Policja wraca do masowych kontroli trzeźwości. Koronawirus nie będzie przeszkodą

Wkrótce po wybuchu epidemii koronawirusa policja zawiesiła przesiewowe korzystanie z alkomatów bezustnikowych. Teraz "trzeźwe poranki" wracają, ponieważ problem pijanych kierowców nie ustępuje.

W 2020 r. pijani kierowcy spowodowali wypadki, w których zginęło 216 osób. To więcej niż w latach 2017 - 2019. I to mimo czasowego zmniejszenia się natężenia ruchu.W 2020 r. pijani kierowcy spowodowali wypadki, w których zginęło 216 osób. To więcej niż w latach 2017 - 2019. I to mimo czasowego zmniejszenia się natężenia ruchu.
Źródło zdjęć: © Policja
Tomasz Budzik

Koniec patrzenia przez palce

Przez kilkanaście ostatnich miesięcy widok policjantów kontrolujących trzeźwość na drogach należał do rzadkości. Jednak w niektórych rejonach kraju mundurowi wznowili już takie działania.

  • Rzeczywiście, w 2020 r. policja wstrzymała prowadzenie akcji typu "trzeźwy poranek" z obawy przed zagrożeniem ze strony koronawirusa. W województwie podlaskim wracamy jednak do większej aktywności na tym polu ze względu na zachowanie kierujących. Choć informujemy o planowanych akcjach, codziennie w ręce mundurowych wpadają zmotoryzowani, którzy wsiadają za kierownicę po spożyciu alkoholu. A to przecież tylko ci, którzy zostali przyłapani - mówi Autokult.pl podinsp. Tomasz Krupa, rzecznik prasowy policji w Białymstoku.
  • W całym 2020 r. nietrzeźwi kierowcy spowodowali w woj. podlaskim 45 wypadków, w których zginęło 5 osób. Od początku 2021 r. do 10 sierpnia mieliśmy 24 takie wypadki, ale w ich wyniku zginęło już 5 osób. Tyle co w całym 2020 r. Obecnie trzeźwość kierującego sprawdzamy rutynowo przy każdej kontroli pojazdu czy przy jego zatrzymaniu - dodaje podinsp. Tomasz Krupa.

Akcje przesiewowe odbywają się w woj. podlaskim, kujawsko-pomorskim, podkarpackim, małopolskim, świętokrzyskim, zachodniopomorskim czy dolnośląskim.

Dane z pierwszej połowy 2021 r. są bardziej optymistyczne. By sytuacja się poprawiła, trzeba jednak radykalnych działań. W końcu wakacje to "sezon" nietrzeźwych kierowców.
Dane z pierwszej połowy 2021 r. są bardziej optymistyczne. By sytuacja się poprawiła, trzeba jednak radykalnych działań. W końcu wakacje to "sezon" nietrzeźwych kierowców. © Policja

Jak wygląda kontrola?

  • Do kontroli trzeźwości używamy wszystkich dostępnych policjantom urządzeń, a więc zarówno alkomatów ustnikowych, jak i tych bezustnikowych, typu AlcoBlow. W przypadku tych pierwszych po każdym użyciu wymieniany jest ustnik. Jeśli chodzi o alkomaty bezustnikowe, kontrole przeprowadzane są w normalny sposób. Nie ma możliwości ich dezynfekcji, ponieważ przetarcie urządzenia środkiem o dużym stężeniu alkoholu mogłoby doprowadzić do jego uszkodzenia – stwierdza podinsp. Tomasz Krupa. Nie oznacza to jednak, że wszędzie jest tak samo.
  • Kujawsko-pomorscy policjanci wrócili do prowadzenia przesiewowych kontroli trzeźwości. Funkcjonariusze w pierwszej kolejności używają urządzeń ustnikowych. W przypadku akcji prowadzonych na dużą skalę wykorzystywane są jednak także urządzenia typu AlcoBlow. Jednostki specjalnie z myślą o nich zakupiły płyn dezynfekcyjny niezawierający alkoholu. Jest on bezpieczny dla tego typu urządzeń – w rozmowie z Autokult.pl stwierdziła mł. insp. Monika Chlebicz, rzeczniczka prasowa w Komendzie Wojewódzkiej Policji w Bydgoszczy.

Epidemia "skosiła" kontrole, kierowcy zadowoleni

W 2019 r. policja przeprowadziła 16,8 mln kontroli trzeźwości kierujących. W 2020 r. liczba ta wyniosła zaledwie 6,7 mln. Skąd taka zmiana? Wraz z pojawieniem się koronawirusa, 2 marca 2020 r., Komenda Główna Policji zdecydowała się na ograniczenie użycia alkomatów bezustnikowych. KGP tłumaczyła to bezpieczeństwem kierowców i - jak mówił nam wówczas rzecznik prasowy Wydziału Ruchu Drogowego KGP - sygnałem skierowanym do policji ze strony Państwowej Inspekcji Sanitarnej. Teraz, po przywróceniu przesiewowych kontroli w niektórych częściach kraju, nie brakuje głosów sprzeciwu wobec działań mundurowych.

Kontrola prowadzona jest bez wysiadania z pojazdu
Kontrola prowadzona jest bez wysiadania z pojazdu © Policja

Na forach internetowych z łatwością można znaleźć wpisy, których autorzy w niewybrednych słowach zarzucają policji niebezpieczne - ich zdaniem - działania. Ministerstwo Zdrowia oraz Główny Inspektor Sanitarny otrzymali pisma, których autorzy zawiadamiają o "masowym zarażaniu kierowców wirusem SARS CoV-2 na terenie miast Górnego Śląska", a także o "postępowaniu (policji – przyp. red.) wbrew decyzji Głównego Inspektora Sanitarnego". Problem tylko w tym, że takiej decyzji nie było.

  • Główny Inspektor Sanitarny dotychczas nie wydawał wytycznych czy rekomendacji dotyczących metod badania trzeźwości kierowców. Również organy policji nie zwracały się w tej sprawie do GIS - informuje Autokult.pl Jan Bondar, rzecznik prasowy GIS.

W ciągu ostatnich miesięcy GIS wydał rekomendacje dotyczące funkcjonowania szkół i przedszkoli, lokali gastronomicznych czy organizacji imprez. Inne rządowe instytucje współpracowały przy opracowywaniu zaleceń dotyczących przeprowadzania przeglądów technicznych pojazdów czy funkcjonowania stacji paliw. Dlaczego więc nie powstały oficjalne wytyczne o badaniu trzeźwości? Można to uznać za wpadkę GIS-u lub dowód na to, że ryzyko zarażenia się koronawirusem w takich okolicznościach jest po prostu bardzo niskie.

Kierowcy muszą na powrót przyzwyczaić się do przesiewowych kontroli trzeźwości. Wiele wskazuje na to, że ich liczba będzie w 2021 r. znacznie wyższa niż rok wcześniej. Nawet ci, którym się to nie podoba muszą przyznać, że zmotoryzowani powodujący wypadki pod wpływem alkoholu nie pozostawili mundurowym innego wyjścia.

W razie obawy o swoje zdrowie kierowca ma prawo odmówić badania alkomatem. Nie oznacza to jednak, że policja zrezygnuje z działań. W takim przypadku przeprowadza się badanie krwi. Tu już nie można odmówić, a mundurowi mają prawo użyć środków przymusu, by doszło ono do skutku.

Wybrane dla Ciebie
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Znowu złapali 24-latka w BMW. Kwota mandatu jest ogromna
Znowu złapali 24-latka w BMW. Kwota mandatu jest ogromna
Koniec kultowego auta. Oto ostatni egzemplarz
Koniec kultowego auta. Oto ostatni egzemplarz
Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Jest nowy projekt
Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Jest nowy projekt
Stawiają je przy autostradach. Są kluczowe dla bezpieczeństwa
Stawiają je przy autostradach. Są kluczowe dla bezpieczeństwa
BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne