wysiadł z auta w szlafroku i zaczął rozlewać benzynę. Potem wszystko podpalił
Wideo: Wysiadł z auta w szlafroku i zaczął rozlewać benzynę. Potem wszystko podpalił
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Auto jak mobilne biuro. Mercedes łączy siły z Microsoftem
Auto jak mobilne biuro. Mercedes łączy siły z Microsoftem
Volkswagen ma problem z absencją pracowników. Traci przez to miliard euro rocznie
Volkswagen ma problem z absencją pracowników. Traci przez to miliard euro rocznie
Poszedł zarejestrować auto. Nie wiedział, że kupił je z długiem
Poszedł zarejestrować auto. Nie wiedział, że kupił je z długiem
Policja ma nowe radiowozy. Pierwsze sztuki w takiej wersji
Policja ma nowe radiowozy. Pierwsze sztuki w takiej wersji
Nowa Dacia za 3900 euro? Wystarczy być mniej zamożnym Włochem
Nowa Dacia za 3900 euro? Wystarczy być mniej zamożnym Włochem
Nowa sieć stacji ładowania wchodzi do Polski. Stawiają na dużą moc
Nowa sieć stacji ładowania wchodzi do Polski. Stawiają na dużą moc
7600 osób z działu elektryfikacji na bruk. "Musimy to przetrwać"
7600 osób z działu elektryfikacji na bruk. "Musimy to przetrwać"