Podwyżka opłat "staje się niezbędna". WORD-y w obliczu katastrofy finansowej

50 zł za egzamin teoretyczny, nawet 200 zł za "praktykę" w przypadku motocykla czy samochodu – takich stawek chce Zarząd Związku Województw RP. Podwyżki są potrzebne – według organu nie ma już pieniędzy nawet na podstawową działalność.

Proponowane stawki przewidują minimum 200 zł zł za egzaminProponowane stawki przewidują minimum 200 zł zł za egzamin
Źródło zdjęć: © WORD Warszawa
Mateusz Lubczański

Wysokość opłat egzaminacyjnych nie zmieniła się od 9 lat, z kolei płace egzaminatorów nie zostały zmienione od 2007 roku. Tymczasem od 2019 roku Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego generują coraz mniejsze przychody. Powodów jest kilka.

Główna przyczyna wskazywana w piśmie to niż demograficzny, "narastające zjawisko odkładania decyzji o uzyskaniu prawa jazdy" oraz powiększające się koszty organizacji egzaminów. W ubiegłych latach przychody z samego egzaminowania pozwalały na inwestycje w ośrodki czy działalność na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego. Teraz brakuje na podstawową działalność.

Za egzaminy na kategorię C, D, +E mielibyśmy płacić 250 zł. B1 czy T kosztowałyby 200 zł. Są to stawki maksymalne, które miałyby pojawić się w ustawie. To jednak nie koniec podwyżek – sam Zarząd zauważa, że takie stawki zaledwie ustabilizuje sytuację WORD-ów i pozwolą utrzymać ciągłość i sprawność ich funkcjonowania. Czyli o inwestycjach można zapomnieć.

Pod lupą miałyby znaleźć się też pensje egzaminujących. "Powszechnym problemem zaczyna być nabór nowych pracowników na stanowisko egzaminatora" – czytamy w dokumencie. Problemem mają być nieatrakcyjne stawki wynagrodzenia, które pozostały niezmienne, choć minimalne wynagrodzenie wzrosło od 2013 roku o 75 proc. Dlatego też średnia wieku wynosi ponad 50 lat.

Podwyżka opłat za egzaminy państwowe "staje się niezbędna", jeśli ośrodki ruchu drogowego mają działać na dotychczasowych zasadach. Prezes Zarządu Związku Województw RP prosi o podjęcie inicjatywy legislacyjnej.

Wybrane dla Ciebie
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
Opony letnie przy niskich temperaturach. Jak bardzo odstają od całorocznych?
Opony letnie przy niskich temperaturach. Jak bardzo odstają od całorocznych?
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
NIE WYCHODŹ JESZCZE! MAMY COŚ SPECJALNIE DLA CIEBIE 🎯