Silnik spalinowy i wodór - oto hypercar przyszłości według Toyoty
16.06.2023 21:40, aktual.: 10.07.2023 15:58
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Toyota GAZOO Racing zaprezentowała prototyp hybrydowego samochodu wodorowego, który jest niejako wizualizacją aut mogących od 2030 roku ścigać się w najwyższej klasie 24h Le Mans.
Chociaż w motoryzacji cywilnej energia elektryczna zbiera najwięcej uwagi ze wszystkich paliw alternatywnych, dominacja prądu w przypadku motorsportu wcale nie jest już taka oczywista. Oczywiście nie można zapominać o Formule E czy klasie w Mistrzostwach Świata w Rallycrossie, lecz coraz więcej serii przychylnie patrzy na wykorzystanie w niedalekiej przyszłości także i wodoru.
Ambitne plany ma co do tego między innymi DTM, a takie auta możemy już za parę lat zobaczyć w 24h Le Mans. Taką deklarację przedstawił przynajmniej Pierre Fillon, czyli prezes Automobile Club de l’Ouest - związku, który jest organizatorem 24h Le Mans. Zdaniem Fillona od 2030 roku samochody najwyższej klasy mają korzystać z paliwa wodorowego.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Tak naprawdę do rozważenia są dwa wyjścia. Pierwszym z nich jest wykorzystanie ogniw paliwowych, które konwertują wodór na prąd wykorzystywany do napędzania auta. Druga, która znajduje o wiele więcej zainteresowania wśród oddanych fanów motoryzacji i motorsportu, to użycie klasycznego silnika spalinowego, który jest przystosowany do obsługi wodoru.
W przypadku tej drugiej ścieżki rozwoju absolutnym światowym specjalistą jest Toyota, która zaprezentowała właśnie GR H2 Racing Concept - samochód koncepcyjny, który kryje w sobie silnik spalinowy zasilany właśnie wodorem.
Toyota może już pochwalić się samochodem wyścigowym, który korzysta właśnie z takiej technologii. Chodzi o wodorową Corollę, która startuje w wyścigach długodystansowych już od 2021 roku, a w bieżącym roku po raz pierwszy wystartowała jako samochód zasilany wodorem w stanie ciekłym, a nie jak do tej pory gazowym.