TestyBMWNowe BMW X5 M50d - test

Nowe BMW X5 M50d - test

Nowe BMW X5 M50d - test
Źródło zdjęć: © fot. Mariusz Zmysłowski
Rafał Warecki

25.04.2014 09:19, aktual.: 18.04.2023 10:47

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

"Sport" to wyraz chętnie wpychany do większości nowoczesnych samochodów, które często ze sportem nie mają nic wspólnego. Występuje nawet w rozwinięciu skrótu SUV (Sport Utility Vehicle), opisującego funkcjonalny i komfortowy segment aut wielkości mniejszej lub większej szafy. Na rynku można też jednak spotkać modele, które ze sportem łączy coś więcej niż tylko wspomniany skrót. Jednym z nich ma być BMW X5 M50d.

Nowe BMW X5 M50d - test

Nowe BMW X5 w usportowionej wersji M50d wygląda wulgarnie i agresywnie. Niewinna biel połączona z ciemnymi obręczami wyeksponowanymi pod poszerzonymi nadkolami dodaje sylwetce nieco lekkości, ale i tak trudno ukryć okute blachą grubo ponad dwie tony masy własnej ubrane w dodatki z logo M. Sportowo zarysowane zderzaki, listwy progowe czy dodatkowe czarne akcenty są skutecznymi punktami zaczepienia wzroku, nie mniej niż emblematy M na nadkolach czy tylnej klapie. Trójkolorowych symboli nie brakuje też we wnętrzu auta, a nawet na pilocie.

Obraz
© fot. Mariusz Zmysłowski

Sportowy sznyt przestronnej i luksusowo wykończonej kabiny podkreślają takie dodatki, jak ozdobne listwy z fakturą plastra miodu, mocno wyprofilowane fotele przeszyte Alcantarą z pasem o tym samym wzorze czy czarna podsufitka. Deska rozdzielcza z opcją zmiany koloru podświetlenia zdominowana jest przez wielki centralny peryferyjny wyświetlacz, obsługiwany nowym dżojstikiem iDrive z gładzikiem. Miękkie elementy robią wrażenie, nie ma tworzyw i materiałów wykończeniowych, do których jakości można by mieć zastrzeżenia. Wszystko jest dopieszczone, jednak miejscowe spasowanie niektórych profili mogłoby być lepsze. Pomysł na kompozycję deski rozdzielczej względem poprzedniej generacji zmienił się znacząco. Kokpit wygląda nowocześniej i bardziej elegancko, choć tak naprawdę rozkład paneli obsługi multimediów czy klimatyzacji (czterostrefowa to koszt 2382 zł) został podobny.

Opcjonalne nagłośnienie Bang & Olufsen High End Surround za 20 031 zł gra bardzo czysto, a scena zbudowana w sporej kabinie powinna zrobić wrażenie nawet na najbardziej wymagających. Osoby wyczulone na punkcie indywidualnych nastaw konkretnych częstotliwości ucieszy z pewnością rozbudowany equalizer.

Obraz
© fot. Mariusz Zmysłowski

Spora przestrzeń we wnętrzu sprzyja nie tylko przyjemnym doznaniom akustycznym, ale przede wszystkim gwarantuje komfortową podróż kompletowi pasażerów do około 190 cm wzrostu. Tylna kanapa jest wygodnie wyprofilowana, a dodatkowe centymetry na kolana zapewniają odpowiednio przetłoczone oparcia przednich foteli. Trochę miejsca zostało również na 651-litrowy bagażnik z dodatkowym schowkiem pod unoszoną na pojedynczym siłowniku podłogą. Drażni brak prowadnic rolety maskującej, co skutkuje nie tylko szybkim porysowaniem bocznych plastików, ale również zbędną gimnastyką podczas jej zaciągania. Ponadto opuszczana dolna burta pokrywy bagażnika jest równie efektowna wizualnie jak nieprzydatna; utrudnia załadunek przedmiotów do bagażnika i można się o nią łatwo pobrudzić.

Sportowe fotele w stylu M są ładne, wygodne i nieźle podpierają ciało na łukach, jednak przez brak możliwości pompowania skrzydeł podczas ostrej jazdy lepiej sprawdzały się te z testowanej niedawno serii 4. Na szczęście genialnie wystylizowana kierownica M tak samo dobrze leży w dłoniach. Miejsca w środku jest dużo, siedzi się wysoko, ale podczas manewrowania czuć nieco przytłaczający gabaryt samochodu. Parkowanie ułatwia m.in. kamera o wysokiej rozdzielczości i bardzo dobrze wyskalowane czujniki, jednak ze względu na wymiary i niezbyt dobrą zwrotność trzeba zapomnieć o małych miejscach postojowych wzdłuż często uczęszczanych ulic. W ruchu o bezpieczeństwo czynne dba rozbudowana sieć systemów: monitor martwego pola, asystent pasa ruchu oraz ostrzeżenie przed najechaniem na poprzedzający pojazd i pieszych z opcją automatycznego dohamowania.

