Test: BMW X5 xDrive25d - ile kosztuje teleport?
Ile kosztuje teleport, dzięki któremu prosto od swojego korpobiurka przeniesiesz się w prywatną przestrzeń i zaczniesz odpoczywać niemal natychmiast po pracy, bez męczenia się kilkudziesięciominutową podróżą w korkach? Fizyk powie - nie ma ceny, bo nie ma takiego urządzenia. Ja powiem - 267 tys. zł. I pochodzi z Bawarii.
BMW X5 xDrive25d (2017) - test, opinia
Bez względu na to, czy dojeżdżam do pracy samochodem, czy środkami masowego transportu, muszę na to poświęcić między 40 a 60 min. To oznacza około 2 godzin odpoczynku dziennie mniej. 2 godziny regeneracji mniej. 2 godziny energii zmarnowane, zamiast pożytecznie wykorzystane na mnóstwo rzeczy, których potem nie mam siły robić w wolnym czasie. Wiem, że nie jestem jedyną osobą, która każdego dnia w ten sposób marnuje energię.
Ostatecznie oznacza to przede wszystkim stratę czasu. Lekiem na to będą samochody autonomiczne. Jednak do ich pojawienia się na dużą skalę jeszcze daleko. Mimo to już możemy ten tracony czas poświęcać na wypoczynek, chociaż w pewnym stopniu.
To jest właśnie odpowiedź na pytanie - po co premium? Po co wydawać czasem dwukrotność wartości auta o podobnych rozmiarach na jego bardziej luksusowego konkurenta? Uświadomiłem to sobie właśnie podczas jednego z powrotów do domu w BMW X5. Gdy stałem w korku dotarło do mnie, że w tym samochodzie odbieram wszystko zupełnie inaczej. Zorientowałem się, że już wypoczywam. Jestem nie tylko poza pracą, ale jakby już w namiastce domu.
BMW otula komfortowymi fotelami, otacza skórami i materiałami wysokiej jakości. Ale to tylko jeden z elementów tej układanki. Dopełniają tego liczne listwy świecące miękkim światłem. Wypełniają one wnętrze przyjemnymi barwami, nawet w nocy.
Układankę w BMW X5 uzupełnia doskonale komfortowe zawieszenie, bardzo dobre audio, które zaleje samochód dźwiękiem, gdy tego zechcemy i jednocześnie świetne wyciszenie, które odizoluje nas od całego otoczenia, gdy tylko zapragniemy ciszy. Na dodatek zaopiekują się nami liczni asystenci, a zmianą biegów zajmie się pracujący gładko automat.
Oczywiście X5 to też samochód na długie podróże. To mocarnie wyglądający SUV, który dobitnie podkreśla status właściciela. To także zaskakująco oszczędny pojazd - w trasie spalił mi 6,3 l/100 km, a w mieście, także w trakcie jazdy w godzinach szczytu potrzebował jedynie 9,5 l/100 km.
Sekretem jest tu rozmiar jednostki. Wersja X5 xDrive25d to jedyna odmiana SUV-a X5, która ma pod maską czterocylindrowy, rzędowy silnik (wyłączając hybrydę X5 xDrive40e). Diesel ten nie jest jednak za mały. Ma 231 KM, co stanowi wartość wystarczającą do sprawnego poruszania się X5 również w trasie. Miłośnicy większych pojemności mogą oczywiście odczuć brak głębokiego oddechu rzędowych szóstek czy widlastych ósemek. Jednak jeśli nie planujecie wypadów na autobahny, 2,0 R4 w wersji wysokoprężnej będzie wystarczające.
Ostatecznie jednak to, co w tym egzemplarzu urzekło mnie najbardziej, to wcale nie dobre osiągi czy niskie spalanie motoru. Przede wszystkim był to niespotykany komfort, który ten SUV zapewnia na co dzień.
Tu wracam do początku, czyli do cen. Często zwracacie uwagę w komentarzach, że testowane przez nas samochody premium są drogie. Owszem, są. Jednak gwarantują one niemierzalne liczbami doznania, których w autach budżetowych po prostu nie da się doświadczyć. Dlatego często z pragmatycznego punktu widzenia ich zakup wydaje się bezsensowny.
