Połowa samochodów sprzedanych w 2023 r. to SUV-y. To rosnący problem?

Sprzedaż SUV-ów osiągnęła rekordowy poziom, likwidując cały postęp w transporcie, który dokonano dla ochrony klimatu. To jednak niejedyny problem, który stanowią coraz większe i cięższe samochody.

SUV-y zajmują więcej miejsca na parkinguSUV-y zajmują więcej miejsca na parkingu
Źródło zdjęć: © Getty Images | Fahroni

W 2010 r. na całym świecie sprzedano 66,4 mln samochodów, w tym 10 mln SUV-ów, czyli 15 proc. Z kolei w 2023 r. sprzedano 77,3 mln samochodów, w tym 37,2 mln -SUV-ów (48 proc.). Podczas gdy w ciągu roku sprzedaż "konwencjonalnych" pojazdów wzrosła o 3 proc., w przypadku SUV-ów odnotowano wzrost aż 15-procentowy.

"Za tym trendem stoją różne siły napędowe, począwszy od atrakcyjności SUV-ów jako symbolu statusu i potencjalnej poprawy komfortu, po strategie marketingowe wiodących producentów samochodów" – wskazuje w nowej analizie Międzynarodowa Agencja Energetyczna. I wyjaśnia, że niesie to za sobą poważne konsekwencje.

SUV-y tuż za Rosją

Jak wskazuje MAE, w latach 2022 i 2023 globalne zużycie ropy naftowej bezpośrednio związane z SUV-ami wzrosło łącznie o ponad 600 tys. baryłek dziennie. Stanowi to ponad jedną czwartą wzrostu zapotrzebowania na ropę naftową na wszystkie cele. Sytuacja ta przekłada się na większe emisje dwutlenku węgla - tylko w 2023 r. emisje SUV-ów wzrosły o 10 proc. Odpowiada to około połowie wzrostu emisji, jaki miał miejsce na całym świecie w sektorze energii elektrycznej.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz też: Gala Samochodu Roku Wirtualnej Polski 2024

Problemem dla ochrony klimatu jest nie tylko rosnąca liczba sprzedawanych pojazdów, lecz także to, że ze względu na swoje gabaryty w naturalny sposób emitują one o wiele więcej CO2. Jak informuje MAE, średnio to około 20 proc. więcej niż w przypadku samochodów średniej wielkości. W porównaniu z mniejszymi samochodami, SUV-y oznaczają też wyższą emisję pośrednią, wynikającą z produkcji materiałów używanych do ich produkcji.

Konsekwencje tego wszystkiego? Gdyby SUV-y były krajem, stałyby się piątym największym emitentem CO2 na świecie. Znalazłyby się za Chinami, USA, Indiami i Rosją, a przed Japonią, Indonezją, Iranem i Niemcami.

W ostatnich dekadach w transporcie dokonał się zauważalny postęp związany m.in. z postępującą elektryfikacją światowej floty samochodów i wprowadzaniem na rynek bardziej efektywnych paliw. Jak wyjaśnia MAE, postęp ten został jednak "w dużej mierze zniweczony" przez rosnącą popularność SUV-ów.

Problem SUV-ów elektrycznych

Rosnącym problemem są też SUV-y zasilane prądem. W 2023 r. na całym świecie dostępnych było 500 modeli samochodów elektrycznych, z czego 60 proc. należało do kategorii SUV-ów. W najbliższych latach i tak mocno już rosnący trend ma się wzmocnić jeszcze bardziej, bo producenci samochodów planują wprowadzić większą liczbę zelektryfikowanych modeli.

Rosnąca dostępność SUV-ów elektrycznych w naturalny sposób przekłada się na rosnącą sprzedaż. Spośród wszystkich elektryków kupionych w 2023 r. już ok. 45 proc. stanowiły te najcięższe i największe.

Co ciekawe, w krajach rozwiniętych odsetek jest jeszcze większy, bo wynosi 55 proc. (to pierwszy rok, w którym przekroczono próg 50 proc.). Wynika to z ograniczonego dostępu do mniejszych i bardziej przystępnych cenowo modeli kompaktowych, które są niezwykle popularne w Chinach - zdecydowanym liderze w sprzedaży pojazdów elektrycznych.

"Większe pojazdy stwarzają również wyzwania związane ze zwiększonym wykorzystaniem przez nie krytycznych minerałów, ponieważ są wyposażone w większe akumulatory" – zauważa MAE.

Dlatego chociaż zaledwie 5 proc. SUV-ów dostępnych obecnie na drogach jest elektrycznych, w kontekście ochrony klimatu jest to jeden z najszybciej rosnących problemów.

Ograniczenia dla ograniczających

Ale nie wszystko sprowadza się do ochrony klimatu. Jak zauważa Międzynarodowa Agencja Energetyczna, SUV-y:

  • zajmują zazwyczaj o prawie 0,3 m2 więcej miejsca niż auta średniej wielkości,
  • wymagają ok. 10 proc. większego miejsca parkingowego, co ogranicza możliwość wykorzystania cennej przestrzeni w gęsto zaludnionych obszarach miejskich do innych celów,
  • ze względu na wyższe przednie części podnoszą kwestie dotyczące bezpieczeństwa pieszych.

Aby odpowiedzieć na niektóre z tych wyzwań, kraje, takie jak Francja, Norwegia i Irlandia, już ustanowiły lub analizują możliwość ustanowienia prawa, które ograniczy popyt na SUV-y. Z kolei niektóre duże miasta, takie jak Paryż i Lyon, postanowiły wprowadzić wyższe opłaty parkingowe dla większych pojazdów.

- Producenci samochodów w pogoni za wyższymi marżami znają tylko jeden kierunek: większe i cięższe. Nowe samochody są na dobrej drodze, by dorównać autobusom i ciężarówkom - podsumowuje na łamach "The Guardian" James Nix z organizacji pozarządowej Transport and Environment (T&E).

Autor: Szymon Bujalski

Wybrane dla Ciebie
Stracił "prawko" na trzy miesiące. Nie chodziło o prędkość
Stracił "prawko" na trzy miesiące. Nie chodziło o prędkość
Volkswagen żegna Touarega. Limitowana edycja na koniec
Volkswagen żegna Touarega. Limitowana edycja na koniec
Pierwsza jazda prototypową Toyotą C-HR+ - Japończycy odrobili lekcje
Pierwsza jazda prototypową Toyotą C-HR+ - Japończycy odrobili lekcje
Europejski SUV za mniej niż 85 tys. zł. Marka obniża ceny
Europejski SUV za mniej niż 85 tys. zł. Marka obniża ceny
Euro NCAP rozbiło nowe auta. Chińczycy błyszczą, a Volkswagen się wstydzi
Euro NCAP rozbiło nowe auta. Chińczycy błyszczą, a Volkswagen się wstydzi
Alfa Romeo Tonale przeszła lifting. Zmienił się nie tylko wygląd
Alfa Romeo Tonale przeszła lifting. Zmienił się nie tylko wygląd
Nowe zasady programu NaszEauto bez wykluczeń dla chińskich aut
Nowe zasady programu NaszEauto bez wykluczeń dla chińskich aut
Cwaniakują, by zaoszczędzić kilkanaście zł. Narażają się na dużo wyższą karę
Cwaniakują, by zaoszczędzić kilkanaście zł. Narażają się na dużo wyższą karę
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie