WAŻNE
TERAZ

Bodnar dostał odmowę z Sądu Najwyższego. Chodzi o protesty wyborcze

Nowy Opel Mokka X - stary model z nowym obliczem

Jeden z najlepiej sprzedających się w Europie crossoverów segmentu B i jednocześnie pierwszy tego typu model samodzielnie skonstruowany przez Opla, przeszedł facelifting, dość podobny do nowej Zafiry. Zmiany są nieznaczne, ale odczuwalne. Mokka X zyskała nowe oblicze, przyjemniejsze wnętrze i mocną jednostkę benzynową.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
Marcin Łobodziński
8

Opel Mokka X 1.6 CDTI 4x4 - pierwsza jazda, opinia

Nowy przedni pas to nie wszystko co odróżnia Mokkę X od Mokki, sprzedanej na Starym Kontynencie w liczbie ponad 600 tys. egzemplarzy. Reflektory mają nie tylko inny kształt, ale także wnętrze. Opcjonalnie mogą być wyposażone w zestaw diod tworzących adaptacyjne światła AFL, znane m. in. z Astry. W tym segmencie to ewenement.

Również tylne oświetlenie tworzą diody. Nowy grill z poziomą listwą koresponduje z aktualną stylistyką Opli. Zaskakująco dużo zmian przeszedł tylny pas, zwłaszcza w obrębie zderzaka, który teraz wygląda wizualnie lżej. Na liście opcji i nowości znajdziemy dwa lakiery Amber Orange i Absolute Red, a także pakiet sportowy OPC Line, obejmujący przednie i tylne spojlery oraz nakładki progów.

Przód nowego Opla Mokki X jest inny, ale czy ładniejszy...?
Przód nowego Opla Mokki X jest inny, ale czy ładniejszy...? © fot. Marcin Łobodziński

Mokka X pozostaje jednak tym samym samochodem, z mocno nadmuchaną, krótką i wysoką zarazem sylwetką, tworzącą niemal jednobryłowe nadwozie. Praktycznie nie zmieniono wymiarów zewnętrznych, zatem i w kabinie pozostawiono tyle samo miejsca dla pasażerów i bagażu. Przestrzeni jest w sam raz, a kufer o pojemności 356 litrów to standard w segmencie B crossoverów.

Atmosfera w samochodzie jest zupełnie nowa. Zmieniona została deska rozdzielcza z wbudowanym, dużym ekranem stacji multimedialnej IntelliLink R 4.0 lub Navi 900. W obu przypadkach mamy do czynienia z 7-calowym ekranem dotykowym, otoczonym ładną, błyszczącą ramką. System umożliwia m. in. wyświetlanie zdjęć i filmów ze smartfona lub tabletu. Pod panelem klimatyzacji w schowku jest port USB, AUX i gniazdko 12V. Opel oferuje możliwość skonfigurowania aż siedmiu urządzeń i podłączenia ich do wspólnej sieci WiFi.

Kokpit z pewnością zyskał na urodzie, ale i na prostocie.
Kokpit z pewnością zyskał na urodzie, ale i na prostocie. © fot. Marcin Łobodziński

Na wyższym poziomie z systemem IntelliLink Navi 900 mamy już prawdziwą nawigację z mapami 30 państw i możliwością wydawania komend głosowych. Wiadomości tekstowe są odczytywane przez system, a dla audiofili przygotowano wersję rozbudowaną o nagłośnienie firmy Bose. Jak w każdym nowym Oplu, tak i tu pojawił się system Opel OnStar łączący kierowcę z żywą osobą, służącą pomocą przez 24 godziny na dobę.

Całość prezentuje się o klasę lepiej niż w modelu obecnym jeszcze na naszym rynku. Podobnie jak zestaw wskaźników z 3,5-calowym ekranem komputera pokładowego lub nieco bardziej rozbudowanym, kolorowym o przekątnej 4,2 cala. Jego grafika odpowiada temu co znajdziemy m. in. w nowej Astrze, ale same wskaźniki już nie do końca. Nawet w topowej wersji, analogowe pozostały te od poziomu paliwa i temperatury silnika.

Zestaw multimedialny z nawigacją ma wiele współczesnych funkcji i czyni Mokkę X jednym z najlepiej skomunikowanych crossoverów w swojej klasie.
Zestaw multimedialny z nawigacją ma wiele współczesnych funkcji i czyni Mokkę X jednym z najlepiej skomunikowanych crossoverów w swojej klasie. © fot. Marcin Łobodziński

Szkoda, że nie zmieniono topornego kształtu koła kierownicy, które moim zdaniem nadal jest najbrzydszym elementem wnętrza Mokki. Nowością w kabinie jest także tapicerka w kolorze brązowym, wykonana z naturalnej skóry, która wizualnie poprawia odbiór samochodu. Z nowości w kwestii wyposażenia komfortowego Mokka X otrzymała także bezkluczykowy system otwierania drzwi.

Nowy model uzbrojono w kamerę OpelEye i system przedkolizyjny, ostrzegający o możliwości wystąpienia kolizji z autem poprzedzającym. Nie jest zbyt nachalny i działa tylko wtedy, gdy rzeczywiście przychodzi zagrożenie. Potrafi także zmierzyć odległość od jadącego przed nami auta i podać ją w sekundach, oznaczających czas potrzebny na dojechanie gdyby ten nagle się zatrzymał. OpelEye umożliwia pracę systemowi ostrzegającemu o niezamierzonej zmianie pasa ruchu oraz świetnie rozpoznaje znaki drogowe. Nawet te szkockie, dwa razy mniejsze od naszych polskich.

Kolorowy ekran komputera pokładowego w wyższych specyfikacjach.
Kolorowy ekran komputera pokładowego w wyższych specyfikacjach. © fot. Marcin Łobodziński

Mokkę X uzupełniono o nowy silnik benzynowy 1.4 DIT znany już z Astry, dostępny jedak wyłącznie z napędem 4x4 i automatyczną skrzynią biegów. Teraz gama wygląda następująco:

  • Bazowy silnik benzynowy 1.6 ecoFLEX (115 KM) z 5-biegową przekładnią manualną i napędem FWD,
  • Benzynowy 1.4 Turbo (140 KM) z manualną przekładnią 6-biegową (napęd 4x4 lub FWD) oraz 6-biegową automatyczną (FWD),
  • Nowy silnik benzynowy 1.4 DIT (152 KM) z 6-biegową przekładnią automatyczną i napędem 4x4,
  • Bazowy diesel 1.6 CDTI (110 KM) z 6-biegową przekładnią manualną i napędem FWD,
  • Diesel 1.6 CDTI (136 KM) z 6-biegową przekładnią manualną (FWD lub 4x4) lub automatyczną (FWD)
  • Benzynowo-gazowy 1.4 Turbo LPG (140 KM) z 6-biegową, manualną skrzynią biegów, napędem FWD i 34-litrowym toroidalnym zbiornikiem LPG.

Podczas jazd testowych mieliśmy okazję wypróbować jedynie najmocniejszą wersję wysokoprężną z napędem na cztery koła. Diesel ten jest znany już z poprzedniej Mokki, ale ostatnimi czasy przeszedł kurację wyciszającą i odchudzającą.

Trudno wyczuć realne zmiany w hałaśliwości, natomiast trzeba przyznać, że motor zaskakuje gładkością pracy i spokojem podczas rozpędzania z ekstremalnie niskich prędkości obrotowych na poziomie 1200-1400 obr./min. Nie brakuje mu momentu obrotowego w szerokim zakresie i świetnie współpracuje z przekładnią manualną o dobrze dobranych przełożeniach. Mechanizm wybierania biegów działa wyjątkowo precyzyjnie jak na Opla.

