Wadliwa kontrola prędkości. Policja i zakazany przycisk

Polska drogówka podczas kontroli prędkości korzysta z wideorejestratora firmy PolCam. Problem polega na tym, że jeden z jego trybów nie powinien być używany.

Polska drogówka podczas kontroli prędkości korzysta z wideorejestratora firmy PolCamPolska drogówka podczas kontroli prędkości korzysta z wideorejestratora firmy PolCam
Źródło zdjęć: © fot. Policja

Jak informuje "Rzeczpospolita" – w Głównym Urzędzie Miar można znaleźć instrukcję obsługi wideorejestratora PolCam PC2006. Ten konkretny model używany jest przez polskich policjantów podczas kontroli prędkości.

Istota urządzenia

"Rzeczpospolita" – tłumacząc działanie urządzenia PolCam w pierwszym z dwóch tekstów na ten temat – przytacza ustalenia prof. Artura Mezglewskiego, prawnika i autora komentarza do ustawy Prawo o ruchu drogowym. Według eksperta jest to urządzenie instalowane w policyjnych autach, które służy do pomiaru prędkości samochodu jadącego przed radiowozem.

"W tym celu funkcjonariusz musi nacisnąć pomarańczowy przycisk na początku i na końcu pomiaru, starając się, by odległość między pojazdem policyjnym a obserwowanym była taka sama. W innym trybie można też wcisnąć przycisk niebieski" – przeczytamy w artykule. Niebieski system ma kończyć pomiar po pokonaniu 100 m.

Zmiana trybu

Analiza prof. Mezglewskiego pokazuje, że producent urządzenia w 2005 r. starał się je zatwierdzić w Głównym Urzędzie Miar.

"Wówczas został zobowiązany do zablokowania wszystkich trybów pomiarowych poza AUTO2, czyli tym, uruchamianym pomarańczowym przyciskiem" – informował dziennik 16 września br. Ekspert podkreśla, że wymóg dotyczył szczególnie dezaktywacji trybu AUTO3, który jest włączany przez niebieski przycisk.

Prof. Mezglewski uważa, że tak się nie stało, skutkiem czego do podważenia są zarówno wyroki sądowe, jak i decyzje o odebraniu prawa jazdy.

Policyjna instrukcja

Dziennik w nowszym artykule z wczoraj (25 września 2022 r.) informuje, że producent urządzenia jednak zareagował, odłączając inne tryby (w tym ten z niebieskim przyciskiem), ale w egzemplarzach, które otrzymała policja, tryb niebieski jest wciąż aktywny, natomiast funkcjonariusze dostali instrukcję obsługi inną niż GUM.

Dwie rozprawy – jeden wynik

Mundurowi mają jednak często korzystać z niebieskiego przycisku – na potwierdzenie tej tezy dziennik przytacza dwie sprawy sądowe, do których dotarł.

Co istotne, obydwie sprawy miały za przedmiot przekroczenie prędkości, które zarejestrowało urządzeniem PolCam, i obydwie zakończyły się uniewinnieniem (lubelska z czerwca 2022 r. i białostocka z marca 2021 r.).

Problematyczny protokół

W toku wspominanych spraw okazało się, że policja korzystała niebieskiego przycisku. Mało tego. Jak donosi gazeta, biegły ze sprawy w Białymstoku zeznał, że instrukcja obsługi z GUM ma być rozbieżna "z praktykowanymi od kilkunastu lat przez jednostki operacyjne policji czy też centra szkolenia policji sposobami nauczania i obsługi przedmiotowego urządzenia".

Wyżej przytoczona opinia biegłego została utrwalona w protokole z rozprawy, tymczasem "Rzeczpospolita" ujawnia, że protokół nieprecyzyjnie oddaje słowa biegłego.

Uniewinniony w białostockiej rozprawie mężczyzna przekazał dziennikowi, że biegły zeznał, iż zdecydowana większość spraw związanych z PolCamem, w których brał udział, dotyczyła właśnie niebieskiego przycisku.

"Rz" dodaje, że przed publikacją pierwszego tekstu kontaktowała się z policją. Wówczas gazeta została odesłana do Głównego Urzędu Miar.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
Opony letnie przy niskich temperaturach. Jak bardzo odstają od całorocznych?
Opony letnie przy niskich temperaturach. Jak bardzo odstają od całorocznych?
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
MOŻE JESZCZE JEDEN ARTYKUŁ? ZOBACZ CO POLECAMY 🌟