Mamy listę samochodów. Nie tankuj ich benzyną E10
Benzyna E10 już niebawem wejdzie do sprzedaży. Stacje paliw będą mogły ją sprzedawać od początku 2024 roku. Niektóre auta, nawet te wciąż popularne, nie mogą być tankowane tym paliwem z uwagi na konstrukcję silników. Przejrzałem te, które wciąż spotykamy na naszych drogach i zrobiłem ich listę.
28.11.2023 | aktual.: 15.07.2024 09:32
Europejska organizacja ACEA i niemiecki urząd DAT przygotowały listy samochodów, które mogą być tankowane benzyną E10. W listach tych zaznaczono wyjątki. Przyjrzałem się im i wbrew pozorom ta lista też jest obszerna. To popularne modele, którymi wciąż jeździ wielu Polaków.
Dlaczego nie tankować E10?
Jeśli macie jeden z samochodów z listy w tym artykule, nie powinniście tankować benzyny E10, ponieważ może ona doprowadzić do rozszczelnienia układu paliwowego. Po dłuższym użytkowaniu nawet do korozji elementów aluminiowych. Ponadto silnik straci dynamikę i wyraźnie wzrośnie zużycie paliwa. Ryzyko dotyczy szczególnie samochodów z wtryskiem bezpośrednim, ale nie tylko.
Jaka to jest skala? Zależy od modelu. Najlepszym przykładem jest Volkswagen Golf piątej generacji, który występował w wersji 1.6 MPI (można tankować E10) i 1.6 FSI (nie można tankować E10). Obecnie w serwisie Otomoto.pl aż 26 proc. golfów z benzynowym silnikiem 1.6 to FSI.
Lista dłuższa niż się spodziewasz
Przeglądając opublikowane już dawno temu (ale wciąż aktualizowane) listy aut, które można tankować benzyną E10, można by wysunąć wniosek, że skoro wymieniane są tam "wyjątki", to nie dotyczy to wielu aut. Jeśli generalnie od roczników 2005-2006 niemal wszystkie auta mogą jeździć na E10, to problem wydaje się znikomy. Nic bardziej mylnego. Są auta starsze, do tego przystosowane, ale i całkiem młode, które się do tego nie nadają.
Alfa Romeo 156, Audi A3, Daewoo Matiz, Mazda 323, Opel Vectra, Renault Laguna, Toyota Avensis, Volkswagen Golf – to tylko niektóre z popularnych modeli, które nie powinny mieć w baku benzyny E10. Dotyczy to nie zawsze wszystkich wariantów, więc łatwo o pomyłkę nawet w zakresie jednego modelu.
Jak uniknąć pomyłki?
Nie każdy zna się na samochodach i odróżni VW Golfa 1.6 FSI od MPI, zwłaszcza, kiedy pojemność silnika jest niemal dokładnie ta sama (1598 cm³ dla MPI lub 1595 cm³ dla FSI).Źródłem, w którym można to sprawdzić, jest m.in. dowód rejestracyjny. Wystarczy zerknąć na rubrykę P.1 (aby sprawdzić pojemność) oraz P.2 (gdzie zapisana jest moc). W przypadku Golfa, jeśli moc wynosi 75 kW, to można zatankować E10, ale jeśli 85 kW, to już nie.
To samo dotyczy leciwego już, ale wciąż często spotykanego na ulicach Volvo S40, które może mieć pod maską silnik 1.8. Tu jest inaczej, bo są dwa silniki o mocy 92 kW, ale o różnej pojemności. Jednostka 1834 cm sześc. nie nadaje się do benzyny E10, a 1783 cm sześc. już tak.
