Używany Mercedes Klasy C W204 – awarie i problemy
„Bez gwiazdy nie ma jazdy” - mawiali kiedyś fani Mercedesa. Niestety użytkownicy aut tej marki, którzy pod koniec lat 90. przesiedli się na nowe modele nie kryli swojego rozczarowania. Samochody nie były już tak niezawodne jak ich poprzedniki. Obecne Mercedesy się poprawiły, choć nadal koncernowi zdarzają się spektakularne wpadki.
01.03.2014 | aktual.: 30.03.2023 09:57
Używany Mercedes Klasy C W204 – historia modelu
Trzecia generacja Mercedesa Klasy C (W204) została zaprezentowana w 2007 roku podczas targów motoryzacyjnych w Genewie. Designem auta zajął się Karl Heinz Bauer, który przy jego projektowaniu inspirował się Mercedesem Klasy S i CLS-em. W 2010 roku auto przeszło bardzo subtelny lifting, a pod jego maskę trafiły nowe silniki benzynowe z rodziny CGI BlueEFFICIENCY.
Rok później na targach motoryzacyjnych w Szanghaju, Mercedes zaprezentował model W204 po kolejnej modernizacji. Tym razem zmieniono przede wszystkim maskę na wykonaną z aluminium, przestylizowano przednie reflektory oraz tylne lampy, a także zmodyfikowano zderzaki.
We wnętrzu pojawiły się materiały lepszej jakości, a w palecie silnikowej dokonano kilku roszad. Produkcja Mercedesa Klasy C prawdopodobnie zostanie zakończona jeszcze w tym roku.
Używany Mercedes Klasy C W204 – silniki
Benzynowe:
- R4 1,6 l z kompresorem (156 KM) C180 Kompressor
- R4 1,6 l z turbosprężarką (156 KM) C180 CGI BlueEFFICIENCY
- R4 1,8 l z kompresorem (156-184 KM) C180 Kompressor, C200 Kompressor
- R4 1,8 l z turbosprężarką (156,184-204 KM) C180 CGI BlueEFFICIENCY, C200 CGI BlueEFFICIENCY, C250 CGI BlueEFFICIENCY
- V6 2,5 l (204 KM) C230
- V6 3,0 l (231 KM) C280, C300
- V6 3,5 l (272-306 KM) C350
- V6 3,5 l z bezpośrednim wtryskiem (306 KM) C350 CGI BlueEFFICIENCY
- V8 6,2 l (457 KM) C63 AMG
Diesle:
- R4 2,1 l (136,170-204 KM) C200 CDI, C220 CDI i C250 CDI
- V6 3,0 l (224-231 KM) C320 CDI, C350 CDI
Ilość silników w Mercedesie Klasy C od zawsze przyprawiała potencjalnych klientów o zawrót głowy. Zdecydowana większość z nich wybiera jednak głównie 2,1-litrowego diesla. To bardzo nowoczesna i całkiem udana konstrukcja, choć w egzemplarzach z początku produkcji zdarzały się problemy z układem wtryskowym, a konkretnie z samymi wtryskiwaczami. Silnik potrafił nawet zgasnąć w czasie jazdy!
Na szczęście Niemcy w trosce o klientów przeprowadzili akcję serwisową i wymienili wadliwe elementy na nowe. Drugim mankamentem 4-cylindrowej jednostki wysokoprężnej jest łańcuch rozrządu, który znajduje się z tyłu silnika co znacznie zwiększa koszty ewentualnej wymiany. Auta z większymi przebiegami domagają się jeszcze wymiany dwumasowego koła zamachowego wraz ze sprzęgłem.
Bardziej wymagający zdecydują się zapewne na 3-litrowego diesla. Niestety na rynku jest wiele egzemplarzy z ogromni przebiegami, a to skutkuje awariami osprzętu silnika. Równie dużą popularnością co 2,1-litrowy diesel cieszą się benzynowe wersje C180 Kompressor i C200 Kompressor.
Niestety silnik M 271 przysparzała wiele problem z kompresorem i z przeskakującym łańcuchem rozrządu. Spotykane są również przypadki podwyższonej konsumpcji oleju silnikowego oraz jego wycieki spod pokrywy zaworów.
Na szczęście w jednostkach CGI kompresor zastąpiono mniej problematyczną turbosprężarką, póki co nie odnotowuje się tutaj również problemów z rozrządem. Jest jednak innych haczyk, motory CGI wyposażono w bezpośredni wtrysk paliwa, co w dalszej perspektywie może skutkować kłopotami z osadzającym się nagarem.