Spójrzcie jednak z nieco bardziej abstrakcyjnie, tak, jak to napisałem we wstępie. Teleportu nie da się kupić, bo nie istnieje, ale niebywały komfort BMW X5 jest jego namiastką. Chociaż nie przenosi nas błyskawicznie w inne miejsce, zapewnia dokładnie to, czego potrzebujemy po pracy i przed nią.
Równocześnie, ponieważ mamy tu do czynienia z BMW, oprócz komfortu X5 zapewnia bardzo dobre parametry podczas jazdy dynamicznej. Nie jest to może SUV sportowy, bo takie otrzymują u bawarskiego producenta literkę M w oznaczeniu, jednak dzięki dobremu zawieszeniu i napędowi xDrive, gdy już nie będziemy potrzebować spokoju, możemy się nacieszyć dynamiczną jazdą.
Zobacz także
X5 zaskakująco pewnie pozwala się poprowadzić po łukach i z łatwością daje przerzucać swoją masę z jednego zakrętu, w drugi na drogowych "szykanach". Oczywiście wszystko w ramach rozsądku, jakiego wymaga jazda takim olbrzymem. Dla szukających większych wrażeń BMW ma oczywiście w gamie ostrzejsze warianty swojego SUV-a.
Ostatecznie w przypadku testowego X5 chcieć więcej - byłoby grzechem. Świadomie zrezygnować z tego komfortu, który zapewnia X5, wyłącznie dla oszczędności - byłoby co najmniej nierozsądne.
- Wysoki komfort podróżowania
- Wysoka jakość wykonania
- Oszczędny silnik, jak na te gabaryty pojazdu
- Kompromisowe zawieszenie
- Niska cena wersji silnikowej
- Delikatny niedobór mocy przy wyższych prędkościach
BMW X5 xDrive25d (2017) - zobacz zdjęcia z testu
BMW X5 xDrive25d (2017) - dane techniczne, spalanie, cena
Silnik i napęd: | ||
---|---|---|
Układ i doładowanie: | R4, turbodoładowany | |
Rodzaj paliwa: | Diesel | |
Ustawienie: | Wzdłużnie | |
Rozrząd: | DOHC 16V | |
Objętość skokowa: | 1995 cm³ | |
Moc maksymalna: | 231 KM przy 4400 rpm | |
Moment maksymalny: | 500 Nm przy 2000-3000 rpm | |
Skrzynia biegów: | 8-biegowa, automatyczna, Steptronic | |
Typ napędu: | Na wszystkie koła, xDrive | |
Hamulce przednie: | Tarczowe | |
Hamulce tylne: | Tarczowe | |
Zawieszenie przednie: | Kolumna typu MacPherson | |
Zawieszenie tylne: | Niezależne | |
Średnica zawracania: | b.d. | |
Koła, ogumienie przednie: | 275/40 R20 | |
Koła, ogumienie tylne: | 275/40 R20 | |
Masy i wymiary: | ||
Typ nadwozia: | SUV | |
Liczba drzwi: | 5 | |
Masa własna: | 2040 kg | |
Ładowność: | 755 kg | |
Długość: | 4866 mm | |
Szerokość: | Z lusterkami: 2081 mm Bez lusterek: 1870 mm | |
Wysokość: | 1762 mm | |
Rozstaw osi: | 2933 mm | |
Rozstaw kół przód/tył: | 1644/1650 mm | |
Pojemność zbiornika paliwa: | 85 l | |
Pojemność bagażnika: | 650 / 1870 l | |
Osiągi: | ||
Katalogowo: | Pomiar własny: | |
Przyspieszenie 0-100 km/h: | 7,7 s | |
Prędkość maksymalna: | 220 km/h | |
Zużycie paliwa (miasto): | 6,2 l/100 km | 9,5 l/100 km |
Zużycie paliwa (trasa): | 5,2 l/100 km | 6,3 l/100 km |
Zużycie paliwa (mieszane): | 5,6 l/100 km | |
Emisja CO2: | 146 g/km | |
Test zderzeniowy Euro NCAP: | Nie testowano | |
Cena: | ||
Wersja silnikowa od: | 267 000 zł | |
Model od: | 267 000 zł |
Zobacz także