Marka wychodzi przed szereg. "To nie spalinówki są naszym wrogiem"

Prezes Toyota Gazoo Racing jest zdania, że elektryczna przyszłość motoryzacji nie jest wcale taka pewna. Zapowiedział przy okazji, że firma nadal chce rozwijać jednostki spalinowe, a także szuka ona różnych dróg rozwoju, nie tylko tych elektrycznych.

Toyota GR YarisSzef Toyota Gazoo Racing zapowiada, że spalinówki mają przyszłość
Źródło zdjęć: © Autokult | Szymon Jasina
Kamil Niewiński

Obraz świata motoryzacji w perspektywie kilku czy kilkunastu lat to jeden z najgorętszych tematów roztrząsanych przez branżę. Czysto teoretycznie przyszłość może wydawać się pewna — w 2035 r. sprzedaż samochodów z jednostkami spalinowymi ma zostać zakazana. Ustalenia te jednak zapewne zostaną poddane weryfikacji, która może wywrócić plany do góry nogami.

Obecnie znajdujemy się więc w swoistym okresie przejściowym. Koncerny tworzą nowe modele elektryczne, rozwijają infrastrukturę i szykują się na całkowitą elektryfikację, równocześnie jednak coraz śmielej wypowiadając się o planach na przyszłość dla klasycznych jednostek spalinowych. Jeszcze kilka lat temu zaś wiele marek szumnie ogłaszało stopniowe przechodzenie na produkcję wyłącznie elektryków.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Premiera CHERY TIGGO 4 i TIGGO 9: rodzina w komplecie

Branża staje się coraz mocniej podzielona i kolejni producenci przyznają, że z jednostek spalinowych będą chcieli korzystać jak najdłużej. Do tej grupy dołączył właśnie szef Toyota Gazoo Racing, czyli sportowego odłamu japońskiego giganta, Tomoya Takakashi. Stwierdził on w rozmowie z australijskim "CarExpert", że silniki spalinowe wcale nie są problemem i to nie na nich powinno się skupiać swoją uwagę, rozmawiając o środowisku i kwestiach emisji spalin.

Chcemy wykorzystywać silniki spalinowe tak długo, jak tylko to będzie możliwe. Być może w przyszłości te jednostki zostaną zakazane, ale to nie one są złe. Wrogiem jest dwutlenek węgla.

Tomoya Takakashi
szef Toyota Gazoo Racing

Przyszłość motoryzacji to prąd? W Toyocie przyznają: "nie jesteśmy pewni"

Toyota intensywnie rozwija alternatywy dla klasycznych napędów. Spory nacisk kładzie ona na wodór, a także zaczęła badania nad paliwami syntetycznymi. W porównaniu z innymi największymi koncernami Japończycy dołączyli zaś do świata elektromobilności stosunkowo późno. Toyota bZ4X trafiła na rynek dopiero w 2022 r., podczas gdy w Europie Volkswagen oferował już wtedy cztery modele w swojej gamie ID.

Takahashi przyznał również, że obecnie niemożliwe jest przewidzenie przyszłości rynku motoryzacyjnego. W pełni elektryczna przyszłość wcale nie jest już jego zdaniem taka pewna i właśnie dlatego Toyota próbuje rozwijać wiele odrębnych alternatyw naraz.

Korzystając z technologii hybrydowej, możemy zmniejszyć emisję dwutlenku węgla, możemy także korzystać z paliw syntetycznych, neutralnych węglowo. Nie jesteśmy pewni co do elektryfikacji i kiedy ona nastąpi. Na całym świecie toczą się dyskusje mówiące o tym, że nie wszystkie samochody będą elektryczne. Nikt nie jest w stanie przewidzieć przyszłości 10 lat wprzód. Nasz kierunek kryje wiele ścieżek, nie tylko EV.

Tomoya Takakashi
szef Toyota Gazoo Racing
Wybrane dla Ciebie
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Znowu złapali 24-latka w BMW. Kwota mandatu jest ogromna
Znowu złapali 24-latka w BMW. Kwota mandatu jest ogromna
Koniec kultowego auta. Oto ostatni egzemplarz
Koniec kultowego auta. Oto ostatni egzemplarz
Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Jest nowy projekt
Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Jest nowy projekt
Stawiają je przy autostradach. Są kluczowe dla bezpieczeństwa
Stawiają je przy autostradach. Są kluczowe dla bezpieczeństwa
BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Najsłynniejsza fuszerka drogowa w Polsce. Naprawią "fale Dunaju"
Najsłynniejsza fuszerka drogowa w Polsce. Naprawią "fale Dunaju"
Najsłynniejsza Mazda w Polsce na sprzedaż. Hanka z "M jak Miłość" wjechała nią w kartony
Najsłynniejsza Mazda w Polsce na sprzedaż. Hanka z "M jak Miłość" wjechała nią w kartony