Technika, którą powinien znać każdy. W nowych autach przez chwilę jeździsz za darmo

Każdy, kto posiada prawo jazdy, wie, że do zatrzymania pojazdu służy hamulec. Jednakże prawdziwy kierowca, który szanuje swój samochód, powinien znać i stosować technikę hamowania silnikiem. To nie tylko kwestia oszczędzania paliwa, ale również — jeśli technika ta jest stosowana prawidłowo — sposób na zmniejszenie zużycia różnych elementów pojazdu.

Opierając nogę na sprzęgle szybko zużyjesz częśćDobry kierowca powinien umieć hamować silnikiem
Źródło zdjęć: © Autokult | Marcin Łobodziński

Hamowanie silnikiem to technika, która na pierwszy rzut oka wydaje się prosta, ale w praktyce wymaga od kierowcy pewnego "wczucia" w swój samochód. Wystarczy jedynie zdjąć stopę z pedału gazu, nie zmieniając biegu. Tutaj pojawia się jednak istotna zasada: im niższy bieg, tym większe będzie spowolnienie pojazdu.

Załóżmy, że zjeżdżamy z górki. Zmiana z piątego na czwarty bieg sprawi, że nasz samochód zacznie zwalniać. Jeśli zdecydujemy się na redukcję do trzeciego biegu, nasze auto wyhamuje jeszcze bardziej. Musimy jednak pamiętać, aby nie przesadzić i nie zwiększyć obrotów silnika zbyt mocno, co mogłoby skończyć się kosztowną naprawą. Dlatego tak ważne jest "wczucie się" w swój pojazd — każdy samochód ma przecież inną długość przełożeń przekładni. Kluczowe jest umiejętne dostosowanie prędkości do biegu i na przykład nachylenia drogi.

Hamowanie silnikiem. Dlaczego warto stosować?

Co więcej, w każdym nowoczesnym samochodzie, podczas hamowania silnikiem paliwo nie jest dostarczane do cylindrów, co oznacza, że jazda w ten sposób jest darmowa. Wyjątkiem są starsze modele samochodów, w których za dostarczanie paliwa odpowiada gaźnik. W takim przypadku oszczędność paliwa jest zerowa, co może sprawić, że starsi kierowcy mogą być sceptycznie nastawieni do hamowania silnikiem.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Gala Samochód Roku 2025 - wywiad - Michał Kokerski x COFFEE PLANT

Mimo to warto korzystać z tej techniki, ponieważ pozwala ona na zmniejszenie zużycia klocków hamulcowych. Jest to szczególnie przydatne w górach, gdzie podczas zjazdu ze stromego wzniesienia istnieje ryzyko przegrzania całego układu hamulcowego — w zależności od jego stanu i wydajności.

Jednakże niewłaściwe stosowanie techniki hamowania silnikiem może przynieść więcej szkód niż korzyści. Przede wszystkim zbyt gwałtowne hamowanie silnikiem (na przykład redukcja o dwa lub więcej biegów czy redukcja z drugiego biegu na pierwszy) może spowodować, że sprzęgło będzie narażone na duże obciążenia, co z kolei prowadzi do jego szybszego zużycia. Takie zachowanie może również negatywnie wpłynąć na stan koła zamachowego, które ma za zadanie redukować wibracje.

Jest jeszcze jeden aspekt, który warto wziąć pod uwagę — bezpieczeństwo, zwłaszcza w samochodach z napędem na tył. Choć większość nowszych modeli samochodów jest wyposażona w system ESP, który radzi sobie z nadmiernym poślizgiem tylnej osi, zawsze warto zachować ostrożność. W przypadku redukcji z wysokiego biegu, na mokrym zakręcie lub na drodze pokrytej luźnym materiałem, może dojść do poślizgu tylnej osi. Elektronika to jedno, zdrowy rozsądek — drugie. Poza tym nawet najbardziej zaawansowane systemy elektroniczne nie są w stanie pokonać praw fizyki, które są nieubłagane.

Wybrane dla Ciebie

Z bulwarów prosto w bieszczadzką dzicz. Sprawdziłem, jak śpi się w namiocie na dachu Porsche Cayenne
Z bulwarów prosto w bieszczadzką dzicz. Sprawdziłem, jak śpi się w namiocie na dachu Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Rolls-Royce Ghost serii II Black Badge, czyli jak zrobić lifting katedry
Pierwsza jazda: Rolls-Royce Ghost serii II Black Badge, czyli jak zrobić lifting katedry
Na stacjach wciąż duże różnice. Nie wszyscy kierowcy mają powody do radości
Na stacjach wciąż duże różnice. Nie wszyscy kierowcy mają powody do radości
Reguła prawej dłoni to dziś obowiązek. Mandat nawet 2500 zł
Reguła prawej dłoni to dziś obowiązek. Mandat nawet 2500 zł
Prius nowym wozem japońskiej gangsterki. Bo jest cichy
Prius nowym wozem japońskiej gangsterki. Bo jest cichy
Dua Lipa zaprojektowała Porsche. Efekt przerósł oczekiwania
Dua Lipa zaprojektowała Porsche. Efekt przerósł oczekiwania
Masz auto jednej z tych pięciu marek? Licz się z kontrolą
Masz auto jednej z tych pięciu marek? Licz się z kontrolą
Marka znów zwalnia. Proszą pracowników, żeby odeszli
Marka znów zwalnia. Proszą pracowników, żeby odeszli
Pierwsza jazda: Geely EX5 – coraz bliżej celu
Pierwsza jazda: Geely EX5 – coraz bliżej celu
Pierwsza jazda: Mazda 6e - warto współpracować
Pierwsza jazda: Mazda 6e - warto współpracować
43 euro za otwartą szybę. Mandaty za granicą potrafią zaskoczyć
43 euro za otwartą szybę. Mandaty za granicą potrafią zaskoczyć
Niemcy świętują. Ich SUV hitem sprzedaży
Niemcy świętują. Ich SUV hitem sprzedaży