Peugeot 508 wygląda świetnie, bardzo dobrze jeździ, a do tego w wersji SW jest praktyczny© fot. Marcin Łobodziński

Peugeot 508 SW BlueHDI 180 GT: wariant rodzinny, prawie idealny

Marcin Łobodziński
23 sierpnia 2019

Peugeot 508 to niewątpliwie jedno z najładniejszych aut klasy średniej, a podczas testu okazał się również bardzo wygodny i świetny w trasie. Teraz sprawdziłem wariant rodzinny, czyli kombi. Bo raczej tego modelu nie widzę we flotach.

Już na samym początku mógłbym was odesłać do mojego poprzedniego testu hatchbaka, bo tu mamy do czynienia zarówno z tym samym silnikiem jak i wersją wyposażenia GT. Nie ukrywam, że samochody jeżdżą niemal dokładnie tak samo, ale są pewne drobne różnice.

Wcześniej Peugeota 508 testowałem wiosną i auto poruszało się na ogumieniu zimowym. Widoczny na zdjęciu model SW trafił mi się latem na letnich oponach. Efekt? Niższe zużycie paliwa. Oczywiście wpływ na to ma nie tylko ogumienie, ale także kształt nadwozia, choć w teorii to kombi jest aerodynamicznie mniej korzystne.

Z tyłu 508 SW wygląda jak auto sportowe
Z tyłu 508 SW wygląda jak auto sportowe© fot. Marcin Łobodziński

Tak na dobrą sprawę trochę narzekałem poprzednio na spalanie 2-litrowego diesla o mocy 177 KM. Przy prędkości 140 km/h zużywał 7,6 l/100 km, ale kombi osiągnęło wynik 7,4 l/100 km. Niewiele mniej, ale jednak. Na drodze krajowej zszedł nawet do wartości 4,0 l/100 km w trybie ekonomicznym, co nie udało się w poprzednim egzemplarzu, który zużył w takich warunkach aż litr więcej. Dynamiczna jazda zakończyła się wynikiem 6,3 l/100 km, czyli niewiele gorszym, natomiast stała prędkość 90 km/h przyniosła rezultat 4,6 l/100 km.

Dynamika jest oczywiście bardzo podobna i podobnie jak wcześniej też można trochę ponarzekać. Przyspieszenie i reakcja napędu na dodanie gazu mogłyby być lepsze jak na wartości 177 KM i 400 Nm. Nie jest źle, po prostu spodziewałem się więcej. Zwłaszcza w średnim i wyższym zakresie obrotów, bo z samego dołu motor BlueHDI zbiera się dobrze. Panaceum na przeciętną dynamikę jest jazda w trybie sportowym, choć wtedy trzeba się liczyć z wyraźnie gorszym spalaniem.

Bardzo czytelne wskaźniki, które po umieszczeniu nad kierownicą są widoczne w całości. Ciekawostka - cyfrowy prędkościomierz jest dokładny. Jeśli wskazuje 100 km/h, to właśnie taka jest prędkość samochodu.
Bardzo czytelne wskaźniki, które po umieszczeniu nad kierownicą są widoczne w całości. Ciekawostka - cyfrowy prędkościomierz jest dokładny. Jeśli wskazuje 100 km/h, to właśnie taka jest prędkość samochodu.© fot. Marcin Łobodziński

Kombi też świetnie jeździ

Największą zaletą tego modelu jest prowadzenie po zakrętach, prostych i nierównościach. Zawieszenie nie jest sportowe, ale za to komfortowe i wyjątkowo przewidywalne. W zakresie granicznym pojawia się podsterowność, ale tak powoli i wyraźnie, że jest dużo czasu na odpowiednią reakcję. ESP bardzo nie wtrąca się w poczynania kierowcy, ale gdy trzeba reaguje delikatnie.

Adaptacyjne amortyzatory w ustawieniu komfortowym są bardzo miękkie, a samochód po przejechaniu progu zwalniającego potrafi się bujać jeszcze przez chwilę. W ustawieniu sportowym układ jezdny pracuje tak, jak zwykle w samochodach tej klasy.

Peugeot 508 SW
Peugeot 508 SW© fot. Marcin Łobodziński

Przyjemne jest manewrowanie maleńką kierownicą, choć z drugiej strony można o tym prawie zapomnieć, jeśli włączy się wszystkie systemy wspomagające. To i świetna pozycja kierowcy sprawiają, że autem kapitalnie jeździ się w dłuższych trasach. Asystent utrzymania toru jazdy na pasie ruchu nie dręczy przypomnieniami, a adaptacyjny tempomat działa płynnie i komfortowo.

Fotele z długimi siedziskami w testowym egzemplarzu nie były regulowane elektrycznie, ale ręcznie też robi się to łatwo. Nie miały masażu jak we wcześniej testowanym egzemplarzu. Są jednak tak samo wygodne, wnętrze jest tak samo świetnie wykończone i czytelne - umieszczenie wskaźników nad kierownicą sprawia, że 508 jest jednym z niewielu samochodów, w którym zawsze widać cały wyświetlacz.

Wygodne siedzenia i znakomita pozycja za kierownicą. Przedni fotel jest wyposażony w zaczepy isofix.
Wygodne siedzenia i znakomita pozycja za kierownicą. Przedni fotel jest wyposażony w zaczepy isofix.© fot. Marcin Łobodziński

Do listy zalet należy dopisać zaczepy isofix na przednim fotelu pasażera. Podróż umila dobrej klasy audio firmy Focal, świetne reflektory oraz system Night Vision, wart dopłaty 7000 zł. Zobaczcie na poniższym wideo jak działa:

Nieco przyciasne wnętrze w tylnej części auta nie zmieniło się w nadwoziu kombi. Nie jest to najlepsze miejsce do podróży dla osób dorosłych o wzroście powyżej 170 cm, ale za to idealne dla dzieci. Te siedzące w fotelikach wpasują się idealnie dzięki właściwemu ukształtowaniu siedzeń oraz krótkiemu siedzisku. Choć trudno w to uwierzyć, to w pewnych konfiguracjach (rodzaj fotelika i wielkość dziecka) będzie tu wygodniej niż w niezwykle przestronnej Camry.

Z tyłu jest w sam raz miejsce dla dzieci lub niższych osób. Krótkie siedzisko kanapy sprawia, że dorosły nie pojedzie wygodnie, ale dziecko w fotelik tak.
Z tyłu jest w sam raz miejsce dla dzieci lub niższych osób. Krótkie siedzisko kanapy sprawia, że dorosły nie pojedzie wygodnie, ale dziecko w fotelik tak.© fot. Marcin Łobodziński

Teraz jest jak trzeba

487-litrowy bagażnik hatchbacka jest dość płytki i to jego największy problem. Jednak w 508 to jest trochę bez znaczenia, bo ten model nawet nie udaje pakownego auta rodzinnego. Co innego SW – to właśnie auto rodzinne dla tych, którym marzy się Peugeot 508 i nie chcą żadnego SUV-a tej marki. Bo jakoś nie wyobrażam sobie 508 SW we flotach, jak to zwykle z kombi bywa.

Francuzi rozwiązali to znakomicie. Po prostu zrobili wysoki bagażnik, w którym z łatwością umieścicie 50–centymetrowy przedmiot i zmieści się on pod roletą, którą zawieszono bardzo wysoko względem… dachu. Kształt całej przestrzeni jest w miarę regularny – ok. 85 cm długości i 113-cm szerokości. I choć pojemność bagażnika to tylko 530 litrów, w praktyce nie trzeba więcej, choć więcej oferuje konkurencja.

Bagażnik jest pojemny i praktyczny, ale w swojej klasie jest jednym z mniejszych.
Bagażnik jest pojemny i praktyczny, ale w swojej klasie jest jednym z mniejszych.© fot. Marcin Łobodziński

Zabrakło podwójnej podłogi i schowka pod nią. Nie jest i nie będzie to jednak nigdy konkurent Hyundaia i40 czy Volkswagena Passata, więc zapomnijcie o takich "przydasiach". Są za to dwa haczyki, dobre oświetlenie, dwa gumowe paski do umieszczenia niedużych przedmiotów i dźwigienki do składania oparć kanapy. Te kładą się pod pewnym kątem (patrz zdjęcie), zatem pełne wykorzystanie przestrzeni o długości ok. 180 cm nie jest idealne.

