Produkcyjny Volkswagen XL1 [Genewa 2013]
Na targach w Genewie nie mogło zabraknąć Volkswagena. Na stanowisku VW pojawił się najbardziej ekonomiczny samochód świata napędzany jednostką spalinową - XL1 (według zapewnień VW AG).
05.03.2013 | aktual.: 13.10.2022 10:18
Na targach w Genewie nie mogło zabraknąć Volkswagena. Na stanowisku VW pojawił się najbardziej ekonomiczny samochód świata napędzany jednostką spalinową - XL1 (według zapewnień VW AG).
Wyglądający kosmicznie Volkswagen XL1 został zaprezentowany w wersji produkcyjnej. Oznacza to, że auto technologicznie jest gotowe do produkcji, a odbywać by się ona mogła w fabryce Osnabrück. Dzięki zastosowaniu lekkich i wytrzymałych kompozytów dwumiejscowy pojazd waży zaledwie 795 kg, a do jego napędu posłuży układ hybrydowy obejmujący dwucylindrowy silnik TDI o mocy 48 KM sprzężony z siedmiostopniową przekładnią DSG i jednostkę elektryczną generującą 27 KM. XL1 zamyka się w wymiarach 3888 x 1665 x 1153 mm, a jego współczynnik oporu powietrza to zaledwie 0,189.
Akumulatory o zasobie 5,5 kWh pozwolą na pokonanie 50 km całkowicie bezemisyjnie z wykorzystaniem wyłącznie motoru elektrycznego. Zużycie energii wynosi więc około 0,1 kWh na kilometr, co przy polskich stawkach około 60 groszy za 1 kWh daje koszt zaledwie 6 groszy. Podczas normalnej jazdy auto może pokonać do 499 km przy średnim zużyciu oleju napędowego 0,9 l/100 km, co przy cenie około 5,5 zł za litr ON daje koszt około 5 groszy za kilometr. Emisja dwutlenku węgla szacowana jest na poziomie 21 g/km.
Volkswagen XL1 ma zapewniać też całkiem akceptowalne osiągi - pierwsze 100 km/h po 12,7 s i prędkość maksymalna 160 km/h (ograniczona elektronicznie) z pewnością wystarczą do normalnej, niemęczącej jazdy. W planach jest niewielka seria Volkswagena XL1.
[aktualizacja 7 marca]
Dodane zdjęcia prosto ze stoiska w Genewie.
Źródło: VW