WAŻNE
TERAZ

Iga grała o wszystko. Kosmiczne widowisko w WTA Finals

Test opon zimowych 2025 GTÜ. Zaskoczenie na dole stawki

Niemiecka organizacja techniczna GTÜ przeprowadziła we współpracy z Auto Zeitung i Austriackim Związkiem Kierowców Samochodów, Motocykli i Rowerów badanie opon zimowych w rozmiarze 245/45 R19. Patrząc na wyniki, można powiedzieć, że większych zaskoczeń nie ma – poza jednym wyjątkiem.

Test opon zimowych GTÜTest opon zimowych GTÜ
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | GTÜ
Filip Buliński

Do próby stanęło dziesięć modeli opon z różnych półek cenowych – od marek budżetowych, przez popularne "średniaki", aż po produkty premium. Samochodem testowym był BMW Serii 5 Touring obecnej generacji. Testy przeprowadzane były zarówno na nawierzchni ośnieżonej, mokrej, jak i suchej, a o ocenie końcowej decydowały także takie parametry, jak opory toczenia, hałas, zakładany przebieg, współczynnik ścieralności oraz wpływ na środowisko.

Toyota C-HR+, Urban Cruiser i bZ4X Touring w Katowicach. To wysyp nowości!

Na zaśnieżonej nawierzchni najlepsze okazały się produkty od Bridgestone’a, Goodyeara i Michelin. Zaraz za nimi uplasowało się Pirelli, a podobne właściwości co Continental i Vredestein osiągnął Maxxis. Oczekiwań nie spełniły za to Triangle, Linglong oraz, ku zaskoczeniu, Yokohama, która poradziła sobie najgorzej.

Maxxis nie poradził sobie już tak dobrze na mokrej nawierzchni. W teście hamowania ze 100 km/h, tam, gdzie samochód wyposażony w opony Pirelli już stał, pojazd z ogumieniem Maxxis wciąż miał na liczniku aż 40 km/h. Jeszcze gorszy wynik osiągnął Linglong oraz Vredestein. Najlepszy wynik, poza Pirelli, osiągnął Goodyear, a tuż za nimi uplasował się Continental, Bridgestone oraz Michelin. Najwyższą "odporność" na aquaplaning wykazał z kolei Continental.

Także długa droga hamowania na suchej nawierzchni dyskwalifikuje oponę Maxxis. W tych warunkach zaskoczył natomiast budżetowy Triangle, który uzyskał drugi najlepszy wynik. Na suchej nawierzchni wyniki są zbliżone. Jednak Maxxis po raz kolejny dyskwalifikuje się ponadprzeciętną drogą hamowania. Równie przystępna cenowo opona Triangle zaskakuje natomiast drugim najlepszym wynikiem w teście hamowania na suchej nawierzchni.

Nie jest zaskoczeniem, że najlepsze wyniki uzyskały opony premium. Dobre właściwości mają jednak swoją cenę – za komplet opon Goodyear, Michelin czy Pirelli trzeba wydać ok. 4 tys. zł. Budżetowi, chińscy konkurenci oferują swoje produkty za ok. połowę tej kwoty, ale oszczędności w zakupie mogą się zemścić podczas niebezpiecznej sytuacji na drodze.

Niektórzy z nich mogli pochwalić się pojedynczymi dobrymi wynikami, ale w ogólnej ocenie to za mało, by zespół testowy mógł polecić któryś z tańszych modeli. Największym zaskoczeniem jest Yokohama, która uplasowała się dopiero na 8. miejscu.

Oto szczegółowe wyniki testu w kolejności zajmowania miejsc:

Goodyear UltraGrip Performance 3

  • Ogólny wynik: 414/450
  • Jazda na śniegu: 140/150
  • Jazda na mokrej nawierzchni: 140/150
  • Jazda na suchej nawierzchni, opory toczenia, żywotność: 135/150

Michelin Pilot Alpin 5

  • Ogólny wynik: 397/450
  • Jazda na śniegu: 140/150
  • Jazda na mokrej nawierzchni: 123/150
  • Jazda na suchej nawierzchni, opory toczenia, żywotność: 134/150

