Stowarzyszenie FOPA - właściciele torów walczą o swoje w F1 

Bernie Ecclestone jako szef wszystkich szefów w Formule 1 dba o to, żeby grupa zespołów wyścigowych odwiedziła kilkanaście torów w ciągu całego sezonu. Przy okazji wydarzenia te mają obserwować widzowie z trybun oraz przed telewizorami. Wszystko odbywa się dzięki negocjacjom - tutaj właśnie do akcji wkroczy FOPA. Co to takiego?

GP Japonii 2008GP Japonii 2008
Bartosz Pokrzywiński

Bernie Ecclestone jako szef wszystkich szefów w Formule 1 dba o to, żeby grupa zespołów wyścigowych odwiedziła kilkanaście torów w ciągu całego sezonu. Przy okazji wydarzenia te mają obserwować widzowie z trybun oraz przed telewizorami. Wszystko odbywa się dzięki negocjacjom - tutaj właśnie do akcji wkroczy FOPA. Co to takiego?

Z naszego punktu widzenia Formuła 1 to tylko seria wyścigowa. Wystarczy jednak rozłożyć ją na czynniki pierwsze i mamy trzy podstawowe grupy - uczestnicy (zespoły, zawodnicy), obiekty wyścigowe (tory), kibice. Bernie Ecclestone zajmuje się tym, żeby wraz ze swoim teatrem obwoźnym, czyli daną liczbą zespołów, kierowców i rzeszą kibiców, przyjeżdżać na tory wyścigowe, gdzie widzowie śledzą poczynania kierowców. To proste.

Ecclestone negocjuje z każdym z właścicieli torów stawkę za swój przyjazd. Jedynym obiektem, który nie płaci Berniemu ani grosza, jest tor uliczny w Monako. Organizatorzy dzielą się dodatkowo przychodami z reklam, biletów itd.

Kwoty, jakimi obraca się w Formule 1, są naprawdę ogromne, a nie wszystkim Formuła 1 się opłaca. Poza części zespołów, którzy na czysto wychodzą dzięki sponsorom, są jeszcze organizatorzy, którzy często dokładają do tego, żeby wyścig F1 odbył się właśnie u nich.

Obraz

Jakiś czas temu zespoły stworzyły organizację FOTA, która jednym w rozmowach z Bernie Ecclestonem przemawia jednym, dużo silniejszym głosem. Według źródła w maju na podobny ruch zdecydowali się właściciele i zarządcy obiektów sportowych. Stowarzyszenie nosi nazwę Formula One Promoters Association (FOPA) i jednym z pierwszych postanowień w strategii działania jest to, by mieć wpływ na ustalenia regulaminów technicznych jednomyślnym głosem.

Stowarzyszenie powstało w związku z obawami o ciągłe zmiany zasad, które narzuca FIA, wprowadzając w błąd fanów, co ich zdaniem negatywnie wpływa na sprzedaż biletów. Ciekawe, czy to stowarzyszenie także będzie miało problemy organizacyjne - na początku tego roku z FOTA odeszły Ferrari, Red Bull i Sauber.

Źródło: Formula1.pl

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

"Wilcze oczy" można spotkać przy drodze. Tłumaczymy, czym są
"Wilcze oczy" można spotkać przy drodze. Tłumaczymy, czym są
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny