WAŻNE
TERAZ

Awionetka spadła koło boiska, wewnątrz dwa ciała

Nissan Leaf - elektryczny pogromca mitów

Nissan Leaf to elektryczne auto, który pozytywnie zaskoczył nas już podczas polskiej premiery. Próbowaliśmy wtedy odpowiedzieć na pytanie, czy taki samochód przyjmie się na naszym rynku i czy Polska będzie w 2013 roku gotowa, by zapewnić odpowiednią infrastrukturę. Dzisiaj postaram się obalić kilka mitów dotyczących aut elektrycznych. Właściwie zrobi to sam Leaf.

Nissan Leaf w PolsceNissan Leaf w Polsce
Mariusz Zmysłowski

Nissan Leaf to elektryczne auto, który pozytywnie zaskoczył nas już podczas polskiej premiery. Próbowaliśmy wtedy odpowiedzieć na pytanie, czy taki samochód przyjmie się na naszym rynku i czy Polska będzie w 2013 roku gotowa, by zapewnić odpowiednią infrastrukturę. Dzisiaj postaram się obalić kilka mitów dotyczących aut elektrycznych. Właściwie zrobi to sam Leaf.

Bardzo częstym powodem obaw przed samochodami elektrycznymi jest strach o bezpieczeństwo pieszych. Ponieważ samochody z napędem elektrycznym są nieporównywalnie cichsze niż pojazdy z napędem spalinowym, mogą być bardziej niebezpieczne dla osób, które np. chcą przejść przez ulicę. Tego typu samochody mogą stanowić zagrożenie zwłaszcza dla osób niedowidzących bądź niewidomych.

Nissan uporał się z tym problemem dzięki dużemu nakładowi pracy włożonemu w badania nad zachowaniem osób niewidomych i słabo widzących. W efekcie powstał system ostrzegania pieszych, który emituje z głośników ukrytych pod maską sinusoidalną falę dźwiękową, o określonym zakresie częstotliwości. Po za nim znalazły się dźwięki zbliżone do 1000 Hz, ponieważ są one nieprzyjemne dla ludzkiego ucha.

Nissan Leaf w Polsce
Nissan Leaf w Polsce

System uaktywnia się, gdy auto rusza, i wycisza się po przekroczeniu prędkości 30 km/h. Wówczas aby przechodnie zlokalizowali nadjeżdżający pojazd, wystarczające są odgłosy szumu opon toczących się po asfalcie. Gdy Leaf zwalnia, dźwięki są emitowane po przekroczeniu bariery 25 km/h. Co ważne – są one przyjemne i nie wywołują żadnych negatywnych odczuć, a jednocześnie są słyszalne dla każdej grupy wiekowej. Za pomocą przełącznika na desce rozdzielczej można tymczasowo wyłączyć system ostrzegania pieszych. Aktywuje się on ponownie przy kolejnym uruchomieniu auta, jeśli kierowca nie zrobi tego wcześniej sam.

Kolejnym problemem, którego obawiają się potencjalni nabywcy pojazdów elektrycznych, jest żywotność akumulatorów. Pod podłogą Leafa znajduje się 48-modułowy, kompaktowy akumulator litowo-jonowy. Powstał on przy współpracy Nissana oraz firmy NEC. Jest to najnowszej generacji akumulator zbudowany z cienkich ogniw laminowanych, dający większą elastyczność w projektowaniu nadwozia niż konwencjonalne, cylindryczne odmiany. Każdy moduł składa się z czterech ogniw.

Akumulatory są objęte gwarancją na 5 lat lub 100 000 km, jednak producent zapewnia, że można je swobodnie ładować przez 9-10 lat metodą Quick Charge (szybkie ładowanie, trwające mniej niż 30 minut dla pełnego naładowania), każdego dnia, bez ryzyka pogorszenia ich właściwości. W Japonii Nissan współpracuje z firmą Sumitomo Corporation, która zajmuje się ponownym wykorzystywaniem, odsprzedażą, przetwarzaniem i recyklingiem akumulatorów litowo-jonowych. W Europie nad podobnym przedsięwzięciem japoński producent pracuje z francuskim koncernem Renault. Ma to zapewnić komfort psychiczny użytkowników Leafa. Jeśli akumulatory się zużyją, a nastąpi to prędzej czy później, kierowcy nie będą musieli się martwić o to, co zrobić ze zużytymi ogniwami.

Nissan Leaf w Polsce
Nissan Leaf w Polsce

Brak energii w akumulatorach – to może się zdarzyć każdemu – brak odpowiednich przyzwyczajeń, niespodziewana sytuacja na drodze, zamyślenie. To kolejne obawy potencjalnych nabywców samochodów elektrycznych. W przypadku aut na olej napędowy czy benzynę wystarczy zadzwonić po znajomego, który podrzuci kanister paliwa z najbliższej stacji. Nissan proponuje użytkownikom bezpłatne holowanie przez pierwszy rok użytkowania Leafa.

By zapobiec takim sytuacjom, na pokładzie umieszczono system informatyczno-telemetryczny Carwings. Przekazuje on kierowcy najważniejsze informacje o stanie naładowania akumulatora, szacowanym zasięgu i w razie potrzeby wskazuje drogę do najbliższej stacji ładowania. By ustrzec użytkowników przed zatorami na drodze, system aktualizuje dane z nawigacji satelitarnej o natężeniu ruchu, dzięki czemu można uniknąć utrudnień w ruchu.

  • Nissan Leaf w Polsce
  • Nissan Leaf w Polsce
  • Nissan Leaf w Polsce
  • Nissan Leaf w Polsce
  • Nissan Leaf w Polsce
  • Nissan Leaf w Polsce
  • Nissan Leaf w Polsce
  • Nissan Leaf w Polsce
  • Nissan Leaf w Polsce
  • Nissan Leaf w Polsce
  • Nissan Leaf w Polsce
  • Nissan Leaf w Polsce
  • Nissan Leaf w Polsce
  • Nissan Leaf w Polsce
  • Nissan Leaf w Polsce
  • Nissan Leaf w Polsce
  • Nissan Leaf w Polsce
  • Nissan Leaf w Polsce
  • Nissan Leaf w Polsce
  • Nissan Leaf w Polsce
  • Nissan Leaf w Polsce
  • Nissan Leaf w Polsce
  • Nissan Leaf w Polsce
  • Nissan Leaf w Polsce
[1/24] Nissan Leaf w Polsce Źródło zdjęć: |

Wybrane dla Ciebie

Sprawdziłem, czy całoroczne dają radę latem. Test opon w warunkach drogowych
Sprawdziłem, czy całoroczne dają radę latem. Test opon w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy