Pagani Huayra - przedstawiamy boga wiatru [wideo]
Po dziesiątkach szpiegowskich zdjęć, całej masy filmów oraz zwiastunów Pagani nareszcie ujawniło swoje najnowsze dziecko - model Huayra. Czy "bóg wiatru", bo takie jest znaczenie nazwy, ma szansę zostać bogiem ulicy?
26.01.2011 | aktual.: 07.10.2022 17:13
Po dziesiątkach szpiegowskich zdjęć, całej masy filmów oraz zwiastunów Pagani nareszcie ujawniło swoje najnowsze dziecko - model Huayra. Czy "bóg wiatru", bo takie jest znaczenie nazwy, ma szansę zostać bogiem ulicy?
Jeśli istnieje bóg wśród samochodów, to z pewnością brzmi on jak Pagani Zonda R - powiedział Jeremy Clarkson przy pierwszym kontakcie z tym samochodem. Z czym można by więc porównać najnowszy model? Horacio Pagani nadał mu imię po andyjskim bogu wiatru Aymara Huayra Tata. Jego intencją było bowiem "nadanie kształtu wiatrowi".
Sylwetka tak naprawdę jest nam znana. W tym aspekcie nie ma żadnej projektowej rewolucji, choć Huayre można z łatwością odróżnić od swojego poprzednika, Zondy. Cała karoseria została po prostu odświeżona, jest optycznie lżejsza i mniej toporna. Zaryzykuję nawet stwierdzenie, że skrzydeł dodają do góry otwierane drzwi, w stylu Gullwinga. Można oczywiście wyróżnić wiele nowych szczegółów, jak przemodelowany pas tylny czy przedni zderzak. Konsola środkowa jak i całe wnętrze również są nowe, choć pozostało wiele elementów z modelu Zonda. Dzięki nim jednak wsiadając do tego samochodu, nie będziemy mieli wątpliwości z jaką marką mamy do czynienia.
Silnik pochodzi ze stajni Mercedes-AMG. 6-litrowe Bi-Turbo w układzie V z 12-oma cylindrami generuje moc 700 KM oraz powalające 1000 Nm. Sekwencyjna skrzynia biegów XTRAC'a posiada 7 przełożeń i waży jedyne 96 kg. Zrezygnowano z podwójnego sprzęgła, jako że waga układu wzrosłaby o 70 kg, a czas zmiany biegów skróciłby się nieznacznie.
Nowe Pagani spełnia nawet najbardziej rygorystyczne normy spalin Euro5, oraz normy bezpieczeństwa Stanów Zjednoczonych, dzięki czemu zostało dopuszczone do ruchu także na drogach USA. W efekcie Huayra waży nieco więcej, ale konstruktorzy postarali się odchudzić samochód stosując na szeroką skalę lekkie materiały. Tytanowy wydech MHG-Fahrzeugtechnik jest świetnym przykładem zastosowania inżynierii wyścigowej w drogowym samochodzie sportowym. Ceramiczne tarcze hamulcowe i cała masa karbonowych oraz aluminiowych części przyczyniły się do zminimalizowania wagi do 1350 kg.
Huayra przyspiesza do setki w ok. 3.3 sekundy. Około, ponieważ oficjalne dane nie zostały jeszcze podane, a czas ten pochodzi z wcześniejszych testów samochodu. Prędkość maksymalną szacuje się na 370 km/h. Cena? Oficjalna również nie jest znana. Mówi się jednak o milionie euro. Czy warto? Skoro według Clarksona Zonda R jest warta wydania 6 mld 150 mln funtów, w co wlicza budowę toru pokroju tego w Abu Zabi, to myślę, że Huayra z pewnością warta jest miliona euro.
Na koniec zapraszam do obejrzenia filmu, na którym mamy okazję posłuchać obłędnej wręcz "mowy" nowego Pagani Huayra.
New Pagani Huayra revealed - evo Magazine
PS Piotrek, dzięki za cynk!
Źródło: egmCarTech • WorldCarFans