Regeneracja odbłyśników. Ile kosztuje metalizacja?

W wielu przypadkach stare, wypalone odbłyśniki można uratować, dzięki regeneracji. Jest to z pewnością tańsza, co wcale nie znaczy gorsza, alternatywna dla nowego elementu.

Reflektor Chevroleta SparkaReflektor Chevroleta Sparka
Źródło zdjęć: © fot. Mariusz Zmysłowski
Maciej Gis

Reflektory samochodowe niszczeją wraz z wiekiem. Szklane (używane w starszych modelach) bądź poliwęglanowe powłoki rysują się, matowieją i żółkną. Procesy starzenia widoczne są także na odbłyśnikach – topią się, ciemnieją i tracą srebrzystą powłokę.

Warto pamiętać, że obok żarówki to właśnie odbłyśnik ma największy wpływ na jakość oświetlania drogi. Od jego stanu zależy, czy lampa będzie dobrze świecić. Nawet małe skazy lustra lub plamki powstające na skutek oderwania się srebrzystej warstwy mają wpływ na strumień światła. Alternatywą dla często drogiej lub niemożliwej (w przypadku aut zabytkowych) wymiany całego reflektora jest fachowa regeneracja nazywana metalizacją.

W reflektorach, które są rozbieralne, lustro można wymontować samodzielnie i wysłać kurierem do odnowienia. Jeśli odbłyśnik jest zintegrowany z obudową klosza, to nie pozostaje nic innego, jak przekazać fachowcom całe światło, które zostanie rozebrane lub rozklejone w celu dostania się do kielicha lampy.

Rewitalizacja odbłyśnika zaczyna się od usunięcia starej warstwy połyskującej. W przypadku odbłyśników metalowych, stosowanych w starszych autach, opala się, a następnie piaskuje powierzchnię. W wersjach plastikowych wystarczy samo usunięcie starej powłoki za pomocą materiałów ciernych.

Po oczyszczeniu odbłyśnik odtłuszcza się i nakłada podkład, czasem zanurza się w kąpieli chemicznej, a następnie suszy. Metalizacja, czyli nakładanie nowej warstwy o grubości 1–2 mikrometrów odbywa się w specjalnej komorze próżniowej, w której rozpylane jest w wysokiej temperaturze aluminium – metal osadza się na powierzchni odbłyśnika, tworząc jednolitą, srebrną taflę.

Ile kosztuje profesjonalna regeneracja lampy?

Profesjonalnie przeprowadzona regeneracja kielichów lamp sprawia, że mogą one świecić lepiej niż tanie zamienniki, a w przypadku pojazdów zabytkowych, nawet korzystniej od fabrycznych źródeł światła. Koszt metalizacji pojedynczego odbłyśnika wynosi od 50 do150 zł, jeśli zostanie wymontowany przez właściciela. Dodatkowy demontaż reflektora w warsztacie może podwoić wartość usługi.

Wybrane dla Ciebie
Zasada dwóch sekund. Dobry kierowca zawsze ją stosuje
Zasada dwóch sekund. Dobry kierowca zawsze ją stosuje
Policjant pokazuje kierowcom miejsce. Trzeba wiedzieć, co zrobić
Policjant pokazuje kierowcom miejsce. Trzeba wiedzieć, co zrobić
Są finaliści Car of the Year 2026. Na liście ani jednego "chińczyka"
Są finaliści Car of the Year 2026. Na liście ani jednego "chińczyka"
Jedno paliwo mocno w górę. Prognozy nie pozostawiają złudzeń
Jedno paliwo mocno w górę. Prognozy nie pozostawiają złudzeń
Ruszyła akcja "Znicz". Na drogi wyszło 5 tys. policjantów
Ruszyła akcja "Znicz". Na drogi wyszło 5 tys. policjantów
Toyota zrobiła auto z V8. Pokaże je już niebawem
Toyota zrobiła auto z V8. Pokaże je już niebawem
Dwa odcinki S19 oddane kierowcom. Pierwsze w tym województwie
Dwa odcinki S19 oddane kierowcom. Pierwsze w tym województwie
Pierwsza jazda: Mazda 6e - takiego wnętrza nikt się nie spodziewał
Pierwsza jazda: Mazda 6e - takiego wnętrza nikt się nie spodziewał
645 km nowych płatnych dróg. Idą zmiany w e-TOLL-u
645 km nowych płatnych dróg. Idą zmiany w e-TOLL-u
Wideo: Jechała pod prąd na S7. Nie wiedziała, jak do tego doszło
Wideo: Jechała pod prąd na S7. Nie wiedziała, jak do tego doszło
Były szef Stellantis znów zaskakuje. Twierdzi, że Tesla może zniknąć z rynku
Były szef Stellantis znów zaskakuje. Twierdzi, że Tesla może zniknąć z rynku
Wraca problem z półprzewodnikami. Producenci samochodów w kryzysie
Wraca problem z półprzewodnikami. Producenci samochodów w kryzysie