WAŻNE
TERAZ

PKB Polski w górę - są najnowsze dane

Paliwa premium w starszym aucie. Więcej szkód niż pożytku

Mechanicy ostrzegają, że tankowanie paliw oznaczonych jako premium może przynieść więcej szkody niż pożytku, zwłaszcza w starszych pojazdach z dużym przebiegiem. Takie paliwa nie są w stanie wydłużyć życia tych silników, ale mogą je skutecznie skrócić.

Masz stare auto, lej zwykłe paliwo. Szkoda pieniędzy na premium, a możesz nawet zaszkodzić silnikowi.Masz stare auto, lej zwykłe paliwo. Szkoda pieniędzy na premium. Prawie nic nie zyskasz, a możesz zaszkodzić silnikowi.
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński

Mimo że koncerny paliwowe promują paliwa premium jako te lepsze, mechanicy są bardziej sceptyczni. Choć badania przeprowadzone przez ADAC wskazują, że zużycie paliwa premium może spaść o 1-5 proc., ceny są z reguły wyższe o ponad 5 proc. niż za zwykłe paliwo. Wyższa wydajność silnika jest teoretyczna, ponieważ rzadko korzystamy z maksymalnych możliwości jednostki napędowej.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Opony całoroczne vs. sezonowe - argumenty za i przeciw

Nie oznacza to, że korzyści nie ma, jednak dla starszych silników z dużym przebiegiem, te korzyści mogą być niezauważalne. Ekspert z ProfiAuto Serwis zebrał opinie i doświadczenia mechaników, by podzielić się swoimi wnioskami.

– To, co ma pomagać, może wręcz zaszkodzić pojazdom z dużym przebiegiem. Dodatki czyszczące w paliwach premium mogą usuwać nagromadzone zanieczyszczenia w silniku, które potem mieszają się z olejem. Teoretycznie silnik się oczyszcza, ale wypłukany nagar może zaburzyć szczelność tłoków w cylindrach, co obniży kompresję i, ostatecznie, moc silnika. Dodatki w paliwach premium mogą też wypłukać zanieczyszczenia z układu paliwowego, co może uszkodzić wtryskiwacze – mówi Adam Lehnort, ekspert sieci ProfiAuto Serwis.

Według Adama Lehnorta paliwa premium zawierają dodatki przeciwstukowe, które chronią tłoki i zawory przed zniszczeniem z powodu spalania stukowego. Bez odpowiedniego czujnika (jak w starych samochodach), silniki mogą tracić moc, ponieważ paliwo o większej liczbie oktanowej może opóźniać proces spalania. Można oczywiście zmienić kąt wyprzedzenia zapłonu i dostosować takie auto do paliwa wysokooktanowego, ale wtedy już tylko takie należałoby tankować.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Tak sprzedają się chińskie auta w Polsce. Jedna marka wyraźnie na czele
Tak sprzedają się chińskie auta w Polsce. Jedna marka wyraźnie na czele
Kanclerz Niemiec apeluje do UE. Chodzi o zakaz sprzedaży aut spalinowych po 2035 roku
Kanclerz Niemiec apeluje do UE. Chodzi o zakaz sprzedaży aut spalinowych po 2035 roku
Renault wyprzedaje prototypy i koncepty. To niezła gratka dla kolekcjonerów
Renault wyprzedaje prototypy i koncepty. To niezła gratka dla kolekcjonerów
Verstappen wygrywa w Katarze i podtrzymuje swoją szansę na tytuł
Verstappen wygrywa w Katarze i podtrzymuje swoją szansę na tytuł
Polonez ze znikomym przebiegiem na sprzedaż. Cena? Lepiej usiądź
Polonez ze znikomym przebiegiem na sprzedaż. Cena? Lepiej usiądź
Niemcy nie rezygnują z dużych diesli. Uwielbiany silnik wraca do oferty
Niemcy nie rezygnują z dużych diesli. Uwielbiany silnik wraca do oferty
Renault Espace V (2015-2023) – opinie i typowe usterki
Renault Espace V (2015-2023) – opinie i typowe usterki
Ostrzejszy bat na kierowców. Piraci stracą prawo jazdy jeszcze łatwiej niż do tej pory. Prezydent podpisał zmiany
Ostrzejszy bat na kierowców. Piraci stracą prawo jazdy jeszcze łatwiej niż do tej pory. Prezydent podpisał zmiany
Wyższy limit prędkości. Prezydent podpisał. Docenią to mieszkańcy wsi
Wyższy limit prędkości. Prezydent podpisał. Docenią to mieszkańcy wsi
Kierowcy elektryków utrzymają przywileje. Karol Nawrocki podpisał ustawę. Jest nowa data końcowa
Kierowcy elektryków utrzymają przywileje. Karol Nawrocki podpisał ustawę. Jest nowa data końcowa
Zmiany w prawie z podpisem prezydenta. 17-latkowie za kierownicą. Jakie warunki trzeba spełnić?
Zmiany w prawie z podpisem prezydenta. 17-latkowie za kierownicą. Jakie warunki trzeba spełnić?
Jedno paliwo wciąż wyraźnie droższe, ale widać światełko w tunelu. Mamy nowe prognozy
Jedno paliwo wciąż wyraźnie droższe, ale widać światełko w tunelu. Mamy nowe prognozy
ZANIM WYJDZIESZ... NIE PRZEGAP TEGO, CO CZYTAJĄ INNI! 👇