Przygotowałem listę wciąż popularnych samochodów, których nie można tankować benzyną E10. Należy przyjąć, że starsze modele niż wymienione niżej również się do tego nie nadają. Jeśli któregoś auta nie ma na poniższej liście, a macie wątpliwości, warto sprawdzić również listę w tekście poniżej:
Lista popularnych samochodów, do których nie można nalać benzyny E10 (w nawiasie informacja, którą sprawdzisz w dowodzie rejestracyjnym by potwierdzić, że to ten model):
- Alfa Romeo 147 – wszystkie wersje,
- Alfa Romeo 156 – wszystkie wersje,
- Alfa Romeo 159 1.9 JTS (poj. 1859 cm sześc.),
- Alfa Romeo 159 i Brera 2.2 JTS (poj. 2198 cm sześc.),
- Audi A2 1.6 FSI (moc 81 kW),
- A3 8P 1.6 FSI (moc 85 kW) – do rocznika 2004,
- A4 B6 2.0 FSI (moc 110 kW) – do rocznika 2004,
- Audi A4 B6/B7 do rocznika 2008 z fabrycznym ogrzewaniem postojowym (wszystkie silniki),
- Daewoo Matiz, Lanos, Nubira – wszystkie wersje,
- Daewoo/Chevrolet Spark do rocznika 2006 – wszystkie wersje,
- Fiat Doblo I 1.6 16V (poj. 1596 cm sześc.) – do rocznika 2010,
- Fiat Stilo 1.6 16V (poj. 1596 cm sześc.),
- Fiat Stilo 1.8 16V (poj. 1747 cm sześc.),
- Fiat Stilo 2.4 20V (poj. 2446 cm sześc.),
- Ford Mondeo Mk 3 1.8 SCI (moc 96 kW),
- Lexus IS 250 (moc 153 kW) – do rocznika 2007,
- Lexus GS 300 (poj. 2995 cm sześc.) – do rocznika 2007,
- Mazda 323 – wszystkie wersje,
- Mazda 626 – wszystkie wersje,
- Mazda Demio – wszystkie wersje,
- Mazda MX-5 NA – wszystkie wersje (początek VIN JMZNA...) – do rocznika 1998,
- Mazda MX-5 NB – wszystkie wersje (początek VIN JMZNB...) – do rocznika 2005,
- Mercedes Klasy C i CLK 200 CGI (poj. 1796 cm sześc. i moc 125 kW),
- Mitsubishi Carisma 1.8 GDI (moc 92 kW),
- Opel Vectra C i Signum 2.2 (moc 114 kW),
- Opel Zafira B 2.2 (poj. 2198 cm sześc.),
- Renault Laguna II 2.0 (moc 103 kW),
- Renault Laguna II 2.0 Turbo (moc 120 kW),
- Renault Vel Satis 2.0 Turbo (moc 120 kW),
- Renault Avantime 2.0 Turbo (moc 120/121 kW),
- Renault Espace IV 2.0 Turbo (moc 120 kW),
- Seat Altea 2.0 FSI (moc 110 kW) do rocznika 2005,
- Seat Leon II 2.0 FSI (moc 110 kW) do rocznika 2006,
- Seat Toledo III 2.0 FSI (moc 110 kW) do rocznika 2005,
- Skoda Felicia 1.3,
- Toyota Avensis I 2.0 D-4 VVT-i (moc 110 kW),
- Toyota Avensis II 2.0 D-4 VVT-i (moc 108 kW),
- Toyota Avensis II 2.4 D-4 VVT-i (moc 120 kW),
- Volkswagen Lupo 1.4 FSI (mocy 77 kW),
- Volkswagen Polo 1.4 FSI (moc 63 kW),
- Volkswagen Golf IV 1.6 FSI (moc 81 kW),
- Volkswagen Bora 1.6 FSI (moc 81 kW),
- Volkswagen Golf V 1.4 FSI (moc 66 kW) do rocznika 2004
- Volkswaagen Golf V 1.6 FSI (moc 85 kW) do rocznika 2004
- Volkswagen Golf V 2.0 FSI moc 110 kW) do rocznika 2004
- Volkswagen Touran 1.6 FSI (moc 85 kW) do rocznika 2004
- Volkswagen Touran 2.0 FSI (moc 110 kW) do rocznika 2004
- Volvo S40/V40 1.8 GDI (poj. 1834 cm sześc.).
Marcin Łobodziński, dziennikarz Autokult.pl