Dramatyczna awaria silnika. Niewielu wie, co należy zrobić

Spektakularne awarie samochodów potrafią naprawdę zaskoczyć, jednak niewiele z nich dorównuje dramatyzmem rozbieganiu silnika Diesla. Pęknięcie korbowodu czy zerwanie rozrządu to przy tym nic. Potężny ryk silnika, gęste chmury dymu, a finalnie donośne wycie mogą zakończyć się nawet pożarem. Gdy już się zacznie, zatrzymanie tego procesu jest łatwe, ale trzeba zachować zimną krew.

dZdjęcie przykładowe
2

Warto od razu zaznaczyć, że rozbieganie silnika Diesla nie jest częstym problemem. Wręcz przeciwnie, zdarza się bardzo rzadko i w określonych warunkach konstrukcyjnych układu dolotowego oraz systemu gaszenia silnika. Przyczyną rozbiegania jest przedostawanie się oleju silnikowego do komór spalania przez układ dolotowy. Dzieje się tak zazwyczaj z powodu zużycia turbosprężarki.

Jak przebiega proces rozbiegania diesla?

Podczas normalnej pracy, silnik Diesla spala olej napędowy. Jednak w wyniku zużycia niektórych podzespołów, głównie turbosprężarki, zaczyna on spalać również olej silnikowy. Turbosprężarka jest zamontowana w układzie dolotowym, zatem wydostający się z niej olej trafia prosto do cylindrów.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Gala Samochód Roku 2025 - wywiad - Michał Kokerski x COFFEE PLANT

Diesle mają to do siebie, że spalają paliwo w procesie samoczynnym. Nie potrzebują iskry, a więc mogą pracować nawet bez zapłonu. Oczywiście sprawny samochód można wyłączyć w każdej chwili odcinając dopływ paliwa i zamykając układ dolotowy, ale w sytuacji rozbiegania mówimy o silniku, który dostaje olej silnikowy jako paliwo. Nawet po odcięciu dopływu paliwa, pracuje dalej, ponieważ wysoka temperatura sprzyja temu procesowi.

Niekontrolowane spalanie oleju silnikowego przyspiesza pracę silnika. Im dłużej to trwa, tym bardziej silnik się zużywa przez brak oleju, a także przyspiesza, podgrzewa, co sprzyja dalszemu rozbieganiu. To samonapędzający się proces destrukcji bez ograniczenia obrotów. Jeśli nie zatrzymamy silnika na czas, grozi to jego zatarciem, a nawet rozerwaniem bloku.

Jak rozpoznać, że diesel się rozbiegnie?

Jeśli posiadasz diesla i zauważysz, że na postoju sam zwiększa obroty, to oznacza początek rozbiegania. W takiej sytuacji musisz działać szybko, bo po kilkunastu sekundach może być już za późno.

Jak zatrzymać rozbieganego diesla?

Są silniki, które po wyłączeniu kluczykiem faktycznie się zatrzymują. Jest to zasługa systemu gaszenia, który zamyka dopływ powietrza do dolotu – powietrze to jedyne, czego potrzebuje rozbiegany diesel. W innym przypadku konieczne jest manualne zatrzymanie silnika.

Są dwie metody, z czego tylko jedna jest zalecana. Pierwsza polega na ręcznym zamknięciu dopływu powietrza do silnika. Jest to metoda skomplikowana i niebezpieczna, więc nie zaleca się jej osobom bez odpowiedniej wiedzy technicznej i silnych nerwów.

Drugi sposób to zduszenie silnika układem napędowym. Polega na włączeniu wysokiego biegu, na przykład czwartego, oraz puszczeniu sprzęgła przy jednoczesnym trzymaniu hamulca. Spowoduje to zatrzymanie silnika.

Ryzyko związane z tą metodą to ewentualne uszkodzenie sprzęgła czy koła dwumasowego, ale to mniejsze zło niż całkowite zniszczenie silnika. Przypominam, że główną przyczyną rozbiegania jest zużyta turbosprężarka, która jest znacznie tańsza niż wymiana całego silnika.

Jak zatrzymać rozbieganego diesla z automatem?

Problemem jest to, że w automatycznych skrzyniach biegów nie ma stałego zasprzęglenia na postoju. Próba zatrzymania silnika poprzez włączenie trybu D lub R i jednoczesne wciśnięcie hamulca prawdopodobnie prędzej doprowadzi do uszkodzenia przekładni niż do zatrzymania silnika. Tymczasem dobra skrzynia automatyczna może być warta więcej niż silnik.

Dlatego w takim przypadku polecam użycie trybu P i czekanie na zewnątrz z gaśnicą oraz otwartą maską. Jeśli dojdzie do pożaru, mamy szansę go ugasić.

Jak zapobiec rozbieganiu diesla?

Podstawą jest dbanie o silnik. W przypadku, gdy turbosprężarka zaczyna przepuszczać olej do kanałów dolotowych, należy usunąć usterkę (wymienić lub regenerować turbosprężarkę). Problem poznacie po ciemnym kolorze spalin oraz dużej ilości nagaru olejowego w układzie wydechowym i dolocie.

Wybrane dla Ciebie

Pierwszy kontakt z Audi Q3: tak świeci 25 tys. diod LED!
Pierwszy kontakt z Audi Q3: tak świeci 25 tys. diod LED!
Nadjeżdża najmocniejsze Lamborghini w historii. Powstanie tylko 29 sztuk
Nadjeżdża najmocniejsze Lamborghini w historii. Powstanie tylko 29 sztuk
BMW 540i Legacy Edtion to hołd dla klasyki. Jest tylko jeden problem
BMW 540i Legacy Edtion to hołd dla klasyki. Jest tylko jeden problem
Nowe modele Omody i Jaecoo jadą do Polski
Nowe modele Omody i Jaecoo jadą do Polski
Rekordowy maj dla chińskich marek w Europie. Historyczne wyniki
Rekordowy maj dla chińskich marek w Europie. Historyczne wyniki
Nowe Audi Q3 wjeżdża do Polski. Ceny nie są już tajemnicą
Nowe Audi Q3 wjeżdża do Polski. Ceny nie są już tajemnicą
Czy wiesz, do czego służy plastik na desce rozdzielczej?
Czy wiesz, do czego służy plastik na desce rozdzielczej?
Jest zgoda na nowy fragment S17. Budowa ruszy jeszcze w tym roku
Jest zgoda na nowy fragment S17. Budowa ruszy jeszcze w tym roku
Kończą sprzedaż w Europie. Ostatnie 55 sztuk
Kończą sprzedaż w Europie. Ostatnie 55 sztuk
Rząd znów "nie dowiózł". Nowe przepisy miały chronić Polaków w wakacje [OPINIA]
Rząd znów "nie dowiózł". Nowe przepisy miały chronić Polaków w wakacje [OPINIA]
Kto ma pierwszeństwo? Sprawa skończyła się w sądzie
Kto ma pierwszeństwo? Sprawa skończyła się w sądzie
Ulubiony SUV Polaków odświeżony. Jedna wersja wyraźnie potaniała
Ulubiony SUV Polaków odświeżony. Jedna wersja wyraźnie potaniała