Mitsubishi Colt LPG © Autokult | Filip Buliński

Test: Mitsubishi Colt z LPG – mistrz ekonomii

Filip Buliński

Może się wydawać, że instalacja LPG w nowych pojazdach jest już passe. Nic bardziej mylnego. Jako że nowy Mitsubishi Colt jest technicznym bliźniakiem Renault Clio, podobnie jak francuski hatchback także oferuje możliwość montażu instalacji LPG. I bardzo dobrze na tym wychodzi.

W ostatnich latach Mitsubishi zaniedbało swoją europejską ofertę. Wiekowe modele nie miały na tyle mocnych argumentów, by przekonywać do klientów. Wkrótce może się to zmienić – po pierwsze, właśnie w przedsprzedaży pojawił się duży (i naprawdę fajny) Outlander, a dodatkowo Japończycy zadbali o ofertę po drugiej stronie drabinki, pożyczając od Renault w ramach aliansu.

Nowy Colt to nic innego jak Clio z przeklejonymi znaczkami i nieco dziwaczną przez to tylną klapą. Tym niemniej, ruch Japończyków wydaje się doskonały – francuski hatchback to bowiem bardzo dobra i chętnie kupowana (tak w Polsce, jak i w całej Europie) propozycja w segmencie. Nie bez powodu auto zostało także wybrane Miejskim Samochodem Roku Wirtualnej Polski 2024.

Mitsubishi Colt LPG
Mitsubishi Colt LPG © Autokult | Filip Buliński

W teorii Colt powinien się więc również dobrze sprzedawać, szczególnie że wielu klientów podświadomie kupuje "krajem". Niektórzy wolą po prostu wybrać ten sam samochód od japońskiego producenta (dzięki czemu w ich mniemaniu będzie mniej awaryjny), nawet jeśli pod spodem są tylko "obce" rozwiązania. Świetnym tego przykładem jest Toyota ProAce – w teorii to produkt Stellantisu z innym znaczkiem. W praktyce klienci wolą kupić Toyotę, niż np. Peugeota czy Citroëna.

Mitsubishi ma jednak tę przewagę, że oferuje słabszy, 66-konny silnik, co obniża próg wejścia do 72 tys. zł. Wartą większego zainteresowania odmianą jest jednak 1-litrowy silnik z turbo wyposażony w instalację LPG. Jeśli w wyborze auta kierujesz się przede wszystkim niskimi kosztami paliwa, Colt będzie strzałem w dziesiątkę.

Mitsubishi Colt LPG
Mitsubishi Colt LPG © Autokult | Filip Buliński

Taniej i bardziej wszechstronnie się już nie da

Skupiając się tylko na wynikach zamieszczanych w danych technicznych, LPG jest lekarstwem na ograniczenie emisji CO2. W homologacji, w każdym zakresie prędkości, alternatywne paliwo emitowało o ok. 10-11 proc. mniej dwutlenku węgla na każde 100 km niż podczas próby na benzynie. Ale jak wiadomo, przepisy pod wieloma względami nie postrzegają upłynnionego gazu jako ekologicznego paliwa. Skupmy się zatem na jego ekonomicznym aspekcie, bo ten jest nie do obalenia.

Mitsubishi Colt LPG
Mitsubishi Colt LPG © Autokult | Filip Buliński

Litrowy, 3-cylindrowy silnik z turbodoładowaniem od Renault już od lat może we francuskich modelach pracować na LPG i takie rozwiązanie całkiem dobrze się sprawdza. Co ciekawe, jednostka pracując na benzynie ma nominalnie 90 KM, podczas gdy według homologacji na LPG osiąga już 100 KM i 170 zamiast 160 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Możecie więc zawstydzić sąsiada i z czystym sumieniem przełączać podczas wyprzedzania na gaz, żeby przyspieszyć cały proces.

Faktyczne odczucia i różnice są jednak praktycznie nie do wyłapania. Litrowy silnik, niezależnie od paliwa, jest żwawy, zaskakująco elastyczny i nie przenosi przesadnie wibracji do środka, czego można by się spodziewać po 3-cylindrowej konstrukcji.

Mitsubishi Colt LPG
Mitsubishi Colt LPG © Autokult | Filip Buliński

Maksymalny moment pojawia się już przy 2 tys. obr./min., z tym że nigdy nie będziecie wiedzieli, na jakich obrotach jedziecie. Klasycznego obrotomierza nie ma na cyfrowych zegarach i mimo trzech różnych widoków, nie ma możliwości jego przywołania. Jest tylko ledwo widoczny pasek, który został co prawda obdarzony przedziałką "eco", ale poskąpiono mu liczb.

Podobnie jak w Renault, tu także po przełączeniu na gaz mamy osobny komputer pokładowy dla alternatywnego paliwa. To świetne rozwiązanie, ponieważ od razu widzimy zarówno pozostały prognozowany zasięg, jak i spalanie gazu. To rzadko spotykane udogodnienie w autach z LPG. Przykładowo Ssangyong nie zadał sobie tyle trudu, by uzupełnić komputer o te przydatne informacje.

Mitsubishi Colt LPG
Mitsubishi Colt LPG © Autokult | Filip Buliński

Przejdźmy do najważniejszego – spalania

W teorii Colt, pracując na gazie, powinien zużywać ok. 15-20 proc. więcej niż podczas jazdy na benzynie. Tymczasem testy pokazały nieco większe różnice – praktycznie w każdych warunkach Mitsubishi zużywało ok. 30-35 proc. LPG więcej niż benzyny. Bardziej znaczące rozbieżności w wynikach zimą nie są zaskoczeniem, ale w tym przypadku różnice były dosyć spore. Mimo to koszt przejechania 100 km jest, jak na obecne czasy, śmiesznie niski.

