Smart ma albo zniknąć, albo być uratowanym przez Geely

Przyszłość Smarta stanęła pod znakiem zapytania. Nadchodząca zmiana na stanowisku szefa Daimlera może oznaczać, że małe samochodziki znikną z rynku. Jednocześnie chińskie Geely rzekomo jest zainteresowane uratowanie marki.

Obecny Smart Forfour powstał we współpracy z RenaultObecny Smart Forfour powstał we współpracy z Renault
Źródło zdjęć: © Fot. Michał Zieliński
Michał Zieliński

W maju 2019 roku na emeryturę odejdzie Dieter Zetsche, szef Daimlera i wielki fan Smarta. To zła wiadomość dla marki znanej z małych samochodów. Miejsce Niemca zajmie Ola Källenius, który dotychczas odpowiadał za AMG i później rodzinę EQ. Jego pierwszym zadaniem ma być cięcie kosztów, a – jak podaje Handelsblatt – Smart nigdy nie przynosił zysków. W przeciwieństwie do Zetsche, Källenius ma nie mieć oporów przed pożegnaniem tej marki, jeśli będzie to potrzebne.

Decyzja byłaby zaskakująca, bo Daimler niedawno ogłosił duże zmiany w Smarcie. Z oferty miały zniknąć samochody spalinowe, a marka miała w pełni przestawić się na produkcję "elektryków". Plan już wszedł w życie na rynku amerykańskim, gdzie sprzedaż poszybowała w dół. W 2018 roku klienci w USA kupili tylko 1276 aut. W Europie było znacznie lepiej, ale z wynikiem przekraczającym tylko 97 tys. sztuk, marce nie udało się osiągnąć celu 200 tys. samochodów globalnie.

Przed Smartem zaczęła rysować się też inna przyszłość. Jak informuje "Financial Times", kupnem połowy udziałów marce ma być zainteresowane chińskie Geely. Rzekomo transakcja mogłaby być potwierdzona tuż przed kwietniowym salonem samochodowym w Szanghaju. Warto dodać, że w 2018 roku Geely zwiększyło swoje udziały w Daimlerze i wynoszą one blisko 10 proc. Według Reutersa, chińska firma jest obecnie największym udziałowcem koncernu.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
Opony letnie przy niskich temperaturach. Jak bardzo odstają od całorocznych?
Opony letnie przy niskich temperaturach. Jak bardzo odstają od całorocznych?
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
MOŻE JESZCZE JEDEN ARTYKUŁ? ZOBACZ CO POLECAMY 🌟