Jest pełna lista stacji, na których sprzedawano złe paliwo

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów opublikował pełny raport dotyczący kontroli jakości paliwa na stacjach w 2024 r. Jak się okazuje, w 1,4 proc. przypadków pobranych przez urzędników próbek benzyny, oleju napędowego i LPG paliwo nie spełniało minimalnych kryteriów określonych przez polskie przepisy. Efekty mogą być szkodliwe dla silnika.

Zdecydowanie gorzej mają właściciele diesli
Zdecydowanie gorzej mają właściciele diesli
Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik
Tomasz Budzik

Jest lepiej, choć to zależy

Jednym z zadań UOKiK-u oraz Inspekcji Handlowej jest kontrolowanie stacji paliw. Urzędnicy odwiedzają takie punkty z niezapowiedzianą wizytą i pobierają próbki sprzedawanych paliw, które potem trafiają do laboratoriów. Jeśli zostanie tam wykryte odstępstwo od określonych przepisami norm, urzędnicy ponownie odwiedzają stację i wykonują badanie powtórne.

Według pełnego raportu UOKiK-u w 2024 r. stacje paliw sprawdzono w ten sposób 1933 razy. 27 spośród tych kontroli zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Oznacza to, że w 1,4 proc. spośród skontrolowanych punktów oferowano paliwo, które nie spełniało norm prawnych. Sytuacja była więc odrobinę lepsza niż w 2023 r., gdy nieprawidłowościami zakończyło się 1,7 proc. kontroli stacji paliw. Z drugiej strony w 2022 r. odsetek nieprawidłowości wynosił 1,1 proc., ale warto pamiętać, że jeszcze dziesięć lat temu niczym zaskakującym nie było to, że paliwo z parametrami poniżej norm sprzedawało 5 proc. stacji.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Elektryczna Mazda 6e. Ale z tym ładowaniem to dajcie spokój, kto to widział

Oto stacje, na których w 2024 r. wykryto paliwo niespełniające norm:

  • Krak-Oiltrans, woj. śląskie, Paweł Mała, ul. Żywiecka 19 – zaniżona temperatura zapłonu oleju napędowego.
  • Pieprzyk Family, woj. wielkopolskie, Pleszew, ul. Wyspiańskiego 4A – zaniżona stabilność oksydacyjna oleju napędowego.
  • Krak-Trans (Moya), woj. kujawsko-pomorskie, Gniewkowo, ul. Toruńska 29A - zaniżona temperatura zapłonu oleju napędowego.
  • Carrefour Polska, woj. zachodniopomorskie, Szczecin, ul. Mieszka I 73 - zaniżona temperatura zapłonu oleju napędowego.
  • Amic, woj. mazowieckie, Warszawa, ul. Piotra Skargi 3A - zaniżona stabilność oksydacyjna oleju napędowego (badanie pierwsze i powtórne).
  • Watis, woj. wielkopolskie, Turek, ul. Konińska 1 - zaniżona temperatura zapłonu oleju napędowego.
  • Agora, woj. pomorskie, Kąpino, ul. Wiejska 1 - zaniżona stabilność oksydacyjna oleju napędowego.
  • Tanktir, woj. świętokrzyskie, Wąchock, ul. Starachowicka 108 - niewłaściwa stabilność oksydacyjna oleju napędowego.
  • Alfred Malinowski, woj. warmińsko-mazurskie, Świątki 38 – niewłaściwa zawartość wody w oleju napędowym.
  • Primi Bis, woj. warmińsko-mazurskie, Dobre Miasto, ul. Fabryczna 13A - zaniżona temperatura zapłonu oleju napędowego.
  • Orlen, woj. warmińsko-mazurskie, Nowe Miasto Lubawskie, ul. Grunwaldzka 33 – niewłaściwa prężność par LPG.
  • Tom-Gaz, woj. lubelskie, Cicibórz Duży 66B - zaniżona temperatura zapłonu oleju napędowego.
  • Wiktoria Morawiec, woj. wielkopolskie, Doruchów, ul. Powstańców Wielkopolskich 1 - zaniżona stabilność oksydacyjna oleju napędowego (badanie pierwsze i powtórne).
  • TRANS-PKS, woj. łódzkie, Wołyń 1 - zaniżona stabilność oksydacyjna oleju napędowego.
  • Mariol, woj. lubelskie, Ułęż 207 - zaniżona temperatura zapłonu oleju napędowego.
  • Olkop Bis, woj. kujawsko-pomorskie, Radziki Duże 67B - zaniżona stabilność oksydacyjna oleju napędowego (badanie pierwsze i powtórne).
  • Corekt, woj. łódzkie, Warszyce 1A – zaniżona wartość stabilności oksydacyjnej oleju napędowego.
  • TRANS-PKS, woj. łódzkie, Wołyń 1 – zaniżony parametr stabilności oksydacyjnej oleju napędowego.
  • NICOLE, woj. kujawsko-pomorskie, Mogilno, ul. Kościuszki 38 – niewłaściwa prężność par benzyny 95.
  • Stacja Paliw Jan Sowa, woj. podkarpackie, Żory, ul. Kościuszki 35 – zawyżona zawartość zanieczyszczeń w oleju napędowym.
  • Spółdzielnia Kółek Rolniczych, woj. podkarpackie, Bukowsko 284 – zaniżona temperatura zapłonu oleju napędowego.
  • Star Oil (francz. Moya), woj. Łódzkie, Zelów, ul. Zachodnia 6 – zawyżona zawartość siarki w LPG.
  • Hawa, woj. wielkopolskie, Kiszkowo, ul. Ogrodowa 11E – niewłaściwa zawartość estrów metylowych kwasów tłuszczowych w oleju napędowym.
  • Mariol, woj. lubelskie, Ułęż 207 – zaniżony parametr temperatury zapłonu oleju napędowego.
  • Nobilitat (intermarche), woj. zachodniopomorskie, Kołobrzeg, ul. Jasna 25A - zaniżony parametr temperatury zapłonu oleju napędowego.
  • BP, woj. śląskie, Bytom, ul. Wrocławska 118 – niewłaściwa stabilność oksydacyjna oleju napędowego.

