Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić

W kontekście historii kraju 20 lat nie wydaje się przesadnie długim czasem. Zmiany, jakie mogą w tym czasie zajść, bywają jednak rewolucyjne. Tak było z drogami ekspresowymi i autostradami, które przed dwoma dekadami prawie nie istniały. Jak wpływało to na czas dojazdu pomiędzy miastami?

Droga ekspresowaDroga ekspresowa
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | GDDKiA
Tomasz Budzik

Samochody śmiało można nazwać najważniejszym środkiem transportu, a szerokie i wygodne i szerokie drogi są kluczem do bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Choć to truizm, trudno przecenić wpływ takich tras na nasze życie. Jak wiele zmieniło się przez ostatnie 20 lat? Na poziomie świadomości zwykłych ludzi można zauważyć, że jeszcze dwie dekady temu drogi za granicą określaliśmy jako fantastyczne. Dziś w wielu krajach nie ma już prawie żadnej różnicy, a w niektórych choć sieć tras szybkiego ruchu pozostaje gęstsza niż u nas, to ich jakość nie robi już wrażenia.

W 2005 r. infrastruktura raczkowała
W 2005 r. infrastruktura raczkowała © WP | Wojciech Kozioł

Stwierdzenie, że 20 lat temu żyliśmy w innym świecie, nie będzie przesadą. Szybko i bezpiecznie można było podróżować autostradą A4 od niemieckiej granicy do Krakowa oraz autostradą A2 z okolic Bolewic na zachód od Poznania do okolic Konina. Jak wpływało to na podróżowanie po kraju? Prześledźmy to na przykładzie kilku tras. Jak szybko jedzie się z wykorzystaniem autostrad, a ile zajęłoby to bez nich?

Kraków – Gdańsk

  • Dziś: 5 godzin i 53 minuty (605 km)
  • W 2005 r.: 9 godzin i 9 minut (570 km)

Wrocław – Warszawa

  • Dziś: 3 godziny i 24 minuty (349 km)
  • W 2005 r.: 5 godzin i 44 minuty (349 km)
Dziś jest o wiele lepiej
Dziś jest o wiele lepiej © WP | Wojciech Kozioł

Warszawa – Rzeszów

  • Dziś: 3 godziny i 35 minut (333 km)
  • W 2025 r.: 5 godzin i 25 minut (288 km)

Poznań – Gdańsk

  • Dziś: 3 godziny i 21 minut (304 km)
  • W 2005 r.: 5 godzin i 13 minut (294 km)

Łódź – Olsztyn

  • Dziś: 3 godziny i 32 minuty (295 km)
  • W 2005 r.: 4 godziny i 30 minut (281 km)

Nie ulega wątpliwości, że budowa dróg ekspresowych i autostrad zmieniła wiele w kwestii czasu podróży samochodem. Wiele zmieniło się również w kwestii bezpieczeństwa. Jak wynika z raportu Komendy Głównej Policji w 2004 r. w Polsce miało miejsce 53,6 tys. wypadków, w których zginęło 5827 osób. Z kolei w 2024 r. na naszych drogach było 21,5 tys. wypadków, w wyniku których śmierć poniosło 1896 osób. W ciągu 20 lat nastąpił więc trzykrotny spadek liczby śmiertelnych ofiar zdarzeń drogowych. Oczywiście czynników było tu wiele, ale przeniesienie dużej części ruchu na autostrady i drogi ekspresowe bez wątpienia było jednym z najważniejszych z nich.

Wybrane dla Ciebie
Jest decyzja. Obowiązkowe kaski dla młodych rowerzystów i użytkowników e-hulajnóg z podpisem prezydenta
Jest decyzja. Obowiązkowe kaski dla młodych rowerzystów i użytkowników e-hulajnóg z podpisem prezydenta
Polacy oszaleli na punkcie SUV-ów. Te modele wybierali w październiku
Polacy oszaleli na punkcie SUV-ów. Te modele wybierali w październiku
Europa traci konkurencyjność. Fabryki części pracują na granicy opłacalności
Europa traci konkurencyjność. Fabryki części pracują na granicy opłacalności
Pierwsza jazda: Toyota bZ4X – sposób na milion
Pierwsza jazda: Toyota bZ4X – sposób na milion
Jeździł nim znany aktor. Teraz jest na sprzedaż
Jeździł nim znany aktor. Teraz jest na sprzedaż
Europa zmieni kierunek? Zniesienie zakazu sprzedaży aut spalinowych coraz bardziej realne
Europa zmieni kierunek? Zniesienie zakazu sprzedaży aut spalinowych coraz bardziej realne
Koniec modernizacji dawnej gierkówki. Kierowcy mogą już korzystać
Koniec modernizacji dawnej gierkówki. Kierowcy mogą już korzystać
Nie chcą technologii Tesli nawet za darmo. Musk narzeka
Nie chcą technologii Tesli nawet za darmo. Musk narzeka
Dziś duża akcja policji. Mandaty do 5 tys. zł
Dziś duża akcja policji. Mandaty do 5 tys. zł
Jazda na zakazie z dotkliwszą karą. Rząd zmienia przepisy, ale to nie poprawi sytuacji [Opinia]
Jazda na zakazie z dotkliwszą karą. Rząd zmienia przepisy, ale to nie poprawi sytuacji [Opinia]
Seat wycenił odświeżoną Ibizę. Jest w czym wybierać
Seat wycenił odświeżoną Ibizę. Jest w czym wybierać
Ten Lexus ES z Polski przejechał ponad 750 tys. km i nadal ma się dobrze
Ten Lexus ES z Polski przejechał ponad 750 tys. km i nadal ma się dobrze
ZATRZYMAJ SIĘ NA CHWILĘ… TE ARTYKUŁY WARTO PRZECZYTAĆ 👀