Porsche 911 Carrera RS 2.7 obchodzi okrągłą rocznicę. Pierwsze auto pod wieloma względami

Nasza redakcja obchodzi 50 urodziny BMW M GmbH, ale nie zapominamy o innej, nieco mniejszej rocznicy. W tym roku swoje urodziny obchodzi także jeden z najbardziej kultowych modeli Porsche - model 911 Carrera RS 2.7.

Są supersamochody, są topowe porsche, ale jest Carrera RS 2.7, która zawsze staje się gwiazdą, gdziekolwiek się pojawi
Są supersamochody, są topowe porsche, ale jest Carrera RS 2.7, która zawsze staje się gwiazdą, gdziekolwiek się pojawi
Źródło zdjęć: © fot. Mariusz Zmysłowski
Marcin Łobodziński

29.05.2022 | aktual.: 14.03.2023 11:59

Porsche 911 Carrera RS 2.7, które narodziło się w roku 1972, jest jednym z najbardziej pożądanych obecnie modeli marki w jej historii. Można nazwać je z powodzeniem jednym z najważniejszych samochodów w dziejach Porsche, na pewno pierwszym pod wieloma względami. Dzięki temu stał się niebywałym klasykiem, którego ceny na rynku to ok. 500-700 tys. euro, czyli coś pomiędzy 2-3 mln zł!

Właśnie to porsche zasłynęło z tego, że było pierwszym produkcyjnym samochodem ze spojlerami z przodu i z tyłu (słynny kaczy ogon). Było też najmocniejszą i najszybszą wersją produkcyjną 911 jaka w 1972 r. trafiła do sprzedaży, najszybszym niemieckim samochodem dostępnym w salonie, pierwszym produkcyjnym autem na świecie, które rozpędzało się do setki w mniej niż 6 s, ale to co najważniejsze, był prekursorem topowej linii wyścigowej RS, którą znamy do dziś pod nazwą GT3 i GT3 RS.

Z wyścigów na drogi

Taki kurs obrano w Porsche podczas projektowania tego auta. Z myślą o bazie wyścigowej powstał samochód drogowy wyłącznie na cele homologacyjne. Auto miało być lekkie i szybkie, całkowicie bezkompromisowe i wykonane tak, by stanowiło już podstawę do budowy kompletnego pojazdu wyczynowego.

Porsche 911 Carrera RS 2.7 dała początek nowej formie 911 - modeli wyprodukowanych z myślą o wyścigach, ale dostępnych dla zwykłych kierowców
Porsche 911 Carrera RS 2.7 dała początek nowej formie 911 - modeli wyprodukowanych z myślą o wyścigach, ale dostępnych dla zwykłych kierowców© fot. mat. prasowe/Porsche

Plan zakładał zbudowanie 500 sztuk, zgodnie z przepisami wyścigowej grupy 4, ale zaraz po premierze spalił na panewce. Samochód okazał się takim hitem, że w miesiąc wyprzedano wszystkie egzemplarze, a Porsche zrozumiało, że to było dokładnie to, czego oczekują klienci. Ostatecznie więc wyprodukowano 1580 sztuk drogowych i kilkadziesiąt wyścigowych i rajdowych.

Zgodnie z nazwą auto jest napędzane silnikiem o pojemności 2,7 litra, oczywiście typu boxer. Generuje 210 KM przy 6300 obr./min i rozpędza lekkie auto w 5,8 s do 100 km/h. Prędkość maksymalna jak na tamte czasy była równie atrakcyjna – 245 km/h. I to przy dużym docisku, jaki generowały spojlery. To one były głównym tematem badań inżynierów, którzy testowali zestawy w tunelu aerodynamicznym.

Trzy charakterystyczne elementy Carrery RS 2.7: felgi Fusch, spojler nazwany kaczym ogonem oraz wielki napis Carrera na boku nadwozia.
Trzy charakterystyczne elementy Carrery RS 2.7: felgi Fusch, spojler nazwany kaczym ogonem oraz wielki napis Carrera na boku nadwozia.© fot. Mariusz Zmysłowski

Ostatecznie prace zakończyły się sukcesem i patentem złożonym w niemieckim urzędzie. Znaleziono optymalny kształt tylnego skrzydła, by z jednej strony generowało ono duży docisk dla uspokojenia tylnej osi, z drugiej strony możliwie mały opór, by prędkość była odpowiednio duża, a z trzeciej jeszcze, by nie zabierało powietrza umieszczonemu z tyłu silnikowi.

Aby jeszcze bardziej poprawić właściwości jezdne, po raz pierwszy zastosowano ogumienie w innym rozmiarze dla tylnej osi niż dla przedniej. Swoją drogą kute felgi Fuscha stały się nie mniej kultowe jak samo auto i jego poszczególne elementy.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)