Uważaj na czarny lód - niebezpieczeństwo, którego nie widać

Zima za pasem, a wraz z nią coraz częstsze przymrozki, które niosą ze sobą ryzyko powstawania tzw. czarnego lodu. Czym jest to zjawisko, jak je rozpoznać i w jaki sposób reagować, gdy się z nim zetkniemy?

Taka nawierzchnia może okazać się zaskakująco śliskaTaka nawierzchnia może okazać się zaskakująco śliska
Źródło zdjęć: © fot. pixabay
Aleksander Ruciński

Wielu kierowcom lód kojarzy się z grubą skorupą, która już z daleka rzuca się w oczy, pozwalając w porę zareagować na ewentualne zagrożenie. Znacznie bardziej niebezpiecznym zjawiskiem jest jednak tzw. czarny lód, występujący szczególnie wtedy, gdy wilgotność powietrza utrzymuje się na wysokim poziomie, a temperatury oscylują w okolicach 0 stopni Celsjusza.

Wilgoć z atmosfery, mżawka i mgła osiadają na jezdni, czyniąc ją bardziej śliską jeszcze przy dodatnich temperaturach. Gdy termometr wskaże 0 lub mniej, cienka mokra warstwa przyjmuje niewidoczną, ale bardzo niebezpieczną fakturę.

To szalenie zdradliwe zjawisko, gdyż droga pokryta czarnym lodem z perspektywy kierowcy często wygląda jak wilgotny asfalt. Wielu kierowców może przez to wpaść w kłopoty. Warto więc przewidywać ryzyko wystąpienia gołoledzi, rozpoznawać ją i reagować w porę. Jak to zrobić?

Przede wszystkim obserwować temperaturę i stan nawierzchni. Jeśli droga jest wilgotna, a termometr zbliża się do zera, możecie być niemal pewni wystąpienia czarnego lodu. Dobrze pamiętać, że zjawisko to szczególnie nasila się tam, gdzie występują nagłe różnice temperatur, a więc w zacienionych miejscach, na wiaduktach i mostach, w pobliżu cieków wodnych i lasów.

Jeśli podczas jazdy po pozornie czystym asfalcie poczujecie, że kierownica chodzi znacznie lżej niż zazwyczaj, a odgłosy toczenia opon ucichły, możecie być niemal pewni, że jedziecie po czarnym lodzie. Stąd już niedługa droga do poślizgu, który może być bardzo niebezpieczny w skutkach.

Najlepsze, co możemy zrobić w takiej sytuacji, to oczywiście zwolnić — spokojnie i stopniowo zdejmując nogę z gazu. Hamulec i gwałtowne redukcje odpadają, gdyż drastycznie zwiększają ryzyko utraty przyczepności. Potem nie zostaje nic innego jak maksymalne skupienie na płynnej jeździe z zachowaniem większego odstępu od innych kierowców.

Lód to specyficzna nawierzchnia, na której nie pomogą nawet najlepsze opony i systemy bezpieczeństwa. Spokój i opanowanie poparte umiejętnościami to cechy, które przydadzą się w nagłym starciu, choć i tak nie stanowią stuprocentowej gwarancji sukcesu. Najważniejsze w walce z czarnym lodem jest bowiem przewidywanie.

Wybrane dla Ciebie

Niemiecki gigant opuszcza prestiżowy indeks. Znamy datę
Niemiecki gigant opuszcza prestiżowy indeks. Znamy datę
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów