Nietypowe drzwi - odkryj granice wyobraźni projektantów

Podnoszone, wysuwane czy odsuwane? Jaki rodzaj drzwi preferujesz? Na jakie auto z finezyjnie otwieranymi drzwiami najchętniej byś się zdecydował: Lamborghini Murciélago, Rolls-Royce'a Phantoma, a może Mercedesa SLS?

Nietypowe drzwi w samochodachNietypowe drzwi w samochodach
Artur Kuśmierzak

Drzwi – podnoszone

Drzwi podnoszone do góry to jedno z najbardziej znanych rozwiązań, stosowane jest między innymi w autach marki Lamborghini. Włosi od lat konsekwentnie w taki sposób montują drzwi. Trudno wyobrazić sobie Countacha, Diablo, Murciélago czy produkowanego obecnie Aventadora bez takiego gadżetu. Identyczne drzwi są w Bugatti EB110 i w autach marki Spyker.

Lamborghini Aventador LP700-4 opening and closing the doors outside the Lamborghini factory

Lamborghini Diablo Auto doors

Bugatti EB110 Engine Sound!

Drzwi - wysuwane

Wymyślenie nietypowo otwieranych drzwi to dla projektantów aut nie lada wyzwanie, trudno bowiem stworzyć coś nowego, co jest jednocześnie w miarę praktyczne i bezpieczne. Na ciekawy pomysł wpadło pod koniec lat 80. BMW, które w swoim niszowym modelu Z1 zainstalowało drzwi chowane w podłodze. Podobne rozwiązanie wykorzystał Lincoln w koncepcyjnym modelu Mark VIII, w którym całe drzwi dosłownie chowają się w podłodze samochodu.

BMW Z1 doors -not for girls-

Disappearing Car Door

Drzwi - elektrycznie odsuwane

Elektrycznie odsuwane drzwi od dłuższego już czasu stosowane są głównie w vanach. To rozwiązanie dość praktyczne, wygodne, ale często też bardzo awaryjne. Elektrycznie odsuwane drzwi montuje się między innymi w takich modelach, jak: Chrysler Voyager, Peugeot 1007, Peugeot 807, Citroën C8 czy Toyota Previa.

Chrysler Voyager Doors Opening

Peugeot 1007 electric doors

RC AUTOMOCION Citroën C8 (turny HD)

Toyota Estima automatic door

Drzwi – butterfly doors

Butterfly doors to rozwiązanie bardzo podobne do Lambo doors, z tą różnicą że zawiasy tych drzwi zamocowane są nie tylko do nadkoli, ale też do dachu (nie zawsze). W efekcie po otworzeniu układają się one jak skrzydła motyla. Butterfly doors zastosowano w Mercedesie SLR, Ferrari Enzo, a także w niektórych modelach Saleena i we wszystkich McLarenach.

Mercedes SLR Mclaren

Saleen S7 Twin Turbo

How to Open McLaren MP4-12C Dihedral Door

Drzwi – skrzydlate

Ten typ drzwi jest tylko z pozoru podobny do rozwiązania wykorzystywanego w McLarenie. W rzeczywistości drzwi skrzydlate działają na zupełnie innej zasadzie, ponieważ zawiasy zamontowane są tylko na dachu, a nie na nadkolach i przy przedniej krawędzi dachu, jak w Butterfly doors.

Skrzydlate drzwi to od lat wizytówka Mercedesa. Znajdują się między innymi w modelach 300 SL Gullwing i we współczesnej interpretacji tego auta, znanej pod nazwą SLS AMG. Nie tylko Mercedes skusił się na tego typu drzwi. Są one w takich samochodach, jak: Isdera Commendatore 112i, Bristol Fighter, DeLorean DMC-12, Pagani Huayra czy Gumpert Apollo.

Mercedes Gullwing 300 SL - Greatest Ever Sports Cars Nº6

Mercedes SLS AMG @ Cars & Coffee

Pagani Huayra

Drzwi – otwierane pod wiatr

Drzwi otwierane pod wiatr w dzisiejszych czasach montowane są głównie w autach luksusowych marki Rolls-Royce. Dwa lata temu na rynku pojawił się Opel Meriva z takim rozwiązaniem.

Drzwi otwierane do tyłu ma także nietuzinkowy kolos Toyoty FJ Cruiser i produkowana do niedawna Mazda RX-8. To zaledwie garstka modeli. Trzeba pamiętać, że jeszcze kilkadziesiąt lat temu takie drzwi były dużo bardziej popularne i występowały nie tylko w zagranicznych konstrukcjach, takich jak Citroën 2CV czy Fiat 500 I generacji, ale także w rodzimej FSO Syrenie 104.

Rolls-Royce Phantom Drophead Coupé

Opel Meriva MPV - FlexDoors

Mazda RX8 review - Top Gear - Series 3 - BBC

Drzwi – otwierany kokpit

Jednym z najrzadziej stosowanych i najbardziej skomplikowanych mechanizmów otwierania drzwi jest układ, w którym drzwi otwierają się wraz z górą częścią kokpitu lub kokpit otwiera się sam. Taki gadżet montowano w elektrycznym aucie sportowym Sterlingu Nova i miejskim autku o wdzięcznej nazwie Bond Bug. Obecnie otwierany kokpit króluje w samochodach koncepcyjnych, a najsłynniejsze z nich to Ferrari Modulo, Maserati Birdcage 75th i Saab Aero-X.

Birdcage 75th

Saab Aero X, www.automobilismo.it

Drzwi – brak drzwi

Są auta z podnoszonymi drzwiami, są takie, w których drzwi otwierają się pod wiatr, więc dlaczego nie może być konstrukcji w ogóle ich pozbawionych? No dobrze, ale skoro nie ma drzwi, to jak dostać się do środka? Bardzo prosto - najczęściej od góry, bo takie samochody zazwyczaj nie mają dachu.

Kto produkuje takie pojazdy? Przede wszystkim Brytyjczycy. Najbardziej znane to trzykołowy Morgan 3 Wheeler i przeróżne modele marki Caterham. Pomysł spodobał się również Niemcom, o czym świadczą takie wozy jak Veritas RSIII czy prototyp Wiesmann Spyder. Drzwi nie miały też pierwsze auta świata.

Morgan 3 Wheeler video review - autocar.co.uk

Top Gear Caterham R500 VS Veritas RS3

Wiesmann Spyder - MOV´IT Ceramic equipped - Genf 2011

Drzwi – inne

Na rynku są też takie konstrukcje, których nietypowo otwierane drzwi trudno zakwalifikować do większej grupy. Jakie to patenty? Najprostszym przykładem jest BMW Isseta, w którym drzwi były zamontowane z przodu i otwierały się razem z przednią szybą oraz „maską”.

Na nietypowy pomysł wpadł również Ford, instalując na początku w modelu GT40, a później w jego następcy GT drzwi zachodzące na dach. Warty przypomnienia jest także system otwierania drzwi w Renault Avantime, w którym najpierw wysuwają się one równolegle do nadwozia, a dopiero później otwierają. Dzięki temu nie ma problemu z wyjściem z auta nawet na ciasnym parkingu. Jest do bardzo pomocne, bo drzwi w Avantime są dość długie.

Oryginalne rozwiązanie stosuje też szwedzki Koenigsegg. Drzwi najpierw wysuwają się poza karoserię auta (jak w Avantime), a potem ustawiają się pionowo (jak Lambo doors). Mówiąc o finezyjnie otwieranych drzwiach, nie można pominąć modeli Astona Martina, w których drzwi przy otwieraniu uchylają się delikatnie do góry. Koreańczycy również nie boją się eksperymentów, o czym świadczy usportowiony kompakt Hyundai Veloster. Zdecydowano się w nim na układ 2+1, czyli przednia para drzwi i jedne drzwi z tyłu.

BMW Isetta image campaign by the BMW Museum

RENAULT AVANTIME 2009年4月1日 ルノー アバンタイム

Koenigsegg Door System

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach