Lotnisko Chopina zza sterów oczyszczarki. Poznaliśmy logistyczny majstersztyk na EPWA

Co roku kierowcy zastanawiają się, czy zima i tym razem zaskoczy drogowców. W ubiegłym roku nie zaskoczyła, bo nie przyszła. W tym może być odwrotnie - miasta zmniejszyły budżety na odśnieżanie (Warszawa nie przewiduje np. oczyszczania ścieżek rowerowych), a śnieg jednak się pojawił. Niespodzianki nie może natomiast dać zrobić sobie port lotniczy. Tutaj wszystko musi działać jak w zegarku.

Lotnisko Chopina z perspektywy kierowcy oczyszczarkiLotnisko Chopina z perspektywy kierowcy oczyszczarki
Źródło zdjęć: © fot. Tomasz Pętala, Lotnisko Chopina
Mariusz Zmysłowski

Tomasz Pętala, Mistrz Służby Utrzymania Nawierzchni na Lotnisku Chopina w Warszawie wytłumaczył na fanpage'u EPWA, na czym polegają wyzwania procesu odśnieżania na tak dużym i wymagającym obiekcie. Żeby wszystko grało, niezbędna jest współpraca Akcji Zima, Dyżurnego Portu i kontrolerów ruchu z Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Ścieżki podejścia zależą od warunków pogodowych, jednocześnie niezbędne jest zgranie rozkładu lądowań, startów i oczyszczania dróg startowych.

Sytuację komplikuje fakt, że na oczyszczenie pasa trzeba 20 minut (droga startowa 1) lub 30 minut (droga startowa 3). Realizuje to kolumna maszyn, która przemieszcza się w tempie około 30 km/h, a szerokość pojedynczej szczoty wynosi 5,5 m.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
© fot. Tomasz Pętala, Lotnisko Chopina

Gdy oczyszczona jest jedna droga, Akcja Zima przemieszcza się na drugą, przy okazji czyszcząc drogi kołowania. Jeśli opad śniegu nie ustaje, po zakończeniu cyklu trzeba wyruszyć do pracy od nowa, robiąc tylko krótką przerwę techniczną na oczyszczenie sprzętu.

Równolegle koordynowane są prace na płytach, zależne od tego, które stanowiska postojowe muszą zostać przygotowane na przyjęcie maszyny. Realizują je mniejsze oczyszczarki Boschung Jet Broom, które odśnieżają mechanicznie i chemicznie.

Utrzymanie nawierzchni lotniska w stanie operacyjnym jest więc, jak widzicie, nie lada wyzwaniem, nie tylko sprzętowym, ale przede wszystkim logistycznym i wymaga bardzo sprawnego zarządzania, by ruch powietrzny odbywał się płynnie.

  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
[1/7] Źródło zdjęć: |
Wybrane dla Ciebie
Rosjanie próbują wskrzesić kolejną markę. To chiński SUV w przebraniu
Rosjanie próbują wskrzesić kolejną markę. To chiński SUV w przebraniu
Tesla wróciła na szczyt. Te auta Europejczycy kupowali we wrześniu
Tesla wróciła na szczyt. Te auta Europejczycy kupowali we wrześniu
Policja dostała 100 nowych radiowozów. Tym razem wybrano inną markę
Policja dostała 100 nowych radiowozów. Tym razem wybrano inną markę
Następca Alpine A110 jednak zachowa silnik spalinowy? Szef marki tego nie wyklucza
Następca Alpine A110 jednak zachowa silnik spalinowy? Szef marki tego nie wyklucza
Yangwang U9 Xtreme pokonał Xiaomi. Nowy rekord Nürburgringu
Yangwang U9 Xtreme pokonał Xiaomi. Nowy rekord Nürburgringu
Nowe zasady dotyczące prawa jazdy w UE. Dokument stracisz w całej wspólnocie
Nowe zasady dotyczące prawa jazdy w UE. Dokument stracisz w całej wspólnocie
Pierwsza jazda: Leapmotor B10 kusi ceną i wyposażeniem. A co z resztą?
Pierwsza jazda: Leapmotor B10 kusi ceną i wyposażeniem. A co z resztą?
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł