Pierwsze testy SH-AWD - tak będzie napędzana nowa Honda NSX

Prezentacja najnowszej Hondy Accord to świetna okazja do pokazania kilku nowinek technicznych. Japońscy inżynierowie postanowili wyposażyć swojego sedana w ciekawy rodzaj napędu na 4 koła i oddać go w ręce dziennikarzy. Jak spisuje się SH-AWD?

Obraz
Piotr Wereszczyński

Prezentacja najnowszej Hondy Accord to świetna okazja do pokazania kilku nowinek technicznych. Japońscy inżynierowie postanowili wyposażyć swojego sedana w ciekawy rodzaj napędu na 4 koła i oddać go w ręce dziennikarzy. Jak spisuje się SH-AWD?

Testy odbyły się w centrum badań i rozwoju Hondy w Tochigi, które zostało odnowione po zeszłorocznym tsunami. Auto z napędem SH-AWD to najnowsza generacja Hondy Accord, która zadebiutowała niedawno m.in. na rynku amerykańskim. Samochód jest napędzany benzynowym silnikiem spalinowym o pojemności 3,5 l, wspomaganym przez niewielką jednostkę elektryczną umieszczoną przy skrzyni biegów. Do tego momentu napęd SH-AWD nie jest niczym nowym, ponieważ podobny używany jest już od 2004 roku - występuje m.in. w modelu Legend.

Układ rozdziela napęd pomiędzy przednią i tylną oś, jednocześnie pozwalając na dowolną dystrybucję momentu obrotowego między prawym i lewym tylnym kołem. Całość przypomina pracę dyferencjału o ograniczonym poślizgu z tą różnicą, że tutaj za rozdział napędu odpowiada układ elektroniczny.

Komplikację dla tego systemu w przypadku Accorda (i w przyszłości dla NSX-a) stanowią dwa silniki elektryczne umieszczone z tyłu pojazdu. Choć cały układ jest bardzo złożony, Honda twierdzi, że gwarantuje on nie tylko bezpieczeństwo i pewność prowadzenia. Pojawia się typowe dla wszystkich hybrydowych konstrukcji hasło: samochód ma zapewniać osiągi V-ósemki przy równoczesnym spalaniu typowym dla samochodu 4-cylindrowego.

Obraz

Jak jeździ Honda Accord z napędem SH-AWD? To sprawdzili dziennikarze magazynu Autocar. Ich zdaniem auto wcale nie powala na kolana. Choć rzeczywiście wchodziło w zakręt bardziej dynamicznie, to nadal sprawiało wrażenie zwyczajnej przednionapędowej limuzyny. Tego odczucia nie zatarł również układ czterech skrętnych kół - ten sam, który znajduje się np. w Renault Lagunie. To nie koniec zarzutów. Testujący mieli również zastrzeżenia do precyzji prowadzenia. Kierownica nie sprawia wrażenia połączonej z kołami, co daje wręcz odczucie luzu.

Czy zatem nowoczesny napęd Hondy jest spisany na straty? Sprawa nie jest tak oczywista. Cały układ SH-AWD w przypadku następcy modelu NSX będzie odwrócony, z silnikiem V6 umieszczonym z tyłu pojazdu. Elektroniczny rozdział momentu pomiędzy koło prawe i lewe będzie odbywał się na osi przedniej. Sam system będzie jeszcze przez 3 lata dopracowywany, dlatego też można się spodziewać, że przyszli właściciele Hondy NSX nie będą musieli się przejmować problemami, z jakimi boryka się napęd w Accordzie.

2012 Honda NSX Concept [HD] (Option Auto News)

HONDA SH-AWD (Super Handling All-Wheel Drive) INTRODUCTION

Źródło: Autocar

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Zakaz sprzedaży aut spalinowych po 2035 roku. Donald Tusk podpisał list
Zakaz sprzedaży aut spalinowych po 2035 roku. Donald Tusk podpisał list
Kod 78 na prawku to nie fikcja. Policja zwraca uwagę na adnotacje
Kod 78 na prawku to nie fikcja. Policja zwraca uwagę na adnotacje
Nowy Merceces GLB debiutuje jako elektryk. Imponuje przestrzenią i zasięgiem
Nowy Merceces GLB debiutuje jako elektryk. Imponuje przestrzenią i zasięgiem
Lando Norris mistrzem świata Formuły 1
Lando Norris mistrzem świata Formuły 1
Porównałem Porsche 911 GT3 i 911 GT3 RS na torze. To antidotum na dzisiejsze czasy
Porównałem Porsche 911 GT3 i 911 GT3 RS na torze. To antidotum na dzisiejsze czasy
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
MOŻE JESZCZE JEDEN ARTYKUŁ? ZOBACZ CO POLECAMY 🌟