Regeneracja odbłyśników. Ile kosztuje metalizacja?
W wielu przypadkach stare, wypalone odbłyśniki można uratować, dzięki regeneracji. Jest to z pewnością tańsza, co wcale nie znaczy gorsza, alternatywna dla nowego elementu.
20.08.2020 | aktual.: 22.03.2023 10:32
Reflektory samochodowe niszczeją wraz z wiekiem. Szklane (używane w starszych modelach) bądź poliwęglanowe powłoki rysują się, matowieją i żółkną. Procesy starzenia widoczne są także na odbłyśnikach – topią się, ciemnieją i tracą srebrzystą powłokę.
Warto pamiętać, że obok żarówki to właśnie odbłyśnik ma największy wpływ na jakość oświetlania drogi. Od jego stanu zależy, czy lampa będzie dobrze świecić. Nawet małe skazy lustra lub plamki powstające na skutek oderwania się srebrzystej warstwy mają wpływ na strumień światła. Alternatywą dla często drogiej lub niemożliwej (w przypadku aut zabytkowych) wymiany całego reflektora jest fachowa regeneracja nazywana metalizacją.
Zobacz także
W reflektorach, które są rozbieralne, lustro można wymontować samodzielnie i wysłać kurierem do odnowienia. Jeśli odbłyśnik jest zintegrowany z obudową klosza, to nie pozostaje nic innego, jak przekazać fachowcom całe światło, które zostanie rozebrane lub rozklejone w celu dostania się do kielicha lampy.
Rewitalizacja odbłyśnika zaczyna się od usunięcia starej warstwy połyskującej. W przypadku odbłyśników metalowych, stosowanych w starszych autach, opala się, a następnie piaskuje powierzchnię. W wersjach plastikowych wystarczy samo usunięcie starej powłoki za pomocą materiałów ciernych.
Po oczyszczeniu odbłyśnik odtłuszcza się i nakłada podkład, czasem zanurza się w kąpieli chemicznej, a następnie suszy. Metalizacja, czyli nakładanie nowej warstwy o grubości 1–2 mikrometrów odbywa się w specjalnej komorze próżniowej, w której rozpylane jest w wysokiej temperaturze aluminium – metal osadza się na powierzchni odbłyśnika, tworząc jednolitą, srebrną taflę.
Ile kosztuje profesjonalna regeneracja lampy?
Profesjonalnie przeprowadzona regeneracja kielichów lamp sprawia, że mogą one świecić lepiej niż tanie zamienniki, a w przypadku pojazdów zabytkowych, nawet korzystniej od fabrycznych źródeł światła. Koszt metalizacji pojedynczego odbłyśnika wynosi od 50 do150 zł, jeśli zostanie wymontowany przez właściciela. Dodatkowy demontaż reflektora w warsztacie może podwoić wartość usługi.