Z kolei większe silniki benzynowe uzbrojono w wadliwe zębatki na wałkach wyrównoważających, w których łamią się lub wycierają zęby. Wyeliminowanie takiej awarii to koszt ponad 3000 zł. Przed zakupem W204 koniecznie sprawdźcie w ASO czy problem dotyczy wybranego przez was egzemplarza.
Używany Mercedes Klasy C W204 – dane techniczne
W Mercedesie Klasy C W204 napęd może być przekazywany na tylne lub stale na wszystkie cztery koła (dotyczy tylko wersjach 4Matic). W ofercie są trzy przekładnie: 5- lub 7-stopniowa automatyczna oraz 6-biegowa ręczna.
W zawieszeniu niemieckiego sedana klasy premium zarówno z przodu jak i z tyłu zdecydowano się na układy wielowahaczowe. Dzięki temu komfort jazdy i własności jezdne stoją na wysokim poziomie. Jak na Mercedesa przystało samochód zapewnia najwyższy poziom bezpieczeństwa – w testach zderzeniowych Euro NCAP otrzymał 5 gwiazdek.
Używany Mercedes Klasy C W204 – typowe usterki
Mercedesy niegdyś słynęły z ponadprzeciętnej trwałości, dziś sprawiają problemy, o których użytkownikom W124 czy 190 W201 nawet się nie śniło. Jedną z takich usterek są podatne na uszkodzenie synchronizatory pierwszego i drugiego biegu w skrzyni manualnej.
Zaczyna się niewinne od wyraźnego haczenia przy wrzucaniu biegów. Z kolei w autach z automatem zdarzają się wycieki oleju przekładniowego.
Trwałością nie grzeszy również przekładnia kierownicza – prędzej czy później trzeba będzie ją zregenerować. Kapryśna pompa wspomagania układu kierowniczego to kolejny słaby punkt tego modelu. Przed zakupem koniecznie sprawdźcie w jakim stanie są poduszki skrzyni biegów i silnika, warto skontrolować też podporę wału napędowego.
Jeśli w czasie jazdy drży lewarek dźwigni zmiany biegów to najprawdopodobniej uszkodzeniu uległ jeden z wymienionych wyżej podzespołów. Wadliwe bywają też sonda lambda oraz termostat.
7-biegowa skrzynia automatyczna w połączeniu z 3-litrowym dieslem dysponującym ogromnym maksymalnym momentem obrotowym to kłopoty z hydraulicznymi zaworami oraz z konwerterem momentu obrotowego. Zawodny bywa również moduł blokady kierownicy (ELV), koszt jego wymiany to wydatek rzędu kilku tysięcy złotych.
Jak zapewne się domyślacie w dieslach z filtrem cząstek stałych, które użytkowano w mieście może on wymagać już wymiany.
Kapryśny bywa także czujnik ciśnienia w chłodnicy klimatyzacji, co skutkuje włączaniem się wentylator przy zimnym silniku. Z drobnych niedogodności warto wspomnieć o przeciekających przewodach podłączonych do zbiorniczka płynu do spryskiwaczy.
Używany Mercedes Klasy C W204 – naszym zdaniem
Mercedes Klasy C to samochód, którego nie trzeba nikomu przedstawiać. Komfortowy, szybki, luksusowy, oferujący bogate wyposażenie, dobrą jakość wykończenia wnętrza oraz prestiż. W latach 90. do listy zalet odpowiednika tego modelu 190 W201 można było dorzucić jeszcze niezawodność. Niestety obecnie nie jest już tak różowo jak kiedyś, z drugiej strony nie jest też tak źle jak było na początku poprzedniej dekady.
Kiedy jednak coś się zepsuje trzeba będzie płacić i to słono. Oprócz kosztownych w naprawie usterek samochód ma jeszcze jedną istotną wadę, zużywa więcej paliwa niż wskazują optymistyczne wyliczenia komputera pokładowego. Jeśli nie chcecie trafić na auto powypadkowe, decydujcie się raczej na egzemplarze kupione i serwisowane w Polsce.
Trzeba jednak pamiętać o tym, że nawet i te mogą mieć za sobą drobne stłuczki czy nawet poważne wypadki. Wiele samochodów jest naprawianych przy użyciu oryginalnych części z innych egzemplarzy – w takich przypadkach na niewiele zda się czujnik lakieru. Dokładne sprawdzenie auta u zaufanego mechanika to podstawa, kontrola geometrii nadwozia to konieczność.