Smart ma albo zniknąć, albo być uratowanym przez Geely

Przyszłość Smarta stanęła pod znakiem zapytania. Nadchodząca zmiana na stanowisku szefa Daimlera może oznaczać, że małe samochodziki znikną z rynku. Jednocześnie chińskie Geely rzekomo jest zainteresowane uratowanie marki.

Obecny Smart Forfour powstał we współpracy z RenaultObecny Smart Forfour powstał we współpracy z Renault
Źródło zdjęć: © Fot. Michał Zieliński
Michał Zieliński

W maju 2019 roku na emeryturę odejdzie Dieter Zetsche, szef Daimlera i wielki fan Smarta. To zła wiadomość dla marki znanej z małych samochodów. Miejsce Niemca zajmie Ola Källenius, który dotychczas odpowiadał za AMG i później rodzinę EQ. Jego pierwszym zadaniem ma być cięcie kosztów, a – jak podaje Handelsblatt – Smart nigdy nie przynosił zysków. W przeciwieństwie do Zetsche, Källenius ma nie mieć oporów przed pożegnaniem tej marki, jeśli będzie to potrzebne.

Decyzja byłaby zaskakująca, bo Daimler niedawno ogłosił duże zmiany w Smarcie. Z oferty miały zniknąć samochody spalinowe, a marka miała w pełni przestawić się na produkcję "elektryków". Plan już wszedł w życie na rynku amerykańskim, gdzie sprzedaż poszybowała w dół. W 2018 roku klienci w USA kupili tylko 1276 aut. W Europie było znacznie lepiej, ale z wynikiem przekraczającym tylko 97 tys. sztuk, marce nie udało się osiągnąć celu 200 tys. samochodów globalnie.

Przed Smartem zaczęła rysować się też inna przyszłość. Jak informuje "Financial Times", kupnem połowy udziałów marce ma być zainteresowane chińskie Geely. Rzekomo transakcja mogłaby być potwierdzona tuż przed kwietniowym salonem samochodowym w Szanghaju. Warto dodać, że w 2018 roku Geely zwiększyło swoje udziały w Daimlerze i wynoszą one blisko 10 proc. Według Reutersa, chińska firma jest obecnie największym udziałowcem koncernu.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Volkswagen żegna Touarega. Limitowana edycja na koniec
Volkswagen żegna Touarega. Limitowana edycja na koniec
Pierwsza jazda prototypową Toyotą C-HR+ - Japończycy odrobili lekcje
Pierwsza jazda prototypową Toyotą C-HR+ - Japończycy odrobili lekcje
Europejski SUV za mniej niż 85 tys. zł. Marka obniża ceny
Europejski SUV za mniej niż 85 tys. zł. Marka obniża ceny
Euro NCAP rozbiło nowe auta. Chińczycy błyszczą, a Volkswagen się wstydzi
Euro NCAP rozbiło nowe auta. Chińczycy błyszczą, a Volkswagen się wstydzi
Alfa Romeo Tonale przeszła lifting. Zmienił się nie tylko wygląd
Alfa Romeo Tonale przeszła lifting. Zmienił się nie tylko wygląd
Nowe zasady programu NaszEauto bez wykluczeń dla chińskich aut
Nowe zasady programu NaszEauto bez wykluczeń dla chińskich aut
Cwaniakują, by zaoszczędzić kilkanaście zł. Narażają się na dużo wyższą karę
Cwaniakują, by zaoszczędzić kilkanaście zł. Narażają się na dużo wyższą karę
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?