Mitsubishi Colt LPG
Mitsubishi Colt LPG © Autokult | Filip Buliński

Koszty jazdy tym autem wahają się między niespełna 19 a 31 zł za 100 km. Chociaż litrowy silnik już na benzynie jest oszczędny podczas miejskich podróży, jadąc na LPG, oszczędzamy 32 proc. pieniędzy na każde 100 km. Każda z prób przeprowadzana była po sobie – można więc przyjąć, że warunki były bardzo podobne. Kompletne wyniki zużycia obu paliw oraz związanych z tym kosztów przedstawia poniższa tabela.

Zużycie paliwa na 100 km (benzyna)

Zużycie paliwa na 100 km (LPG)

Koszt przejechania 100 km w zł (benzyna)

Koszt przejechania 100 km w zł (LPG)

Różnica w zł

Różnica w proc.

Miasto

5,8

7,5

35,2

23,9

11,3

32,1

Trasa

4,2

5,9

25,5

18,8

6,7

26,3

Droga ekspresowa

6,0

7,9

36,4

25,2

11,2

30,7

Autostrada

7,2

9,7

43,7

30,9

12,8

29

Koszty obliczane na podstawie średnich cen paliw wg e-petrol z dnia 06.12.2024: benzyna 95 - 6,07 zł/l, LPG - 3,19 zł/l.

Ile musimy zapłacić, żeby długofalowo oszczędzić? Niestety w tym wypadku Mitsubishi wychodzi mniej korzystnie niż bliźniacze Clio. O ile Renault z LPG dostaniemy za 78,6 tys. zł, tak Colt jest blisko 11 tys. zł droższe i kosztuje 89 450 zł. Rozbieżność wynika z wersji wyposażenia – francuskiego hatchbacka dostaniemy w uboższej odmianie. Gdy zrównamy je wyposażeniowo, Renault będzie już tańsze tylko o 2 tys. zł.

Należy też zauważyć, że Mitsubishi liczy sobie więcej za dołożenie LPG. W roku modelowym 2025 nie dostaniemy już co prawda Colta z 90-konnym silnikiem bez gazu, ale w przypadku roku 2024, instalacja LPG wymaga dopłaty 2,66 tys. zł względem wersji benzynowej. Tymczasem u Renault obie odmiany dalej są w sprzedaży, a ta bardziej ekonomiczna jest droższa tylko o 1,4 tys. zł.

Mitsubishi Colt LPG
Mitsubishi Colt LPG © Autokult | Filip Buliński

Czy warto dopłacić w przypadku Mitsubishi? Wybór samego auta jest kwestią gustu. W środku dostaniemy bowiem te same multimedia, te same (przyzwoite) fotele, niezłą pozycję za kierownicą i spory, bo aż 391-litrowy bagażnik, co w Renault. Różnica w cenie benzynowego i gazowego Colta zwróci się przy tym całkiem szybko. Zakładając średnie zużycie LPG na poziomie 8 l/100 km i benzyny na poziomie 6 l/100 km, inwestycja zwróci nam się już po ok. 24 tys. km. Dla dużo jeżdżącej osoby to rok użytkowania. Nietrudno więc wydać jednoznaczny werdykt: warto.

Zakup Mitsubishi Colta, zamiast Renault Clio, można tłumaczyć właściwie tylko względami światopoglądowymi. Oba auta różnią się praktycznie tylko znaczkami oraz (odrobinę) ceną. Nie ulega jednak wątpliwości, że Mitsubishi Colt jest jedną z najoszczędniejszych propozycji na rynku, która zachowuje świetną ekonomię jazdy niezależnie od warunków – tak w mieście, jak i na autostradzie – a przy tym nie męczy na dłuższych trasach.

  • Mitsubishi Colt LPG
  • Mitsubishi Colt LPG
  • Mitsubishi Colt LPG
  • Mitsubishi Colt LPG
  • Mitsubishi Colt LPG
  • Mitsubishi Colt LPG
  • Mitsubishi Colt LPG
  • Mitsubishi Colt LPG
  • Mitsubishi Colt LPG
  • Mitsubishi Colt LPG
  • Mitsubishi Colt LPG
  • Mitsubishi Colt LPG
  • Mitsubishi Colt LPG
  • Mitsubishi Colt LPG
  • Mitsubishi Colt LPG
  • Mitsubishi Colt LPG
  • Mitsubishi Colt LPG
  • Mitsubishi Colt LPG
  • Mitsubishi Colt LPG
  • Mitsubishi Colt LPG
  • Mitsubishi Colt LPG
  • Mitsubishi Colt LPG
  • Mitsubishi Colt LPG
  • Mitsubishi Colt LPG
  • Mitsubishi Colt LPG
  • Mitsubishi Colt LPG
  • Mitsubishi Colt LPG
  • Mitsubishi Colt LPG
  • Mitsubishi Colt LPG
[1/29] Mitsubishi Colt LPG Źródło zdjęć: Autokult | Filip Buliński
Wybrane dla Ciebie
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
Opony letnie przy niskich temperaturach. Jak bardzo odstają od całorocznych?
Opony letnie przy niskich temperaturach. Jak bardzo odstają od całorocznych?
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy