Najdroższe i najtańsze w serwisowaniu auta. Ranking 20 marek samochodów
Na podstawie średnich wycen z ok. 150 warsztatów samochodowych przygotowano ranking 20 marek. Które z nich są najtańsze, a które najdroższe w serwisowaniu? Choć może się wydawać, że zestawienie nie mówi nic konkretnego, to mi z jednego powodu bardzo się spodobało.
08.04.2020 | aktual.: 22.03.2023 11:58
Ranking został przygotowany przez serwis "DobryMechanik" na podstawie wycen z ok. 150 warsztatów z całej Polski. Wyliczone koszty naprawy są średnią ceną dwóch usług: czyli przeglądu okresowego i wymiany klocków hamulcowych na jednej osi. Serwis obejmował takie czynności jak:
- wymianę oleju z filtrem,
- wymianę filtrów powietrza i paliwa,
- sprawdzenie auta pod kątem wycieków,
- kontrolę stanu szyb, wycieraczek i dyszy spryskiwaczy,
- sprawdzenie układu hamulcowego, zawieszenia i układu kierowniczego,
- kontrolę akumulatora z ewentualnym czyszczeniem,
- sprawdzenie poziomu oraz stopnia zużycia płynu hamulcowego i chłodniczego,
- sprawdzenie ciśnienia w oponach z jego uzupełnieniem,
- sprawdzenie ustawienia świateł i ich regulację.
Ceny usług wahają się od 853 zł w przypadku najtańszej Dacii do 1217 zł w przypadku Mercedesa. Oto ranking najtańszych i najdroższych marek:
- Dacia - 853 zł
- Suzuki - 896 zł
- Seat - 932 zł
- Peugeot - 938 zł
- Fiat - 945 zł
- Renault - 954 zł
- Skoda - 955 zł
- Toyota - 956 zł
- Volkswagen - 976 zł
- Citroen - 980 zł
- Mazda - 989 zł
- Chevrolet - 990 zł
- Opel - 992 zł
- Ford - 1002 zł
- Honda - 1017 zł
- Alfa Romeo -1054 zł
- Audi - 1076 zł
- Volvo - 1124 zł
- BMW - 1216 zł
- Mercedes - 1217 zł
Moja opinia o tym rankingu:
Ranking ten pochodzi z materiałów prasowych Rankomat.pl i dotyczy 20 najczęściej ubezpieczanych marek samochodów w Polsce. Podane ceny są uśrednione i zależą od takich czynników jak indywidualne ustalenia pomiędzy klientem a warsztatem, lokalizacji warsztatu, a także modelu, wieku i stanu technicznego samochodów. Na podane kwoty wpływ ma wiele nieznanych nam czynników, więc te dane nie mówią nam zbyt wiele.
Jednak moim zdaniem pozycja poszczególnych marek w zestawieniu bardzo dobrze odzwierciedla rzeczywiste koszty utrzymania samochodów. Auta, które generują duże wydatki, znajdują się w na końcu listy, a te najtańsze w utrzymaniu są na górze. I to bez znaczenia, czy chodzi o gorszy stan techniczny, czy wyższe ceny części lub usług ze względu na skomplikowaną konstrukcję.
Jeśli miałbym dać jakąś radę osobom z niedużą wiedzą o motoryzacji, a chcącym kupić swoje być może pierwsze auto, to brzmiałaby ona tak: "jeśli nie stać cię na poniesienie powyższego kosztu jednorazowo, w przypadkowym, losowym miesiącu w roku, to nie kupuj samochodu danej marki".