Silnik spalinowy i wodór - oto hypercar przyszłości według Toyoty

Toyota GAZOO Racing zaprezentowała prototyp hybrydowego samochodu wodorowego, który jest niejako wizualizacją aut mogących od 2030 roku ścigać się w najwyższej klasie 24h Le Mans.

Toyota GR H2 Racing ConceptToyota GR H2 Racing Concept
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Toyota
Kamil Niewiński

Chociaż w motoryzacji cywilnej energia elektryczna zbiera najwięcej uwagi ze wszystkich paliw alternatywnych, dominacja prądu w przypadku motorsportu wcale nie jest już taka oczywista. Oczywiście nie można zapominać o Formule E czy klasie w Mistrzostwach Świata w Rallycrossie, lecz coraz więcej serii przychylnie patrzy na wykorzystanie w niedalekiej przyszłości także i wodoru.

Ambitne plany ma co do tego między innymi DTM, a takie auta możemy już za parę lat zobaczyć w 24h Le Mans. Taką deklarację przedstawił przynajmniej Pierre Fillon, czyli prezes Automobile Club de l’Ouest - związku, który jest organizatorem 24h Le Mans. Zdaniem Fillona od 2030 roku samochody najwyższej klasy mają korzystać z paliwa wodorowego.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Toyota GT86 - zaklinacz deszczu

Tak naprawdę do rozważenia są dwa wyjścia. Pierwszym z nich jest wykorzystanie ogniw paliwowych, które konwertują wodór na prąd wykorzystywany do napędzania auta. Druga, która znajduje o wiele więcej zainteresowania wśród oddanych fanów motoryzacji i motorsportu, to użycie klasycznego silnika spalinowego, który jest przystosowany do obsługi wodoru.

Toyota GR H2 Racing Concept
Toyota GR H2 Racing Concept © Materiały prasowe | Toyota

W przypadku tej drugiej ścieżki rozwoju absolutnym światowym specjalistą jest Toyota, która zaprezentowała właśnie GR H2 Racing Concept - samochód koncepcyjny, który kryje w sobie silnik spalinowy zasilany właśnie wodorem.

Toyota GR H2 Racing Concept
Toyota GR H2 Racing Concept © Materiały prasowe | Toyota

Toyota może już pochwalić się samochodem wyścigowym, który korzysta właśnie z takiej technologii. Chodzi o wodorową Corollę, która startuje w wyścigach długodystansowych już od 2021 roku, a w bieżącym roku po raz pierwszy wystartowała jako samochód zasilany wodorem w stanie ciekłym, a nie jak do tej pory gazowym.

Moim celem jest osiągnięcie neutralności klimatycznej w motorsporcie bez konieczności rezygnacji z osiągów czy emocji. Nasz prototypowy GR H2 Concept ma wszystko to, co fani wyścigów kochają najbardziej, czyli dźwięk, moc i dynamikę. W ten sposób tworzymy wyścigowy samochód na nowo i bezemisyjnie.

Akio Toyoda
prezes Toyoty
Wybrane dla Ciebie
Lando Norris mistrzem świata Formuły 1
Lando Norris mistrzem świata Formuły 1
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
Opony letnie przy niskich temperaturach. Jak bardzo odstają od całorocznych?
Opony letnie przy niskich temperaturach. Jak bardzo odstają od całorocznych?
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
ZANIM WYJDZIESZ... NIE PRZEGAP TEGO, CO CZYTAJĄ INNI! 👇