PZPO chce obowiązkowych opon zimowych. Prawo będzie można jednak "obejść"

Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego zaproponował, by wprowadzić do przepisów obowiązek korzystania jesienią i zimą z ogumienia dedykowanego tym porom roku. Paradoksalnie może to jednak doprowadzić do spadku sprzedaży opon zimowych.

PZPO nie jest pierwsze. Niedawno wprowadzenie obowiązku stosowania "zimówek" proponowali samorządowcy z PodhalaPZPO nie jest pierwsze. Niedawno wprowadzenie obowiązku stosowania "zimówek" proponowali samorządowcy z Podhala
Źródło zdjęć: © WP
Tomasz Budzik

Temat propozycji zmiany przepisów dotyczących ogumienia został poruszony podczas XVI Międzynarodowej Konferencji Bezpieczeństwa w Ruchu Drogowym, która odbyła się w Warszawie. Eksperci zaproponowali wprowadzenie do przepisów nakazu korzystania jesienią i zimą z ogumienia zimowego lub całorocznego.

  • W 27 europejskich krajach, w których wprowadzono obowiązek jazdy na oponach zimowych lub całorocznych, nastąpiła 46 proc. redukcja występowania wypadków drogowych w warunkach zimowych, w porównaniu z jazdą w tych samych warunkach na oponach letnich - powiedział Piotr Sarnecki, dyrektor generalny PZPO.

Zaproponowane przez PZPO wymaganie używania opon zimowych lub całorocznych jest uczciwym postawieniem sprawy. Nikt przy zdrowych zmysłach nie może stwierdzić, że w warunkach zimowych letnie "gumy" sprawdzają się równie dobrze jak "zimówki". Ostatnie zimy pokazują jednak, że zdecydowana większość kierowców w Polsce korzysta z pełni własności opon zimowych tylko przez kilka czy kilkanaście dni w sezonie - gdy leży śnieg.

Oznacza to, że w gdyby rząd rzeczywiście postanowił zmienić prawo według zaproponowanych przez PZPO wytycznych, należałoby spodziewać się lawinowego wzrostu popularności ogumienia całorocznego. Już dziś, choć nadal pozostaje ono marginesem, można zauważyć takie zjawisko. W 2018 r. kupiono o 49 proc. więcej opon całorocznych niż w r. 2017, a i wówczas nastąpił 29-procentowy wzrost względem r. 2016.

Dlaczego ogumienie wielosezonowe miałoby znów zyskać? W razie zmiany prawa kierowca posiadający opony całoroczne nie musiałby obawiać się mandatu w żadnej sytuacji. Oczywiście poza jazdą na łysych "gumach". Nie oznacza to jednak, że decydowaliby się na nie wszyscy. Opony całoroczne nie mogą latem zagwarantować parametrów porównywalnych z dobrej klasy oponami letnimi, a jednocześnie zimą nie ustępować markowym "zimówkom”. Ci kierowcy, którzy mieszkają w południowej części kraju lub często jeżdżą na narty, zapewne inwestowaliby więc opony sezonowe. Mieszkańcy centralnej i północnej Polski byliby zapewne bardziej skłonni stawiać na ogumienie całoroczne, które dla nich mogłoby okazać się wystarczające.

Jeśli najbliższe zimy będą równie łagodne jak kilka ostatnich, na zmianie przepisów zyskaliby wszyscy. Zwiększyłoby się bezpieczeństwo na drogach, bo mniej byłoby na nich pojazdów nieprzygotowanych do panujących warunków. Ci, którzy wybraliby opony całoroczne, nie obawialiby się mandatu, a ci, którzy postawiliby na opony sezonowe, jesienią i wiosną musieliby ustawiać się w krótszych kolejkach przed zakładami wulkanizacyjnymi.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

"AI zastąpi połowę pracowników biurowych" - twierdzi szef Forda
"AI zastąpi połowę pracowników biurowych" - twierdzi szef Forda
Rodzinne modele w finansowaniu jak za auto miejskie. Miesięczna rata to nawet 461 zł
Rodzinne modele w finansowaniu jak za auto miejskie. Miesięczna rata to nawet 461 zł
Nowe Porsche Cayenne pobiło rekord jeszcze przed debiutem. Trafiło też w ręce Hammonda
Nowe Porsche Cayenne pobiło rekord jeszcze przed debiutem. Trafiło też w ręce Hammonda
Za granicą mandat, a u nas? Poseł chciał zmiany w przepisach o rowerzystach
Za granicą mandat, a u nas? Poseł chciał zmiany w przepisach o rowerzystach
"Nikt nie chce już manualnych skrzyń" - twierdzi dyrektor koreańskiej marki
"Nikt nie chce już manualnych skrzyń" - twierdzi dyrektor koreańskiej marki
Lamborghini Urus pozostanie hybrydą w kolejnej generacji. Elektryk przesunięty w czasie
Lamborghini Urus pozostanie hybrydą w kolejnej generacji. Elektryk przesunięty w czasie
Prawo jazdy z kodem 78: Nowa perspektywa dla przyszłych kierowców
Prawo jazdy z kodem 78: Nowa perspektywa dla przyszłych kierowców
Kia EV5 wjeżdża do Europy. Na razie w okrojonym składzie
Kia EV5 wjeżdża do Europy. Na razie w okrojonym składzie
No i tyle z tych elektryków. Kolejna firma zmienia plany
No i tyle z tych elektryków. Kolejna firma zmienia plany
Piana na ulicy po deszczu. Nie jest tak niewinna, jak wygląda
Piana na ulicy po deszczu. Nie jest tak niewinna, jak wygląda
Szkody wyrządzone przez burze a ubezpieczenie. Przed czym chroni polisa OC i AC?
Szkody wyrządzone przez burze a ubezpieczenie. Przed czym chroni polisa OC i AC?
Jeep pokazał Compassa 4xe. Pod maską zupełnie nowy napęd
Jeep pokazał Compassa 4xe. Pod maską zupełnie nowy napęd