WAŻNE
TERAZ

"Tuska napędza Braun". Ekspert od sondazy o "geniuszu" premiera i "pułapce" dla PiS

Kontrola wjazdu do warszawskiej Strefy Czystego Transportu. Piąty raz już zaboli

Propozycja utworzenia warszawskiej Strefy Czystego Transportu budzi kontrowersje. Ma obejmować znacznie więcej terenów niż według wcześniejszych propozycji, a wjazd do niej ma być ściśle kontrolowany. Wiemy, w jaki sposób.

Do strefy będzie można wjechać starszym autem cztery razy bez konsekwencjiDo strefy będzie można wjechać starszym autem cztery razy bez konsekwencji
Źródło zdjęć: © WP Autokult | ZDM Warszawa
Mateusz Lubczański

Okolice Stadionu Narodowego, Mokotów czy Żoliborz – to między innymi z tych terenów miasto stołeczne Warszawa chce powoli pozbywać się starszych pojazdów zanieczyszczających powietrze. Więcej o zasięgu samej strefy i limitach pisałem w tekście poniżej.

Po letniej zmianie ogólnopolskich przepisów gminy otrzymały możliwość elektronicznej kontroli Strefy, co oznacza obecność kamer sczytujących tablice rejestracyjne. "Obecnie używane kamery pozwalają na prowadzenie takiej kontroli. Wraz z pozyskiwaniem doświadczeń, system będzie rozwijany o kolejne kamery" – dowiaduję się w Biurze Zarządzania Ruchem Drogowym.

Domyślnie, aby wjechać do Strefy – przez cztery różne dni w roku – nie trzeba będzie starać się o zgodę. "Kamery zarejestrują pojazd automatycznie – jeśli pojawi się on w ciągu czterech różnych dni, a nie ma uprawnień do wjazdu, piąty raz będzie złamaniem zasad uchwały" – informują włodarze. W przypadku kontroli drogowej przez np. policję, kierowca może złożyć oświadczenie. Wyjątkiem może być np. wizyta u lekarza, ale w przypadku nieprawdziwego oświadczenia sprawa trafi do sądu grodzkiego. Kara za wjazd do strefy to 500 zł.

Mundurowi z kolei będzą korzystać z Centralnej Ewidencji Kierowców. Do CEP ma dostęp zarówno policja, jak i straż miejska. "Niezbędne dane są więc też w dowodach rejestracyjnych. Te wystarczą do kontroli ponad 95 proc. pojazdów" – informują przedstawiciele miasta.

Do kontroli wyjątków przydatna będzie naklejka, ale aby ją dostać, trzeba będzie przedstawić odpowiednie dane. Do tego w rozmowach pojawia się cyfrowa baza danych. Trwają wstępne prace nad stworzeniem jak najbardziej przyjaznego systemu, który byłby dostępny dla policji – o ile oczywiście uchwała zostanie przyjęta.

Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Prezes koncernu alarmuje. Dosadny apel do władz UE
Prezes koncernu alarmuje. Dosadny apel do władz UE
Na stacjach coraz lepiej. Mamy nowe prognozy
Na stacjach coraz lepiej. Mamy nowe prognozy
Porsche pod wrażeniem tempa rozwoju chińskich marek
Porsche pod wrażeniem tempa rozwoju chińskich marek
Nowy odcinek S7 jeszcze w tym roku. GDDKiA szykuje świąteczny prezent
Nowy odcinek S7 jeszcze w tym roku. GDDKiA szykuje świąteczny prezent
5-letnie opóźnienie zakazu dla spalinówek jest możliwe. Dobra wiadomość? Niekoniecznie [Opinia]
5-letnie opóźnienie zakazu dla spalinówek jest możliwe. Dobra wiadomość? Niekoniecznie [Opinia]
Test: Volkswagen Caravelle PanAmericana - przygodowy autobus w dieslu
Test: Volkswagen Caravelle PanAmericana - przygodowy autobus w dieslu
Test długodystansowy: Mazda CX-60 jako wóz techniczny w Alpach
Test długodystansowy: Mazda CX-60 jako wóz techniczny w Alpach
Mercedes-Benz Tomorrow XX - Niemcy mają plan na tańsze naprawy i mniejszą emisję CO2
Mercedes-Benz Tomorrow XX - Niemcy mają plan na tańsze naprawy i mniejszą emisję CO2
291 tys. niesprawnych aut. Wiemy, czemu najczęściej oblewają przegląd
291 tys. niesprawnych aut. Wiemy, czemu najczęściej oblewają przegląd
Rozbili kolejne nowości. Pięć gwiazdek nie dla każdego
Rozbili kolejne nowości. Pięć gwiazdek nie dla każdego
Złodzieje mają żniwa. Te rzeczy powinny wzbudzić twoją czujność
Złodzieje mają żniwa. Te rzeczy powinny wzbudzić twoją czujność
MOŻE JESZCZE JEDEN ARTYKUŁ? ZOBACZ CO POLECAMY 🌟