Samochody używaneTanie auta, które mają trzy zaczepy isofix w jednym rzędzie. Sprawdziliśmy w cenie do 30 tys. zł

Tanie auta, które mają trzy zaczepy isofix w jednym rzędzie. Sprawdziliśmy w cenie do 30 tys. zł

Trzy foteliki w jednym rzędzie to komfortowe rozwiązanie
Trzy foteliki w jednym rzędzie to komfortowe rozwiązanie
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Alexey Sulima., Citroen
Marcin Łobodziński
20.08.2023 13:46, aktualizacja: 21.08.2023 12:58

Osoby szukające przystępnego cenowo auta rodzinnego coraz częściej zwracają uwagę na wyposażenie w zaczepy isofix. Niestety, rozwiązanie to powszechnie weszło do zastosowania dopiero w 2011 roku. Jeszcze trudniej znaleźć auto, w którym mamy trzy zaczepy w jednym rzędzie, co jest najatrakcyjniejszą formą przewożenia trójki dzieci.

ISO Fixture, znane pod nazwą Isofix, to systemem mocowania fotelików dla dzieci, opracowany przez firmy Volkswagen i Britax-Romer. Kompletny system Isofix składa się z dwóch uchwytów, które znajdują się między siedziskiem a oparciem fotela. Uchwyty te są przymocowane bezpośrednio do konstrukcji pojazdu, co sprawia, że przytwierdzony do nich fotelik też jest zamocowany do podwozia, a nie do siedzeń.

Zatem kiedy mówimy o systemie Isofix, to mowa jest o dwóch, czyli o parze zaczepów. Pomimo tego w mowie potocznej używa się określenia zaczepy isofix lub uchwyty isofix w liczbie odpowiadającej liczbie par. Bardziej poprawnym i jednoznacznym określeniem byłoby więc stanowisko Isofix, choć i tu mogą pojawić się nieporozumienia.

Są na rynku samochody wyposażone w pięć zaczepów Isofix, oferujące trzy stanowiska, ale nie da się zamontować w nich trzech fotelików równocześnie. Można zamontować pośrodku jeden fotelik, który korzysta z jednego zaczepu bez pary oraz z zaczepu, np. dla stanowiska po lewej stronie pojazdu. Dodatkowo można wtedy zamontować fotelik z prawej strony. Da się też zainstalować foteliki na skrajnych siedziskach kanapy. Nie można natomiast w systemie Isofix zamontować trzeciego fotelika pośrodku.

Honda CR-V - na zdjęciu widać pięć guzików wskazujących na zaczep isofix. Niestety możliwy jest montaż tylko dwóch  fotelików równocześnie.
Honda CR-V - na zdjęciu widać pięć guzików wskazujących na zaczep isofix. Niestety możliwy jest montaż tylko dwóch fotelików równocześnie. © Materiały prasowe | Honda, Paul Harmer

Żeby to było jeszcze mocniej skomplikowane, niektórzy producenci oferują cztery uchwyty isofix z możliwością instalowania fotelików na trzech stanowiskach. Wynika to z faktu, że każdy z zaczepów jest umieszczony w równej odległości. Niemniej, aby zainstalować fotelik w systemie isofix potrzebne są dwa zaczepy, a jeden zaczep może wykorzystywać tylko jeden fotelik. Zatem w systemie isofix montaż trzech fotelików w jednym rzędzie wymaga sześciu zaczepów isofix.

W związku z takimi komplikacjami, problemem pozostaje rozpoznanie auta oraz liczby zaczepów czy stanowisk isofix, kiedy jeszcze go nie kupiliśmy, a nawet nie wybraliśmy. Są w internecie różnego rodzaju listy pojazdów z umiejscowieniem zaczepów Isofix oraz ich liczbą, ale nie do końca są ze sobą zgodne. Co więcej, podczas prób weryfikacji okazuje się, że nie wszystkie listy podają właściwie informacje.

Isofix – dlaczego akurat trzy w jednym rzędzie?

Stosowanie systemu Isofix w takiej konfiguracji przez producentów jest dość rzadkie, bo problematyczne konstrukcyjnie. Aby sprostać takiemu zadaniu, zasadniczo w drugim rzędzie muszą znaleźć się trzy oddzielne siedzenia, a te muszą być odpowiednio szerokie. Dlatego najczęściej stosuje się Isofix tylko dla dwóch skrajnych foteli drugiego rzędu, a czasami konfigurację z dodatkowym (piątym) zaczepem pośrodku.