Pirelli P Zero Winter 2

  • Ogólny wynik: 393/450
  • Jazda na śniegu: 125/150
  • Jazda na mokrej nawierzchni: 138/150
  • Jazda na suchej nawierzchni, opory toczenia, żywotność: 130/150

Bridgestone Blizzak 6 Enliten

  • Ogólny wynik: 390/450
  • Jazda na śniegu: 141/150
  • Jazda na mokrej nawierzchni: 126/150
  • Jazda na suchej nawierzchni, opory toczenia, żywotność: 123/150

Continental WinterContact TS 870 P

  • Ogólny wynik: 376/450
  • Jazda na śniegu: 118/150
  • Jazda na mokrej nawierzchni: 131/150
  • Jazda na suchej nawierzchni, opory toczenia, żywotność: 127/150

Vredestein Wintrac Pro+

  • Ogólny wynik: 330/450
  • Jazda na śniegu: 106/150
  • Jazda na mokrej nawierzchni: 117/150
  • Jazda na suchej nawierzchni, opory toczenia, żywotność: 107/150

Triangle EffeXWinter TW421

  • Ogólny wynik: 318/450
  • Jazda na śniegu: 101/150
  • Jazda na mokrej nawierzchni: 108/150
  • Jazda na suchej nawierzchni, opory toczenia, żywotność: 109/150

Yokohama BluEarth Winter V906

  • Ogólny wynik: 317/450
  • Jazda na śniegu: 87/150
  • Jazda na mokrej nawierzchni: 115/150
  • Jazda na suchej nawierzchni, opory toczenia, żywotność: 115/150

Linglong Sport Master Winter

  • Ogólny wynik: 309/450
  • Jazda na śniegu: 94/150
  • Jazda na mokrej nawierzchni: 102/150
  • Jazda na suchej nawierzchni, opory toczenia, żywotność: 113/150

Maxxis Premitra Snow WP6

  • Ogólny wynik: 305/450
  • Jazda na śniegu: 113/150
  • Jazda na mokrej nawierzchni: 88/150
  • Jazda na suchej nawierzchni, opory toczenia, żywotność: 104/150
Wybrane dla Ciebie
Znamy datę. W życie wejdą wielkie zmiany w przepisach
Znamy datę. W życie wejdą wielkie zmiany w przepisach
Elektryki w Polsce rosną w siłę. Trend może jednak wkrótce zwolnić
Elektryki w Polsce rosną w siłę. Trend może jednak wkrótce zwolnić
Nowy Mercedes CLA doczekał się wersji spalinowej. Wiemy, ile kosztuje
Nowy Mercedes CLA doczekał się wersji spalinowej. Wiemy, ile kosztuje
Wyprzedaż rocznika w Toyocie. Nawet 50 tys. zł taniej
Wyprzedaż rocznika w Toyocie. Nawet 50 tys. zł taniej
Unia chce tańszych aut. Oto, co może być "wycięte" z nowych samochodów
Unia chce tańszych aut. Oto, co może być "wycięte" z nowych samochodów
Trzy chińskie marki w top 20. Te auta kupowali Polacy w październiku
Trzy chińskie marki w top 20. Te auta kupowali Polacy w październiku
Kierowcy nie ładują hybryd plug-in. Niemcy chcą ich zmusić
Kierowcy nie ładują hybryd plug-in. Niemcy chcą ich zmusić
Tesla notuje kolejny spadek sprzedaży w Europie
Tesla notuje kolejny spadek sprzedaży w Europie
Jest plan dla Alfy Romeo. Połączy siły z inną marką
Jest plan dla Alfy Romeo. Połączy siły z inną marką
Syreny w tunelu i "koguty" na autostradzie. Oto czym zaskoczyły mnie koreańskie drogi
Syreny w tunelu i "koguty" na autostradzie. Oto czym zaskoczyły mnie koreańskie drogi
Toyota Aygo X przeszła lifting i stała się hybrydą. Wiemy, ile kosztuje
Toyota Aygo X przeszła lifting i stała się hybrydą. Wiemy, ile kosztuje
BMW rezygnuje z wersji Competition. Ma dobry powód
BMW rezygnuje z wersji Competition. Ma dobry powód