Bardziej oparcia kanapy już położyć się nie da
Bardziej oparcia kanapy już położyć się nie da© fot. Marcin Łobodziński

Zobacz z bliska bagażnik Peuteota 508 SW:

Kombi za 4500 zł

Tyle trzeba dopłacić do takiego rodzaju nadwozia. Auto testowe bez wyposażenia opcjonalnego kosztuje 187 900 zł, więc sporo, ale wciąż uważam, że śmiało można je porównywać ze słabszymi modelami klasy premium. Rzadko kiedy bierze się pod uwagę wygląd, gdy patrzy się na cenę, a przecież to bez wątpienia samochód piękny i m.in. za to się go kupuje. Zresztą wystarczy wyjechać nim na ulicę, by się przekonać.

W mojej opinii pod tym czysto subiektywnym względem może się z nim równać jedynie Volvo V60. I jest to samochód w praktyce porównywalny. Również cenowo, bo wersja Momentum Pro ze 190-konnym dieslem i automatem jest wyceniona na 188 250 zł. Co pokazuje, że Peugeot 508 wcale nie jest taki drogi jak się wydaje.

Moja opinia o Peugeocie 508 SW BlueHDI 180:

Nie zmieniam zdania co do tego samochodu. Z aut tego segmentu, gdybym miał wybrać jedno na długi wyjazd, to ten jest wciąż na szczycie listy. Kombi jest jeszcze lepsze, bo pomimo takiego „użytkowego” rodzaju nadwozia to wciąż samochód reprezentacyjny, a teraz jeszcze bardziej praktyczny. W pełni, a nawet z górką spełnia moje oczekiwania, choć wciąż uważam, że lepszy jest benzyniak. Z takim silnikiem byłby idealny. Punkt więcej w ocenie ze względu na nadwozie i niższe zużycie paliwa względem poprzednio testowanego hatchbacka.

Marcin ŁobodzińskiMarcin Łobodziński
Nasza ocena Peugeot 508 SW BlueHDi 180 GT:
9/ 10
Plusy
  • Doskonałe auto na trasę
  • Wyciszenie wnętrza
  • Wykonanie wnętrza
  • Isofix na fotelu pasażera z przodu
  • Wyposażenie na poziomie marek premium
  • Kapitalnie działające systemy wsparcia kierowcy
  • Jedno z najlepszych w klasie zawieszeń
Minusy
  • Dość skomplikowana, czasochłonna, wymagająca obsługa niektórych obszarów samochodu
  • Trochę za słaby silnik jak na deklarowane parametry
  • Nie jest to samochód zbyt przestronny
  • Stosunkowo mały, choć wystarczający bagażnik
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
[1/36]
Peugeot 508 SW GT BlueHDI 180 

Silnik i napęd:

Układ i doładowanie:R4, turbo 
Rodzaj paliwa:diesel 
Ustawienie:poprzeczne 
Rozrząd:DOHC 
Objętość skokowa:1997 cm3 
Moc maksymalna:177 KM przy 3750 rpm 
Moment maksymalny:400 Nm przy 2000 rpm 
Skrzynia biegów:automatyczna 8-biegowa 
Typ napędu:przedni 
Hamulce przednie:tarczowe wentylowane 
Hamulce tylne:tarczowe wentylowane 
Zawieszenie przednie:kolumny MacPhersona 
Zawieszenie tylne:wielowahaczowe 
Koła, ogumienie przednie:235/40 R19 
Koła, ogumienie tylne:235/40 R19 

Masy i wymiary:

Typ nadwozia:

hatchback

 
Liczba drzwi:5 
Masa własna:1615 kg 
Ładowność:531 kg 
Długość:4778 mm 
Szerokość:1859 mm 
Wysokość:1420 mm 
Rozstaw osi:2793 mm 
Pojemność zbiornika paliwa:55 l 
Pojemność bagażnika:530-1780 l 
Osiągi:
 Katalogowo:Pomiar własny:
Przyspieszenie 0-100 km/h:8,4 s 
Prędkość maksymalna:231 km/h 
Zużycie paliwa (miasto):---7,0 l/100 km
Zużycie paliwa (trasa):---4,6 l/100 km
Zużycie paliwa (mieszane):5,6-6,1 l/100 km6,5 l/100 km
Zużycie paliwa (autostrada):---7,4 l/100 km
Emisja CO2:147 - 159 g/km 
Test zderzeniowy Euro NCAP:5 gwiazdek 
Cena:
Model od:129 400 zł 
Diesel BlueHDI 180 od:159 900 zł 
Wersja testowa od:187 900 zł 
Źródło artykułu:WP Autokult
Komentarze (42)