Łatwiej jest zbudować samochód, w którym dodatkowe stanowiska isofix znajdują się w trzecim rzędzie siedzeń niż samochód z trzema stanowiskami w jednym. Niestety, dziecko posadzone w trzecim rzędzie zabiera przestrzeń bagażową. Kłopotliwa jest także odległość takiego dziecka od pierwszego rzędu.

Peugeot 308 SW to prawdopodobnie jedyny klasyczny kompakt na rynku wyposażony w trzy stanowiska isofix w drugim rzędzie. Idealny wybór dla rodzin z trójką dzieci, które chcą wydać kilkanaście tysięcy złotych na samochód.
Peugeot 308 SW to prawdopodobnie jedyny klasyczny kompakt na rynku wyposażony w trzy stanowiska isofix w drugim rzędzie. Idealny wybór dla rodzin z trójką dzieci, które chcą wydać kilkanaście tysięcy złotych na samochód. © Materiały prasowe | Peugeot

Od kilku lat modne jest natomiast stosowanie isofixu na przednim fotelu pasażera, co ułatwia przewóz trójki dzieci na fotelikach w tym systemie, ale zabiera przestrzeń dla drugiego rodzica. Wciąż jednak najwygodniejszym rozwiązaniem pozostają trzy stanowiska w drugim rzędzie z kilku powodów.

Przede wszystkim za drugim rzędem siedzeń pozostaje jeszcze duża przestrzeń bagażowa. Wykorzystanie bagażnika jest kluczowe podczas dalszych wyjazdów lub transportu wózka (wózków) dziecięcego.

Dla wielu rodziców ważny jest też łatwy dostęp do dzieci, a kiedy trójka jedzie za siedzeniami pierwszego rzędu, to pasażer może im coś podać czy od nich zabrać. Dodatkowo w takiej sytuacji podczas wysiadania trójki dzieci nie trzeba odchylać oparcia drugiego rzędu, co wiąże się z każdorazowym demontażem fotelika.

Warto jeszcze zaznaczyć, że brak trzeciego stanowiska w drugim rzędzie siedzeń nie przekreśla możliwości zainstalowania trzeciego fotelika, ale w inny sposób niż w systemie isofix. Wprost przeciwnie, dobrze dobrany komplet fotelików mieści się w drugim rzędzie nawet jeśli auto nie jest dużym SUV-em czy minivanem, nawet jeśli nie ma ono w ogóle zaczepów Isofix. Należy w takim przypadku sprawdzić instrukcję obsługi, bo niektórzy producenci nie dopuszczają takiego montażu.

Samochody w cenie do 30 tys. zł z trzema Isofixami w jednym rzędzie

Sprawdziłem wszystkie samochody osobowe ze wszystkich dostępnych list pod tym właśnie kątem - czy rzeczywiście mają trzy stanowiska isofix w drugim rzędzie siedzeń. Z list dostępnych w internecie, publikowanych głównie przez producentów fotelików, odsiałem samochody, które wbrew informacjom nie mają lub mają bardzo rzadko trzy isofixy w drugim rzędzie, pozostawiając na liście tylko te, które mają je na pewno (choć niekiedy w opcji lub od konkretnego rocznika).

Auta do 30 tys. zł z trzema stanowiskami isofix w drugim rzędzie:

*w tym modele pokrewne (Ford Galaxy i Seat Alhambra)

Renault Espace - idealne auto rodzinne. Ma trzy mocowania isofix w drugim i dwa w trzecim rzędzie.
Renault Espace - idealne auto rodzinne. Ma trzy mocowania isofix w drugim i dwa w trzecim rzędzie. © Materiały prasowe | Renault

Samochody, których nie udało się zweryfikować lub nie mają trzech stanowisk isofix w drugim rzędzie

Na wspomnianych listach modeli wyposażonych w trzy zaczepy isofix w jednym rzędzie znalazły się także auta, co do których nie udało się potwierdzić, że mają takie rozwiązanie. Być może je mają w niektórych wersjach lub na niektórych rynkach, natomiast nie udało się tego zweryfikować. Oto lista samochodów z krótkim komentarzem.

