Unia doceniła zmiany w Gdańsku. Polska z nagrodą w europejskim konkursie

Strefa tempo 30 nie jest w Gdańsku egzotyką
Strefa tempo 30 nie jest w Gdańsku egzotyką
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Urząd Miasta Gdańsk
Tomasz Budzik

22.10.2023 12:56, aktual.: 22.10.2023 14:40

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Komisja Europejska przedstawiła listę europejskich inicjatyw, które nagrodzono tytułem Excellence in Road Safety Awards. Wśród 5 wyróżnionych działań znalazło się jedno z Polski. Dotyczy ono zmian w infrastrukturze miejskiej.

Excellence in Road Safety Awards to coroczne nagrody, które władze Unii Europejskiej przyznają za najcenniejsze inicjatywy, mające na celu podniesienie bezpieczeństwa drogowego. W tegorocznej edycji zgłoszono niemal 80 projektów. Niedawno ogłoszono listę tych 15, które zakwalifikowały się do dalszego etapu, a dziś znamy już zwycięzców. Wśród wyróżnionych w ten sposób działań znajdują się te realizowane przez podmioty z Belgii, Słowenii, Austrii i Polski.

Nagrodzonym przez KE polskim projektem jest inicjatywa uspokajania ruchu, prowadzona przez władze Gdańska. Ze względu na dużą liczbę wypadków na terenie miasta postanowiono – przy wsparciu Politechniki Gdańskiej, policji i instytucji miejskich – zmienić koncepcję ruchu. Ulice zostały podzielone na lokalne, dojazdowe i zbiorcze. Stopniowo zaczęto wprowadzać strefy tempo 30, które docelowo mają objąć wszystkie ulice lokalne i dojazdowe.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Jak nakłania się kierowców do jazdy zgodnie z limitem? Władze miasta zrezygnowały z progów zwalniających, bo te generowały hałas. Postawiono na wyniesione przejścia dla pieszych, zwężone ulice czy przystanki autobusowe bez zatok, które zmuszają kierowców do zatrzymania się lub zwolnienia. Ciekawym patentem jest również stosowanie mini rond. Tworzy się je bez ingerowania w układ dróg, poprzez zastosowanie środkowej wyspy. W efekcie kierowcy na skrzyżowaniach muszą zwalniać.

Efekty są wyraźnie widoczne. W 2022 r. średnia prędkość pojazdu w Gdańsku wynosiła 51 km/h. To o 17 proc. mniej niż w 2020 r. Jednocześnie o 72 proc. zredukowano liczbę kierowców, którzy przekraczają w mieście prędkość 70 km/h. Jednocześnie rozwijana jest sieć miejskich dróg rowerowych. Na koniec 2021 r. ich długość wyniosła 8851 km. W 2022 r. w porównaniu do r. 2009 w Gdańsku było o 47 proc. mniej wypadków, o 62 proc. mniej potrąceń pieszych, o 76 proc mniej śmiertelnych ofiar wypadów i 0 wypadków śmiertelnych z udziałem rowerzystów.

Na krótkiej liście nominatów była także inicjatywa z Małopolski. Chodzi o projekt, którego celem jest poprawa oświetlenia na przejściach dla pieszych i w ich okolicach. Jak na razie takim zabiegom poddano 322 małopolskie przejścia dla pieszych. Działania nie kończą się na niezwykle ważnej poprawie oświetlenia. Jednocześnie przeprowadzany jest audyt wyznaczonych miejsc, a w niektórych z nich poprawia się złą organizację ruchu czy oznakowanie.

Wszystkie te działania przyczyniają się do poprawy bezpieczeństwa na przejściach dla pieszych. W 2016 r., a więc przed startem programu, na małopolskich "zebrach" miało miejsce 485 wypadków, w których zginęło 18 osób W 2019 r. - pierwszym roku działań – było to 328 wypadków i 12 śmiertelnych potrąceń. W 2022 r. odpowiednio 234 wypadki i 8 śmiertelnych ofiar.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (8)