Spór o 50 groszy. Na szali zakaz prowadzenia pojazdów

Zgodnie z polskim prawem, by odzyskać zatrzymane prawo jazdy konieczne jest złożenie wniosku i uiszczenie opłaty w wysokości 50 groszy. Tym, którzy tego nie zrobią, grozi surowa grzywna. Na szczęście niebawem może się to zmienić.

Zatrzymanie prawa jazdy nie ma obecnie żadnego związku z fizycznym dokumentemZatrzymanie prawa jazdy nie ma obecnie żadnego związku z fizycznym dokumentem
Źródło zdjęć: © fot. autokult
Aleksander Ruciński

Zatrzymanie prawa jazdy, na przykład na trzy miesiące za przekroczenie prędkości o 50 km/h i więcej, to kara często nakładana na polskich kierowców. Nie wszyscy wiedzą, że jej zakończenie nie jest jednoznacznie z odzyskaniem uprawnień.

Kierowca musi bowiem wcześniej dopełnić kilku obowiązków - złożyć wniosek o zwrot i uiścić opłatę ewidencyjną w symbolicznej kwocie 50 groszy. Wynika to z art. 102 pkt. 2 Ustawy o kierujących pojazdami: "Zwrot zatrzymanego prawa jazdy lub pozwolenia na kierowanie tramwajem następuje po ustaniu przyczyny zatrzymania oraz po uiszczeniu opłaty ewidencyjnej".

Ci, którzy tego nie zrobią, w świetle obowiązującego prawa narażają się na wysoką karę. Jeśli dokument nie został "odblokowany", a policja zatrzyma nas do kontroli, grozi nam kara za jazdę bez uprawnień. Zgodnie z obowiązującym taryfikatorem grozi za to od 1,5 tys. do nawet 30 tys. zł grzywny.

Na dyskusyjność wspomnianych przepisów zwróciły uwagę posłanki Marta Wcisło, Anna Wojciechowska, Marzena Okła-Drewnowicz oraz Joanna Frydrych, które w interpelacji złożonej do ministra infrastruktury poddają w wątpliwość obowiązujące zapisy.

Jak wynika z interpelacji, kwestia budzi "kontrowersje wśród kierowców, urzędników zajmujących się zatrzymywaniem praw jazdy, a także funkcjonariuszy policji". Zdaniem grupy posłanek wielu kierowców nie wie o obowiązku złożenia wniosku i uiszczenia opłaty ewidencyjnej, przez co nieświadomie łamie prawo powracając do kierowania niezwłocznie po upływie okresu zabrania prawa jazdy. "Abstrahując w tym momencie od zasady, że nieznajomość prawa szkodzi, trudno zrozumieć, jakie intencje stoją za wprowadzeniem takiej normy prawnej" - czytamy w interpelacji.

Posłanki zwracają uwagę na przestarzałość przepisu, który pochodzi jeszcze z czasów, gdy jedyną akceptowaną formą prawa jazdy był fizyczny dokument. Obecnie kierowcy nie muszą mieć go przy sobie podczas kontroli. Wystarczą cyfrowe informacje umieszczone w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców. "Użyte pojęcie 'zwrot prawa jazdy' nie odpowiada rzeczywistej procedurze, ponieważ cała operacja polega na zmianie zapisu w cyfrowej ewidencji na podstawie wypełnionego wniosku" - napisała posłanka Marta Wcisło.

W związku z powyższym w interpelacji wystosowano trzy pytania do ministra infrastruktury:

  1. Czy ministerstwu znany jest problem związany z nieskładaniem przez kierowców, którym uprzednio zatrzymano prawo jazdy, odpowiedniego wniosku po upływie zatrzymania prawa jazdy (wraz z opłatą ewidencyjną), tj. bez procedury opisanej w art. 102 ust. 2 ustawy?
  2. Czy zdaniem ministerstwa utrzymywanie konieczności składania odpowiedniego wniosku o zwrot w czasie, gdy informacje o posiadanych uprawnieniach do kierowania pojazdami zostały zinformatyzowane, jest w jakikolwiek sposób uzasadnione? Czy ministerstwo planuje zmiany w przedmiotowej regulacji?
  3. Informatyzacja danych o kierowcach i pojazdach powoduje, że powinna zostać przeprowadzona nowelizacja wszystkich aktów prawnych odnoszących się do „zabierania prawa jazdy” poprzez jednoznaczne odróżnienie „fizycznego” zabrania plakietki, niepowodującego utraty uprawnień, od zabrania/pozbawienia uprawnień do kierowania pojazdami, które jest niezależne od posiadania dokumentu. Czy w ministerstwie planowana jest odpowiednia nowelizacja przepisów?

Co na to minister? Pozostaje liczyć, że odpowiedź poznamy niebawem. Z nadzieją na wypracowanie rozwiązań korzystniejszych dla polskich kierowców i lepiej odpowiadających współczesnej rzeczywistości.

Wybrane dla Ciebie
Test długodystansowy: Mazda CX-60 jako wóz techniczny w Alpach
Test długodystansowy: Mazda CX-60 jako wóz techniczny w Alpach
291 tys. niesprawnych aut. Wiemy, czemu najczęściej oblewają przegląd
291 tys. niesprawnych aut. Wiemy, czemu najczęściej oblewają przegląd
Rozbili kolejne nowości. Pięć gwiazdek nie dla każdego
Rozbili kolejne nowości. Pięć gwiazdek nie dla każdego
Złodzieje mają żniwa. Te rzeczy powinny wzbudzić twoją czujność
Złodzieje mają żniwa. Te rzeczy powinny wzbudzić twoją czujność
Nowa Toyota Land Cruiser teraz także z miękką hybrydą. Wiemy, ile kosztuje
Nowa Toyota Land Cruiser teraz także z miękką hybrydą. Wiemy, ile kosztuje
Nadjeżdża odświeżony Mercedes Klasy S. Jest oficjalna zapowiedź
Nadjeżdża odświeżony Mercedes Klasy S. Jest oficjalna zapowiedź
Ogromny tunel w Polsce. Przebili się na drugą stronę
Ogromny tunel w Polsce. Przebili się na drugą stronę
W USA samolot wylądował na aucie. Wszystko się nagrało
W USA samolot wylądował na aucie. Wszystko się nagrało
Podwodny tunel z rondem. Norwegia buduje cud inżynierii
Podwodny tunel z rondem. Norwegia buduje cud inżynierii
Nowa Kia Seltos jedzie do Europy. Wypełni lukę między dwoma modelami
Nowa Kia Seltos jedzie do Europy. Wypełni lukę między dwoma modelami
Opel odświeżył Astrę. Kosmetyka, ale wyraźna
Opel odświeżył Astrę. Kosmetyka, ale wyraźna
Minivany nie umarły. Oto Citroën ELO Concept
Minivany nie umarły. Oto Citroën ELO Concept
ZATRZYMAJ SIĘ NA CHWILĘ… TE ARTYKUŁY WARTO PRZECZYTAĆ 👀