Porsche Taycan nie wymięka podczas wielokrotnego przyspieszania. W przeciwieństwie do tesli

Porównując osiągi aut, zazwyczaj bierze się pod uwagę wyniki z najlepszej próby. Mało kto jednak zastanawia się nad powtarzalnością rezultatów, a te z każdą kolejną próbą mogą być coraz gorsze, czego najlepszym przykładem jest Tesla Model S Performance.

Taycan jest zdecydowanie lepszym autem dla dynamicznych kierowców.Taycan jest zdecydowanie lepszym autem dla dynamicznych kierowców.
Źródło zdjęć: © mat. prasowe
Aleksander Ruciński

Wielbiciele aut Tesli jako jedną z największych zalet elektrycznego napędu często wskazują ponadprzeciętne osiągi, które w sprincie pozwalają pokonać większość aut spalinowych. Problem w tym, że większość spalinówek może pochwalić się powtarzalnością osiągów. Tesla tego nie potrafi.

Dowodem są testy przeprowadzone przez amerykański magazyn Car and Driver, który porównał Teslę Model S Performance z Porsche Taycan Turbo S. Jedną z uwzględnionych kategorii było sprawdzenie powtarzalności osiągów podczas wielokrotnych przyspieszeń 0-60 mph oraz na dystansie 1/4 mili. Próba ta obnażyła słabości Tesli i ujawniła znaczącą przewagę Porsche. Widać to na poniższym wykresie:

Podczas 15 następujących po sobie prób przyspieszenia Taycan Turbo S zachowywał porównywalne czasy przyspieszeń z lekko zauważalnym osłabieniem od dziesiątego powtórzenia. Natomiast Tesla poddała się już podczas drugiej próby, a w każdym kolejnym teście osiągi znacząco się pogarszały.

Gdy Taycan po kilku podejściach był w stanie osiągnąć 60 mph w fabrycznym czasie nieco powyżej 2 sekund, Model S potrzebował na to samo aż 6,5 sekundy. Przy szóstej próbie czas przyspieszenia Tesli pogorszył się trzykrotnie w stosunku do pierwotnej wartości. Co z tego wynika?

Porsche z imponującą powtarzalnością osiągów idealnie wpisuje się w sportowy charakter marki, dzięki czemu z pewnością jest znacznie lepszą maszyną do ostrej jazdy. Tesla natomiast, choć pierwotnie charakteryzuje się podobnym przyspieszeniem, szybko traci wigor, co sprawia, że po kilku próbach ostrego sprintu spod świateł przegracie nawet z przeciętnym hot hatchem.

Ci, którzy kupili Teslę dla osiągów, mogą czuć się zawiedzeni. Podejrzewam jednak, że takie, a nie inne zachowanie napędu wynika z zastosowanego oprogramowania, którego zadaniem jest ochrona baterii i podzespołów przed zbytnim obciążeniem.

Czyżby Porsche zrezygnowało z takiego rozwiązania, mając w poważaniu trwałość swojej konstrukcji? Wątpliwe, gdyż już w czasie premiery niesłabnącą wydajność Taycana przedstawiano jako jego wielką zaletę. Pozostaje więc pytanie, jak będą zachowywały się akumulatory auta po kilku latach użytkowania.

Która strategia jest lepsza? Trudno stwierdzić to jednoznacznie. O odpowiedź będzie łatwiej po kilku latach intensywnej eksploatacji zakończonych wnikliwym badaniem obydwu modeli, a na to musimy jeszcze poczekać.

Wybrane dla Ciebie
W USA samolot wylądował na aucie. Wszystko się nagrało
W USA samolot wylądował na aucie. Wszystko się nagrało
Podwodny tunel z rondem. Norwegia buduje cud inżynierii
Podwodny tunel z rondem. Norwegia buduje cud inżynierii
Nowa Kia Seltos jedzie do Europy. Wypełni lukę między dwoma modelami
Nowa Kia Seltos jedzie do Europy. Wypełni lukę między dwoma modelami
Opel odświeżył Astrę. Kosmetyka, ale wyraźna
Opel odświeżył Astrę. Kosmetyka, ale wyraźna
Minivany nie umarły. Oto Citroën ELO Concept
Minivany nie umarły. Oto Citroën ELO Concept
Seryjnie kradł emblematy. Święta spędzi w areszcie
Seryjnie kradł emblematy. Święta spędzi w areszcie
Jest nowy fragment S7. Kierowcy mogą już korzystać
Jest nowy fragment S7. Kierowcy mogą już korzystać
Nowy Mercedes GLB wyceniony w Polsce. Kosztuje prawie tyle, co poprzednik, ale oferuje więcej
Nowy Mercedes GLB wyceniony w Polsce. Kosztuje prawie tyle, co poprzednik, ale oferuje więcej
Nowy szef BMW. Milan Nedeljkovic przejmuje stery w erze elektromobilności
Nowy szef BMW. Milan Nedeljkovic przejmuje stery w erze elektromobilności
Nowa ekspresówka na zachodzie. Wiemy, kiedy nią pojedziemy
Nowa ekspresówka na zachodzie. Wiemy, kiedy nią pojedziemy
Kilka kluczowych detali. Po tym rozpoznasz nieoznakowany radiowóz
Kilka kluczowych detali. Po tym rozpoznasz nieoznakowany radiowóz
Odświeżona Dacia Jogger wjeżdża do salonów. Jest LPG, jest i hybryda
Odświeżona Dacia Jogger wjeżdża do salonów. Jest LPG, jest i hybryda
ZANIM WYJDZIESZ... NIE PRZEGAP TEGO, CO CZYTAJĄ INNI! 👇