  • Citroën Berlingo (od 2008) - nie udało się znaleźć auta z trzema isofixami w jednym rzędzie. Niektóre zdjęcia prasowe sugerują, jakoby takie wersje były, ale nic tego nie potwierdza.
  • Citroën C8 (od 2003) - użytkownicy potwierdzają, że nie ma trzech zaczepów w drugim rzędzie. Brak zdjęć, które by temu przeczyły.
  • Honda FR-V (od 2004) - dwa rzędy siedzeń po trzy siedzenia. Są dwa isofixy z tyłu, ale jeden pośrodku na siedzeniu z przodu, więc generalnie spełnione są zalety rozwiązania z trzema w jednym rzędzie.
  • Nisssan Pathfinder (od 2007) - podobnie jak Honda CR-V, pięć zaczepów isofix na tylnej kanapie.
  • Peugeot 807 (od 2003) - podobnie jak bliżniaczy Citroën C8, ma tylko dwa stanowiska isofix.
  • Renault Kangoo (od 2008) - nie udało się znaleźć auta z trzema isofixami w jednym rzędzie.
  • Kia Carnival (od 2006) - niepotwierdzone, widać na zdjęciach dwa stanowiska isofix.
  • Range Rover Sport (od 2005) - ma tylko dwa stanowiska isofix.
  • Mercedes M (od 2005) - ma tylko dwa stanowiska isofix
  • Mercedes GL (od 2006) - dwa stanowiska isofix w drugim rzędzie i dwa w trzecim rzędzie, ale nie trzy w drugim rzędzie.
  • Honda City (od 2009) - wydaje się to błędną informacją, nie ma możliwości stosowania trzech isofixów w jednym rzędzie w tym modelu.
  • Volvo XC90 (od 2002) - potwierdzone przez użytkowników, że są dwa stanowiska isofix.
  • VW Caddy Life (od 2004) - niepotwierdzone, są dwa isofixy w jednym rzędzie, ale być może są też wersje z trzema.

Jak poznać, czy auto ma isofix?

Szukając samochodu, najlepiej oglądać zdjęcia tylnej kanapy zrobione bardziej z przodu, pokazujące siedzisko i oparcie. Można też poprosić sprzedawcę o takie zdjęcie. Oczywiście można też zapytać, ale nie zawsze odpowiedź musi być prawdziwa, zwłaszcza, kiedy pytamy typowego handlarza.

Renault Kangoo - kształt kanapy teoretycznie umożliwiłby zastosowanie isofixu dla środkowego siedzenia, ale widać, że go nie ma
Renault Kangoo - kształt kanapy teoretycznie umożliwiłby zastosowanie isofixu dla środkowego siedzenia, ale widać, że go nie ma© Materiały prasowe | Renault

Jeśli w ogóle nie wybraliśmy jeszcze modelu samochodu, warto poszukać zdjęć prasowych. Na nich też nierzadko widać mocowania isofix, choć trzeba mieć świadomość, że nie zawsze są one oznakowane. Znakowanie w postaci tzw. guzików czy metek przyszytych do kanapy pojawiło się dość późno. Przykładowo w Volkswagenie Sharanie pierwszej generacji, jednym z najstarszych modeli z isofixem w ogóle nie ma żadnych oznaczeń. Ledwie widać same zaczepy. To samo dotyczy m.in. Citroena Berlingo.

Citroen Berlingo - Weryfikację utrudnia brak jakichkolwiek oznaczeń. Jak się przyjrzeć zdjęciu, to widać isofixy, ale tylko na dwóch siedzeniach.
Citroen Berlingo - Weryfikację utrudnia brak jakichkolwiek oznaczeń. Jak się przyjrzeć zdjęciu, to widać isofixy, ale tylko na dwóch siedzeniach. © Materiały prasowe | Alexey Sulima., Citroen

Jedną ze wskazówek mogą być zdjęcia bagażnika, na których widać tył oparć kanapy (tylnych siedzeń). W samochodach wyposażonych w system Isofix są też mocowania Top Tether (nie zawsze widoczne). Jeśli widać trzy takie mocowania, to przypuszczalnie auto może być wyposażone w trzy stanowiska isofix. Niestety nie jest to reguła, bo są auta (jak np. Volvo XC90), które mają trzy zaczepy Top Tether, ale tylko dwa stanowiska isofix.

Citroen C4 Picasso - już z tego zdjęcia można wywnioskować, że prawdopodobnie auto ma trzy isofixy, bo widać trzy zaczepy Top Tether. Niestety nie jest to reguła.
Citroen C4 Picasso - już z tego zdjęcia można wywnioskować, że prawdopodobnie auto ma trzy isofixy, bo widać trzy zaczepy Top Tether. Niestety nie jest to reguła. © Materiały prasowe | Citroen
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (10)