Obraz
© fot. Mariusz Zmysłowski

Kolejnym atutem są adaptacyjne światła oparte na diodach LED, które wydajnie oświetlają drogę białym, przyjemnym dla oka i niemęczącym światłem, a duży kolorowy HUD gotowy jest przekazać kierowcy niemal wszystkie potrzebne informacje, pozwalając skupić się na drodze.

BMW X5 M50d mimo usportowionego charakteru nadanego przez M Performance w trybie komfortowym brzmi dość łagodnie i jak na M stosunkowo miękko się prowadzi. Auto świetnie wybiera zarówno duże, jak i małe nierówności, skutecznie izolując kabinę od drgań i hałasu. Wysoka kultura pracy jednostki napędowej połączona z naprawdę skutecznym wygłuszeniem pozwala na bezproblemową eksploatację tego auta na co dzień i czerpanie przyjemności ze świetnych osiągów.

Po włączeniu trybu sportowego adaptacyjne zawieszenie wyraźnie nabiera sztywności, a do uszu pasażerów zaczyna docierać przyjemny dźwięk, przywodzący na myśl auto o co najmniej sportowym zacięciu. Odpowiada za to oczywiście odpowiednio zestrojony syntezator dźwięku i skrzynia biegów, która zaczyna lubić wysokie obroty i po przełączeniu w tryb manualny w ogóle nie wtrąca się do poczynań kierowcy.

Obraz
© fot. Mariusz Zmysłowski

Po wciśnięciu pedału gazu do końca przeciążenia w kabinie tego dwutonowego SUV-a robią duże wrażenie na kierowcy i jeszcze większe na niemających się czego przytrzymać pasażerach. W przypadku startu z systemem Launch Control lifting skóry na twarzy dorzucany jest w promocji, jednak auto po sześciu startach odmawia dalszego wykonywania procedury startowej i żąda kilkunastu minut wytchnienia.

Wysokoprężny silnik o sześciu cylindrach w rzędzie z bezpośrednim wtryskiem i trzech turbosprężarkach o zmiennym kącie pochylenia kierownic generuje piekielny moment obrotowy rzędu 740 Nm, dostępny od wcale nie tak niskich 2000 obr./min. Jego połączenie z genialnie wysterowaną skrzynią Steptronic kolejny raz udowadnia jednak, że to dobrana para, a maksimum przyjemności można czerpać, operując biegami na bardzo szybkich łopatkach. Nabieranie prędkości autostradowych trwa moment, jednak powyżej 150 km/h czuć wyraźne osłabienie. Masa robi swoje, a zryw do wyprzedzenia przy prędkości autostradowej też nie urzeka.

New BMW X5 M50d (2014) - launch control start & acceleration

Niezależnie od aktualnego wskazania prędkościomierza X5 M50d prowadzi się jednak bardzo pewnie. Szerokie na 275 i 315 mm opony w połączeniu z napędem xDrive sprawiają, że auto kurczowo trzyma się asfaltu w łukach, w trybie sportowym praktycznie się nie wychylając. Świetna trakcja robi wrażenie mimo odciskanego przez ponad dwie tony piętna wcale nie tak nisko zawieszonej masy, a płynnie pracujące i mocne hamulce są w stanie na rozsądnej drodze zbić prędkość bez wyraźnego przemęczenia.

BMW X5 M50d to kawał mocnej maszyny o niezaprzeczalnie szerokiej funkcjonalności, która zapewni komfortowe warunki podróżowania na co dzień, dawkując przy tym niemało przyjemności z jazdy. Fakt pewnego kompromisu sprawia jednak, że samochód ten jest ogładzony i nie robi takiego wrażenia, jak obiecuje gęsto przyklejana litera M. Siadając za kółkiem X5 M50d, można spodziewać się wiele, jednak warto pamiętać, że to "jedynie" M Performance. Samo auto w gamie BMW figuruje jako jeden z wariantów X5, a nie osobny model, jak w przypadku X5 M.

Plusy:

Wygląd zewnętrzny i wewnętrzny

Jakość wykończenia

Funkcjonalność i przestronność

Dynamika i osiągi

Zużycie paliwa

Minusy:

Cena

Nieprzemyślane rozwiązania w bagażniku

Ogólna ocena samochodu: 8/10

  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
[1/16]

