Podatki wysokie, a drogi fatalne - na co przeznaczany jest podatek drogowy w Polsce?

Gdyby nie tanie kłamstwa naszych polityków, można by powiedzieć, że w Polsce już wszystko jest drogie. Przyzwyczailiśmy się do bardzo wysokiej akcyzy oraz innych opłat drogowych. Skoro państwo tak skrupulatnie oskubuje nas z oszczędności, mamy prawo spytać, na co wydawane są nasze pieniądze. Co się dzieje z funduszami z podatku drogowego?

Polska drogaPolska droga
Mariusz Zmysłowski

Gdyby nie tanie kłamstwa naszych polityków, można by powiedzieć, że w Polsce już wszystko jest drogie. Przyzwyczailiśmy się do bardzo wysokiej akcyzy oraz innych opłat drogowych. Skoro państwo tak skrupulatnie oskubuje nas z oszczędności, mamy prawo spytać, na co wydawane są nasze pieniądze. Co się dzieje z funduszami z podatku drogowego?

Kto nie zna odpowiedzi na to pytanie, pewnie strzeli: na infrastrukturę. Niestety, nie. Po kilku przeobrażeniach podatku od środków transportowych ostatecznie w 1997 roku jego konstrukcja została radykalnie zmieniona. Jego pewną część przekształcono w zwiększoną akcyzę od paliw silnikowych. Oznaczało to zmiany kierunku wpływów pieniędzy z tego podatku.

Przed tą podatkową rewolucją całe zyski przechodziły na konto gmin i miast, na terenie których mieszkał podatnik. Obecnie to zjawisko zostało jedynie w formie szczątkowej pod postacią opłat wnoszonych przez właścicieli samochodów ciężarowych, ciągników siodłowych, autobusów i im podobnych. Są to jednak kwoty znacznie mniejsze niż kiedyś. Reszta pieniędzy wędruje bowiem prosto do budżetu państwa.

W 2011 roku z opłaty paliwowej trafiło tam 4 400 000 000 zł, a z akcyzy aż 24 000 000 000 zł. Niestety, pieniądze wydane przez kierowców tylko w niewielkim stopniu wpłynęły na poprawę dróg.

Droga Ekspresowa S7 (fot.Kwesto)
Droga Ekspresowa S7 (fot.Kwesto)

Opłata paliwowa poprzez budżet państwa wpływa do Krajowego Funduszu Drogowego oraz Krajowego Funduszu Kolejowego. 4/5 z całej kwoty przeznaczane jest na pierwszy z nich. 1/5 opłaty wędruje na kolej. Zatem rok temu z tej części podatku kierowcy wspomogli finansowo infrastrukturę drogową raczej skromnie. Zostało na nią przeznaczone niewiele ponad 3 200 000 000 zł.

Myślicie, że sytuację ratuje ogromna akcyza od paliw? Niestety, nic z tego. Trafia ona w całości do budżetu, ale tylko jej 18 proc. przeznaczane jest na infrastrukturę komunikacyjną naziemną. A i tutaj ciastko trzeba podzielić na kolej oraz drogi. Co się dzieje z pozostałą częścią akcyzy? W tym przypadku niestety nie da się podać żadnych konkretów. O tym decyduje rząd i w rzeczywistości może być to dowolny cel.

A co z wcześniej wspomnianym, szczątkowym podatkiem wpływającym bezpośrednio do budżetu gmin i miast? On również nie jest przeznaczony na konkretne cele. W przeciwieństwie do pieniędzy pozyskanych z mandatów nie jest jasno powiedziane, że ma on zostać przeznaczony na infrastrukturę. Ponownie więc trafia on do jednego, budżetowego worka. Tym razem lokalnego.

W gminach takich jak Sandomierz, Brzozów, Oława czy Opatów całość wpływów z tego podatku przeznacza się na budowę i utrzymanie infrastruktury drogowej. Nie oznacza to jednak, że to tam są najlepsze i najbardziej zadbane drogi. Niestety, potrzeby są znacznie większe niż środki. Na przykład w Bydgoszczy roczne wpływy z podatku drogowego wyniosły 8 700 000 zł, a na inwestycje drogowe potrzebne było 166 000 000 zł. To pokazuje skalę problemu. A niestety Bydgoszcz nie jest odosobnionym przypadkiem.

Odwiedź forum Autokult.pl i zgarnij nagrody:

Źródło: onet

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Sprawdziłem, czy całoroczne dają radę latem. Test opon w warunkach drogowych
Sprawdziłem, czy całoroczne dają radę latem. Test opon w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy