Tesla pozwana o spowodowanie śmierci kierowcy w Modelu 3 

Tesla została pozwana przez rodzinę 50-latka, który zginął w wypadku Modelu 3. Korzystał on z systemu autonomicznej jazdy, który według oskarżycieli nie zadziałał poprawnie, przyczyniając się do śmierci kierowcy.

Wypadki Tesli z włączonym autopilotem nie należą niestety do rzadkości - na zdjęciu wrak Modelu S.Wypadki Tesli z włączonym autopilotem nie należą niestety do rzadkości - na zdjęciu wrak Modelu S.
Źródło zdjęć: © Flickr.com/NTSB (Public Domain)
Aleksander Ruciński

Zdarzenie miało miejsce na początku marca 2019 na Florydzie. Jeremy Beren Banner siedzący za kierownicą Tesli Model 3 z dużą prędkością wjechał w tył ciężarówki. Jak ustalili śledczy - w wyniku zderzenia doszło do zerwania dachu pojazdu osobowego. Mimo to, auto przejechało jeszcze kilkaset metrów, nim całkowicie się zatrzymało. Kierowca poniósł śmierć na miejscu.

Przedstawiciele amerykańskiej Narodowej Rady Bezpieczeństwa (NTSB) ustalili, że do zderzenia doszło przy prędkości 109 km/h. Około 10 sekund przed wypadkiem, kierowca uruchomił autopilota, a na 8 sekund przed wypadkiem, czujniki przestały wykrywać ręce na kierownicy. Pokładowe systemy nie zarejestrowały żadnych prób hamowania, co oznacza, że zarówno kierowca jak i autopilot nie dostrzegli żadnego zagrożenia.

Należy zaznaczyć, że według zaleceń Tesli zawartych w instrukcji obsługi pojazdu, kierowca nie powinien puszczać kierownicy nawet podczas jazdy z włączonym autopilotem. Wiele wskazuje, że 50-latek się do nich nie zastosował. Eksperci zauważają, że czujniki mogą nie wykrywać rąk na kierownicy także wtedy, gdy jest ona trzymana niedostatecznie mocno.

To już czwarty udokumentowany przypadek śmierci za kierownicą Tesli z włączonym autopilotem. Jedna z rodzin także zdecydowała się wkroczyć na drogę sądową. Jeżeli procesy wykażą, że producent w jakikolwiek sposób przyczynił się do śmierci kierowców, firma może wpaść w spore kłopoty, które wpłyną negatywnie nie tylko na rozwój marki, ale i w ogóle szeroko pojętych systemów autonomicznej jazdy.

Wybrane dla Ciebie
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
Opony letnie przy niskich temperaturach. Jak bardzo odstają od całorocznych?
Opony letnie przy niskich temperaturach. Jak bardzo odstają od całorocznych?
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
ZACZEKAJ! ZOBACZ, CO TERAZ JEST NA TOPIE 🔥