Popyt na elektryki spada, a wraz z nim polski eksport. Najgorzej jest w przypadku baterii

Pierwszy kwartał 2024 roku okazał się rekordowy dla polskiego przemysłu motoryzacyjnego w kwestii sprzedanej produkcji. Niestety dobrym wynikom towarzyszy słabnący eksport.

linia produkcyjna
Tychy, 18.01.2024. Linia produkcyjna w fabryce Stellantis w Tychach, 18 bm. W zak�adzie odby�a si� prezentacja nowego Fiata 600e. (jm) PAP/Jarek Praszkiewicz
Jarek Praszkiewicz
elektryczne, elektryczny, FCA Poland, fiat, Fiat 600e, motoryzacja, Prezentacja, samochody, samoch�d, auta, auto, Fiat e-Ducato, motoryzacyjny, pojazd, pojazdy, produkcja, przemys�, Seicento 600e, zak�adZdjęcie ilustracyjne
Źródło zdjęć: © PAP | Jarek Praszkiewicz

Serwis "AutomotiveSuppliers.pl" opublikował słodko-gorzki raport podsumowujący pierwszy kwartał 2024 roku w polskim przemyśle motoryzacyjnym. Na pierwszy rzut oka mamy spore powody do zadowolenia. Produkcja sprzedana osiągnęła bowiem rekordowe wartości.

Mowa o produkcji w grupie PKD 29 (produkcja pojazdów samochodowych, przyczep i naczep), która wyniosła 60,23 mld zł i po raz pierwszy w historii przekroczyła pułap 60 mld. Warto jednak wspomnieć, że sam wzrost był znacznie niższy niż w ubiegłych latach.

Nieźle wciąż wypada zatrudnienie w zakładach produkcji pojazdów, przyczep i naczep oraz części i akcesoriów, zatrudniających więcej niż 9 osób, które wzrosło o 3 tys. osób (1,5 proc. w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku).

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Czy elektryczna Izera z Polski odniesie sukces? "Te samochody trzeba będzie sprzedać"

Niestety powyższym wzrostom towarzyszą też spadki na polu eksportu. Wartość eksportu dla przemysłu motoryzacyjnego w pierwszym kwartale 2024 roku wyniosła 12,4 mld euro w stosunku do 12,9 mld w 2023 roku.

Spadek wynika w dużej mierze z malejącego popytu na auta elektryczne i sytuacji gospodarczej Niemiec, będących największym odbiorcą dóbr z Polski. Największe różnice na minus widać w kategorii akumulatorów litowo-jonowych, dla których wartość eksportu w I kwartale 2024 roku wyniosła 1,48 mld euro - aż o 54,7 proc. mniej niż przed rokiem.

Ogólne prognozy publikowane przez "AutomotiveSuppliers.pl nie napawają więc optymizmem. Nie można wykluczyć, że całościowe wyniki finansowe na koniec 2024 roku okażą się gorsze niż w ubiegłych latach. Niestety Polska nie będzie tu wyjątkiem, gdyż cała europejska branża motoryzacyjna boryka się obecnie z podobnymi problemami.

Wybrane dla Ciebie
Rosjanie próbują wskrzesić kolejną markę. To chiński SUV w przebraniu
Rosjanie próbują wskrzesić kolejną markę. To chiński SUV w przebraniu
Top 10 samochodów w Europie. Niespodzianka na pierwszym miejscu
Top 10 samochodów w Europie. Niespodzianka na pierwszym miejscu
Policja dostała 100 nowych radiowozów. Tym razem wybrano inną markę
Policja dostała 100 nowych radiowozów. Tym razem wybrano inną markę
Następca Alpine A110 jednak zachowa silnik spalinowy? Szef marki tego nie wyklucza
Następca Alpine A110 jednak zachowa silnik spalinowy? Szef marki tego nie wyklucza
Yangwang U9 Xtreme pokonał Xiaomi. Nowy rekord Nürburgringu
Yangwang U9 Xtreme pokonał Xiaomi. Nowy rekord Nürburgringu
Nowe zasady dotyczące prawa jazdy w UE. Dokument stracisz w całej wspólnocie
Nowe zasady dotyczące prawa jazdy w UE. Dokument stracisz w całej wspólnocie
Pierwsza jazda: Leapmotor B10 kusi ceną i wyposażeniem. A co z resztą?
Pierwsza jazda: Leapmotor B10 kusi ceną i wyposażeniem. A co z resztą?
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł