Nowe Renault Clio R.S. z silnikiem turbo i dwusprzęgłową skrzynią biegów [Paryż 2012]
Renault Clio IV R.S. to kolejny model poświęcony na ołtarzu downsizingu. Zamiast znanego z poprzednika wolnossącego silnika o pojemności 2,0 l, hot-hatch będzie miał pod maską jednostkę 1,6 turbo. Moc pozostała bez zmian – 200 KM.
27.09.2012 | aktual.: 12.10.2022 17:01
Renault Clio III R.S., czyli poprzednik właśnie pokazanego modelu, to samochód dość surowy i zrobionym w starym stylu. Jest napędzany motorem 2,0 bez żadnego doładowania, sprzężonym z 6-biegową skrzynią manualną. Sam miałem niegdyś okazję w ciągu jednego tygodnia porównać francuski model z Seatem Ibizą Cuprą.
Hiszpański model był dużo bardziej cywilizowany, miększy i łatwiejszy w użytkowaniu na co dzień. Clio trzeba było trzymać krótko i kręcić wysoko, dużo zależało w nim od kierowcy. Wysokoobrotowa, wolnossąca jednostka był tym, co wyróżniało R.S. na tle takich aut, jak wspomniana Cupra, Volkswagen Polo GTI czy Abarth Punto.
W przypadku modelu Clio IV R.S., Renault zrezygnowało jednak z silnika 2,0 na rzecz 1,6 turbo. Zastąpiło też manualną przekładnię nową, dwusprzęgłową, 6-stopniową skrzynią EDC (Efficient Double Clutch).
Francuskie auto ma taką samą moc maksymalną jak poprzednik, z tą różnicą, że teraz 200 KM osiąga przy 6000, a nie 7100 obr./min. O 25 Nm wzrósł za to maksymalny moment obrotowy, który wynosi teraz 240 Nm (w zakresie od 1750 do 5600 obr./min).
Motor 1,6 powstał przy współudziale Renault Sport, które przy jego konstruowaniu wykorzystało doświadczenia z Formuły 1. Silnik ma popychacze z powłoką DLC (Diamond Like Carbon) i podwójny regulator wałka rozrządu (VVT).
Renault Clio IV R.S. jest wyposażone w system RS Drive, pozwalający zmieniać charakterystykę pracy skrzyni biegów i silnika, reakcję ESP, ustawienie układu kierowniczego oraz czułość pedału gazu. Ma 3 tryby pracy: Normal, Sport i Race. W tym ostatnim zmiana biegów odbywa się w czasie zaledwie 150 milisekund. Niestety, póki co Renault nie podało informacji na temat osiągów auta.
Najmłodsze dziecko Renault Sport ma z przodu tarcze hamulcowe w rozmiarze 320 mm, czyli o 8 mm większe niż Clio III. Nie wiemy jakich rozmiarów są tylne tarcze. Wiemy za to, że do wyboru będą dwa rodzaje zawieszenia: Sport oraz Cup (o 15 % sztywniejsze i obniżone o 5 mm w stosunku do Sport).
Przejdźmy do karoserii, która w klasie hot-hatch jest przecież bardzo ważna. Clio R.S. w stosunku do standardowego modelu ma zmienioną atrapę chłodnicy oraz dodatkowe nakładki na progach. Zderzak przedni ma duże wloty powietrza i tzw. listwę F1.
Auto jest wyposażone w światła do jazdy dziennej LED. Renault może jeździć na 17-calowych kołach, w opcji dostępne będą też 18- calowe. Spojler dachowy i dyfuzor odpowiadają odpowiednio za 20 i 80 % dodatkowego docisku.
W środku znajdziemy aluminiowe pedały, kubełkowe fotele pokryte skórą i trochę czerwonych detali. Przy wielofunkcyjnej kierownicy zamontowano łopatki do zmiany biegów.
W serii Renault Clio IV R.S. ma mieć m.in. system multimedialny R-Link, nawigację z ekranem dotykowym, radio samochodowe Bluetooth® z portem USB i kartę Hands Free. W opcji będą czujniki parkowania z kamerą cofania czy automatyczna klimatyzacja.
[aktualizacja 28 września]
Najnowsze zdjęcia mocnego Clio wprost z Paryża!
Źródło: Renault