Auto jak mobilne biuro. Mercedes łączy siły z Microsoftem

Mercedes wprowadza do modeli CLA i GLC zaawansowane narzędzia Microsoft, przekształcając je w biura na kołach. Ale czy naprawdę tego potrzebujemy?

Zdjęcie ilustracyjneZdjęcie ilustracyjne
Źródło zdjęć: © materiały prasowe | Mercedes-Benz
Aleksander Ruciński

Mercedes stawia na produktywność w podróży, integrując w nowych modelach CLA i GLC system MB.OS z rozwiązaniami Microsoft. Dzięki temu kierowcy i pasażerowie mogą korzystać z aplikacji Teams, Intune oraz planowanego Microsoft 365 Copilot, co pozwala na pracę w samochodzie na poziomie znanym z biura.

Wbudowana aplikacja Meetings for Teams umożliwia dołączanie do wideokonferencji podczas jazdy. Dla bezpieczeństwa, obraz z kamery innych uczestników nie jest wyświetlany w trakcie prowadzenia, a kamera nagrywająca wnętrze pojazdu również może być wyłączona w dowolnym momencie. Funkcja udostępniania ekranu jest z kolei domyślnie zablokowana, by nie rozpraszać kierowcy. Twórcy twierdzą, że wspomniane funkcje są zgodne z przepisami drogowymi poszczególnych krajów.

Mercedes podkreśla, że chce uczynić samochód trzecim miejscem pracy, obok domu i biura. Jak wyjaśnia Andreas Biehl, szef aplikacji Mercedes-Benz, współpraca z Microsoft pozwala zaoferować narzędzia biznesowe w prywatnej przestrzeni pojazdu. Firma czeka na zmiany w przepisach, by w pełni wykorzystać potencjał autonomicznej jazdy.

Nowy, elektryczny Mercedes GLC - niech stanie się światłość!

Mercedes jako pierwszy producent wdrożył natywną integrację Microsoft Intune. To rozwiązanie umożliwia zarządzanie dostępem, politykami bezpieczeństwa i oddzieleniem danych służbowych od prywatnych, podobnie jak w smartfonach firmowych. Intune pozwala też płynnie przełączać się między aplikacjami biznesowymi, takimi jak MBUX Notes czy Kalendarz.

W planach jest także wprowadzenie Microsoft 365 Copilot, który dzięki poleceniom głosowym pozwoli m.in. podsumować e-maile, uzyskać dane klientów czy zarządzać zadaniami bez odrywania rąk od kierownicy. Mercedes już wcześniej zintegrował ChatGPT z systemem MBUX, co poprawiło komfort obsługi głosowej.

Eksperci, jak Pedro Pacheco z organizacji "Gartner", podkreślają, że takie funkcje zwiększają wartość samochodu. Postój na ładowanie auta elektrycznego staje się okazją do pracy lub rozrywki. Rozwój asystentów głosowych i integracja z narzędziami biurowymi mają uczynić samochód prawdziwym mobilnym biurem.

Pacheco zauważa, że przyszłość należy do rozwiązań, które pozwolą wykonywać zadania służbowe w prosty sposób nawet podczas jazdy. Sztuczna inteligencja w systemach infotainment ma umożliwić obsługę Outlooka, Worda czy PowerPointa głosem, a asystent głosowy stanie się realnym wsparciem w pracy.

Pytanie tylko, czy naprawdę tego potrzebujemy? Samochód jest dla wielu osób oazą spokoju. Miejscem, w którym można wyciszyć się po ciężkim dniu pracy. Czy warto to zmieniać, by tak naprawdę pracować jeszcze więcej? Można też mieć obawy o kwestie związane z bezpieczeństwem. Współcześnie i tak jesteśmy atakowani całą masą rozpraszaczy podczas prowadzenia, a integracja z aplikacjami biurowymi może tylko wydłużyć tę listę.

Wybrane dla Ciebie

Volkswagen ma problem z absencją pracowników. Traci przez to miliard euro rocznie
Volkswagen ma problem z absencją pracowników. Traci przez to miliard euro rocznie
Poszedł zarejestrować auto. Nie wiedział, że kupił je z długiem
Poszedł zarejestrować auto. Nie wiedział, że kupił je z długiem
Policja ma nowe radiowozy. Pierwsze sztuki w takiej wersji
Policja ma nowe radiowozy. Pierwsze sztuki w takiej wersji
Nowa Dacia za 3900 euro? Wystarczy być mniej zamożnym Włochem
Nowa Dacia za 3900 euro? Wystarczy być mniej zamożnym Włochem
Nowa sieć stacji ładowania wchodzi do Polski. Stawiają na dużą moc
Nowa sieć stacji ładowania wchodzi do Polski. Stawiają na dużą moc
7600 osób z działu elektryfikacji na bruk. "Musimy to przetrwać"
7600 osób z działu elektryfikacji na bruk. "Musimy to przetrwać"
Pierwsza jazda: Aston Martin DBX S — bez kompromisów
Pierwsza jazda: Aston Martin DBX S — bez kompromisów
"Polska" Via Baltica w końcu gotowa! Ostatni odcinek już przejezdny
"Polska" Via Baltica w końcu gotowa! Ostatni odcinek już przejezdny
Pierwsza jazda: Citroën C5 Aircross - dać więcej za mniej
Pierwsza jazda: Citroën C5 Aircross - dać więcej za mniej
Pierwsza jazda: DS N°8 – niech żyje awangarda!
Pierwsza jazda: DS N°8 – niech żyje awangarda!
Nowa Honda Prelude debiutuje jako wyścigówka
Nowa Honda Prelude debiutuje jako wyścigówka
Cybertruck z zakazem wjazdu do Niemiec. Bez wyjątków nawet dla amerykańskiej armii
Cybertruck z zakazem wjazdu do Niemiec. Bez wyjątków nawet dla amerykańskiej armii