Porządne fotele AGR i nowa, brązowa tapicerka ze skóry.
Porządne fotele AGR i nowa, brązowa tapicerka ze skóry. © fot. Marcin Łobodziński

Walory napędu na cztery koła z dołączaną automatycznie tylną osią mieliśmy poznać na imponujących, leśnych duktach szutrowych, odzwierciedlających warunki w jakich ścigają się brytyjscy kierowcy rajdowi.

Oczywiście o slajdach bokiem nie ma mowy. Tu ograniczeniem jest system ESP, natomiast w jeździe terenowej Mokka nigdy nie była asem. Również po liftingu największym jej ograniczeniem jest długi i niski zwis przedni. Natomiast trakcja okazała się niezła, a zawieszenie pracuje w takich warunkach zaskakująco poprawnie jak na tak prostą konstrukcję. Przypominam, że tylna oś to prosta belka skrętna.

Największe walory Mokki X to szosowe właściwości jezdne. Na lokalnych, krętych drogach Szkocji mały crossover okazał się zwinny i nadzwyczaj stabilny, pomimo licznych podbić i szybkich zmian kierunku. Bardzo dobra jest przyczepność 18-calowych opon Continental PremiumContact 2 o rozmiarze 215/55. Układ kierowniczy wykazał się precyzją wystarczającą do naprawdę szybkiej jazdy, a reakcje sprężyn i zawieszenia zawsze były takie, jakich się oczekiwało. Moim zdaniem prowadzenie to największa zaleta Mokki X.

Opel Mokka X pośród szkockich trawników przypominających pluszowy dywan.
Opel Mokka X pośród szkockich trawników przypominających pluszowy dywan. © fot. Marcin Łobodziński

Na odpowiednim poziomie stoi także komfort resorowania i wyciszenie kabiny. W dynamicznym pokonywaniu zakrętów pomagają dobrze podpierające ciało fotele AGR, natomiast na długich dystansach zapewniają wysoki komfort. Również pozycja za kierownicą dzięki ogromnemu zakresowi regulacji jest wzorowa, a fotel wedle preferencji można mocno opuścić w dół. Wówczas nad głową kierowcy tworzy się duża przestrzeń.

Podsumowując, Opel Mokka X to crossover dla osób, którym się podoba i które cenią sobie dobre właściwości jezdne. Choć mieliśmy styczność wyłącznie z dieslami, to moim zdaniem, bazując na własnych doświadczeniach, wersja z nową jednostką benzynową 1.4 DIT będzie jeszcze lepsza. Motor ten idealnie spisał się w Astrze, więc i tu nie zawiedzie. Niestety cena nie będzie niska, bo to aż 96 150 zł. Cena bazowego modelu z wolnossącym motorem 1.6 to 72 450 zł.

Opel Mokka X
Opel Mokka X © fot. Marcin Łobodziński

Wielką zaletą Mokki X z pewnością są elementy wyposażenia, które trudno znaleźć u konkurencji. Samochód choć nowy, to wciąż stary, bo tylko nieznacznie odmłodzony. Jednak w segmencie B nadal stanowi silną konkurencję, a z nowym obliczem i nowym silnikiem benzynowym jest jeszcze mocniejszy - dosłownie i w przenośni.

Plusy
  • Nowy, uproszczony wygląd wnętrza
  • Ogromna liczba schowków
  • Mocny silnik
  • Zawieszenie komfortowe na dużych nierównościach
  • Świetne prowadzenie na asfalcie
  • Atrakcyjne ceny
  • Opcje wyposażenia
Minusy
  • Niska ładowność
  • Marne zdolności terenowe pomimo napędu 4x4
  • Małe lusterka zewnętrzne
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
[1/20] Źródło zdjęć: |

Opel Mokka X 1.6 CDTI 4x4 - dane techniczne

Opel Mokka X 1.6 CDTI 4x4

Silnik i napęd:

Układ i doładowanie:R4 z turbodoładowaniem
Rodzaj paliwa:Diesel
Ustawienie:Poprzeczne
Rozrząd:DOHC 16V
Objętość skokowa:1598 cm3
Moc maksymalna:136 KM przy 3500-4000 rpm
Moment maksymalny:

320 Nm przy 2000-2250 rpm

Skrzynia biegów:6-biegowa, manualna
Typ napędu:Na cztery koła
Hamulce przednie:Tarczowe, wentylowane
Hamulce tylne:Tarczowe
Zawieszenie przednie:Kolumna typu MacPhersona
Zawieszenie tylne:Belka skrętna
Średnica zawracania:11,5 m
Koła, ogumienie przednie:215/55 R18
Koła, ogumienie tylne:215/55 R18

Masy i wymiary:

Typ nadwozia:Crossover
Liczba drzwi:5
Masa własna:1504 kg
Ładowność:320 kg
Długość:4275mm
Szerokość:

1781 mm bez lusterek

2038 mm z lusterkami

Wysokość:1658 mm
Rozstaw osi:2555 mm
Pojemność zbiornika paliwa:53 l
Pojemność bagażnika:356 l
Osiągi:
 Katalogowo:
Przyspieszenie 0-100 km/h:10,3 s
Prędkość maksymalna:187 km/h
Zużycie paliwa (miasto):5,2-5,0 l/100 km
Zużycie paliwa (trasa):4,4-4,2 l/100 km
Zużycie paliwa (mieszane):4,7-4,5 l/100 km
Emisja CO2:124-119 g/km
Test zderzeniowy Euro NCAP:5 gwiazdek
Cena:
Cena wersji testowej: od 101 950 zł
Model od:

72 450 zł

Wersja silnikowa od:89 750 zł

Wybrane dla Ciebie

Nowa Kia Sportage wyceniona w Polsce. Zmieniły się nie tylko kwoty
Nowa Kia Sportage wyceniona w Polsce. Zmieniły się nie tylko kwoty
Pierwsza jazda: Renault Espace po liftingu i Symbioz z nową hybrydą – nowi mistrzowie oszczędzania
Pierwsza jazda: Renault Espace po liftingu i Symbioz z nową hybrydą – nowi mistrzowie oszczędzania
Volkswagen chce pokonać Teslę w jej grze. Właśnie pokazał produkcyjne Robotaxi
Volkswagen chce pokonać Teslę w jej grze. Właśnie pokazał produkcyjne Robotaxi
Kierunkowskaz przy wyprzedzaniu. Błąd, który popełnia wielu kierowców
Kierunkowskaz przy wyprzedzaniu. Błąd, który popełnia wielu kierowców
Przepisy mogą zaskakiwać. Latem stracisz prawko nie wsiadając do auta
Przepisy mogą zaskakiwać. Latem stracisz prawko nie wsiadając do auta
Znak PL na tablicy. Czy wystarczy za granicą?
Znak PL na tablicy. Czy wystarczy za granicą?
Autostradą A4 pojedziemy za darmo. Znamy konkretny termin
Autostradą A4 pojedziemy za darmo. Znamy konkretny termin
Czesi świętują 130-lecie marki Superbem w pickupie
Czesi świętują 130-lecie marki Superbem w pickupie
Mandat za opony. Przepisy jasno: nawet do 3000 zł
Mandat za opony. Przepisy jasno: nawet do 3000 zł
Nie będzie trzeba wyprzedzać. Zmiana już w najbliższy weekend
Nie będzie trzeba wyprzedzać. Zmiana już w najbliższy weekend
List z Opola wygląda jak próba oszustwa. Jedno jest pewne: musisz zapłacić
List z Opola wygląda jak próba oszustwa. Jedno jest pewne: musisz zapłacić
Volkswagen wypuszcza specjalnego Golfa GTI. Edition 50 to najmocniejsze GTI w historii
Volkswagen wypuszcza specjalnego Golfa GTI. Edition 50 to najmocniejsze GTI w historii