Nowe BMW X5 M50d - dane techniczne

Testowany egzemplarz: BMW X5 M50d
Silnik i napęd
Układ i doładowanie:R6 M-Performance TwinPower Turbo z trzema turbosprężarkami
Rodzaj paliwa:Olej napędowy
Ustawienie:Wzdłużnie
Rozrząd:DOHC 24V
Objętość skokowa:2993 cm3
Stopień sprężania:16,0
Moc maksymalna:381 KM przy 4000-4400 rpm
Moment maksymalny:740 Nm przy 2000-3000 rpm
Objętościowy wskaźnik mocy:127,3 KM/l
Skrzynia biegów:Automatyczna, 8-biegowa
Typ napędu:Na wszystkie koła (AWD)
Hamulce przednie:Tarczowe, wentylowane 385 mm
Hamulce tylne:Tarczowe, wentylowane 345 mm
Zawieszenie przednie:Wielowahaczowe Adaptive M z Dynamic Damper Control
Zawieszenie tylne:Wielowahaczowe Adaptive M z Dynamic Damper Control
Układ kierowniczy:Zębatkowy, wspomagany
Średnica zawracania:12,7 m
Koła, ogumienie przednie:275/40 R20
Koła, ogumienie tylne:315/35 R20
Masy i wymiary
Typ nadwozia:SUV
Liczba drzwi:5
Współczynnik oporu Cd (Cx):0,35
Masa własna:2265 kg
Stosunek masy do mocy:5,9 kg/KM
Długość:4886 mm
Szerokość:1938 mm bez lusterek
Wysokość:1762 mm
Rozstaw osi:2933 mm
Rozstaw kół przód/tył:1644/1650 mm
Prześwit (przód/tył):208 mm
Pojemność zbiornika paliwa:85 l
Pojemność bagażnika:651 l
Specyfikacja użytkowa
Ładowność maksymalna:710 kg
Osiągi
Katalogowo:Pomiar własny (*):
Przyspieszenie 0-10 km/h:-0,2 s
Przyspieszenie 0-20km/h:-0,6 s
Przyspieszenie 0-30 km/h:-1,0 s
Przyspieszenie 0-40 km/h:-1,6 s
Przyspieszenie 0-50 km/h:-2,0 s
Przyspieszenie 0-60km/h:-2,5 s
Przyspieszenie 0-70km/h:-3,1 s
Przyspieszenie 0-80km/h:-3,9 s
Przyspieszenie 0-90 km/h:-4,7 s
Przyspieszenie 0-100 km/h:5,3 s5,5 s
Przyspieszenie 0-110 km/h:-6,6 s
Przyspieszenie 0-120 km/h:-7,9 s
Przyspieszenie 0-130 km/h:-9,2 s
Przyspieszenie 0-140 km/h:-10,8 s
Przyspieszenie 0-150 km/h:-12,6 s
Przyspieszenie 0-160 km/h:-14,8 s
Przyspieszenie 0-170 km/h:-17,0 s
Hałas w kabinie (na miejscu kierowcy) na biegu jałowym 700 rpm47 dB
Hałas w kabinie (na miejscu kierowcy) przy 2000 rpm52 dB
Hałas w kabinie (na miejscu kierowcy) przy 4000 rpm62 dB
Prędkość maksymalna:250 km/h
Zużycie paliwa (miasto):7,6 l/100 km9,0 l/100 km
Zużycie paliwa (trasa):6,2 l/100 km7,2 l/100 km
Zużycie paliwa (mieszane):6,7 l/100 km8,5 l/100 km
Emisja CO2:177 g/km
Test zderzeniowy Euro NCAP:b.d.
Cena
Testowany egzemplarz:510 777 zł
Model od:382 900 zł
Wersja silnikowa od:382 900 zł
Wyposażenie
Wybrane wyposażanie testowanej wersji:Standardowe:Opcjonalne
Dodatki stylistyczne nadwozia:Lakier Biel Alpejska, pakiet sportowy M, pakiet aerodynamiczny M-
Dodatki stylistyczne wnętrza:
Listwy ozdobne z aluminium, kierownica sportowa M, podsufitka Individual
Tapicerka Alcantara (9632 zł)
Koła i opony:-275/40 R20 + 315/35 R20 z obręczami 468M (7503 zł)
Komfort:Automatyczne otwieranie i zamykanie klapy bagażnika, sportowe fotele, elektryczna regulacja foteli z pamięcią i podgrzewaniem, torba na narty i deski, elektryczna regulacja szyb i lusterekOgrzewanie kierownicy (1268 zł), dostęp bezkluczykowy (5021 zł), podparcie lędźwiowe w fotelach (1827 zł), klimatyzacja automatyczna 4-strefowa (2382 zł)
Bezpieczeństwo:Czujniki parkowania z przodu i z tyłu, asystent świateł drogowychKamera cofania (2129 zł), reflektory LED (5373 zł), monitor pasa ruchu (3144 zł) i systemy asystujące (3298 zł), inteligentny tempomat (7859 zł)
Multimedia:-HUD (7047 zł), Bang&Olufsen High End Audio (20 031 zł), ConnectedDrive (4411 zł), nawigacja Professional (13 133 zł)
Mechanika:Sportowa automatyczna skrzynia biegów, adaptacyjne zawieszenie sportowe MAdaptacyjne tryby jazdy (16 733 zł)
*sucha nawierzchnia, temperatura powietrza ok. 12 stopni Celsjusza, 75% paliwa, Launch Control, sam kierowca, bez bagażu
Źródło artykułu:WP Autokult
Komentarze (21)