Co z silnikiem?

Zdecydowana większość wykrytych w 2024 r. nieprawidłowości dotyczyło oleju napędowego. Na skutki narażenia na kontakt z "lewym" paliwem narażone są więc silniki Diesla. Jakie efekty przynieść może tankowanie takiego oleju napędowego? Jednokrotne nalanie do baku paliwa, które nie spełnia norm, może nie przynieść żadnych zauważalnych dla laika skutków, jeśli normy nie zostały przekroczone drastycznie. Jeśli jednak regularnie tankujemy paliwo niespełniające norm, narażamy się na przedwczesne kłopoty z silnikiem.

Jeśli przed dłuższy czas korzystamy z oleju napędowego o niewłaściwej stabilności oksydacyjnej, przyczyniamy się do zwiększonego pojawiania się nagaru i osadów, a także przyspieszenia tempa korozji elementów silnika. Zbyt wysoka temperatura zapłonu przekłada się na spadek efektywności silnika, a w konsekwencji wzrost spalania i emisji szkodliwych substancji. Zbyt niska temperatura zapłonu stwarza zaś ryzyko wybuchu par paliwa podczas tankowania.

Właściciele aut benzynowych mogą z większą pewnością podchodzić do tankowania – nawet na stacjach, których nie znają. I tu długotrwałe korzystanie z paliwa niespełniającego norm zaowocuje jednak stratami. Zaniżona liczba oktanowa sprzyja zjawisku spalania stukowego. Jeśli silnik nie ma czujników wykrywających liczbę oktanową, może to doprowadzić do przedwczesnego uszkodzenia jednostki napędowej. Zbyt wysoka zawartość siarki przedwcześnie niszczy katalizator. Nadmierna zawartość benzenu nie tylko podnosi kancerogenność spalin, ale też ilość wydzielającego się koksu i sadzy.

Co jeśli podejrzewamy, że zatankowane na stacji paliwo popsuło nam silnik? Podstawą do wysuwania jakichkolwiek roszczeń jest dowód zakupu. Nie ma rachunku – nie ma sprawy. Najprościej sprawę załatwimy, jeśli właściciel stacji będzie chciał rozwiązać sytuację polubownie. Jeśli nie, trzeba będzie udowodnić, że pomiędzy zatankowaniem paliwa a usterką jest związek, a to może już wymagać przeprowadzenia badań i opinii biegłego.

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (7)