Za dużo oleju w silniku? Podpowiadamy co z tym zrobić
Podczas okresowej wymiany, ale także robiąc tzw. dolewki, można nalać omyłkowo za dużo oleju do silnika. Jeśli znacząco przekroczy się dopuszczalny limit, to może prowadzić do uszkodzenia silnika. Przyczyną nadwyżki mogą być także problemy z filtrem cząstek stałych.
14.11.2019 | aktual.: 22.03.2023 17:22
Olej silnikowy odgrywa kluczową rolę w pracy silnika. Nie tylko smaruje poszczególne podzespoły zmniejszając ich zużycie, ale również chłodzi, odbierając ciepło z pracujących elementów. Olej oczyszcza też silnik z popiołu, szlamu, nagaru oraz drobin metalu, które powstają na skutek tarcia między metalowymi powierzchniami. To wszystko jednak nie oznacza, że im go więcej, tym lepiej.
Ponieważ olej jest dla silnika, tym czym krew dla serca, toteż kontrolę jego poziomu warto wykonywać regularnie - przynajmniej raz w miesiącu. Teoretycznie z weryfikacji zwolnieni są kierowcy posiadający auto z elektroniką, która sama dba o kontrolę poziomu. Ale nawet w takich pojazdach warto sprawdzić stan oleju, zwłaszcza że producenci pojazdów dopuszczają jego zużycie (w praktyce spalanie) przez silnik w proporcji nawet do 1 l/1000 km.
Zobacz także
Jak sprawdzić i uzupełnić poziom oleju?[\h2]
W celu prawidłowej kontroli środka smarującego należy w pierwszej kolejności ustawić pojazd na równej powierzchni i odczekać minimum kilka minut od unieruchomienia silnika, by olej spłynął do miski olejowej. Poziom oleju weryfikuje się za pomocą bagnetu, który pod maską samochodu zlokalizujecie dzięki kolorowemu uchwytowi. Na rynku są też auta, w których "patyk olejowy" zespolony jest z korkiem wlewu oleju do silnika.
Gdy miarka na bagnecie wskazuje, że ilość oleju jest poniżej minimalnej wartości oznaczonej jako "MIN", to znak, że w pierwszej kolejności należy uzupełnić poziom przed dalszą jazdą, a w dłuższej perspektywie zweryfikować przyczyny takiego stanu rzeczy. Olej uzupełnia się, dolewając niewielkie ilości, sprawdzając poziom po ok. dwóch minutach od każdej dolewki. Właściwa wartość powinna wskazywać 2/3 na miarce pomiędzy znacznikami MIN i MAX.
Gdy jest za dużo oleju [\h2]
Pamiętajcie, że zbyt wysoki poziom środka smarującego może być równie szkodliwy, jak zbyt niski, ponieważ prowadzi to do rozszczelnienia silnika i wycieków. Rozgrzany na skutek pracy jednostki olej zwiększa swoją objętość i podnosi ciśnienie w układzie korbowym.
W przypadku silników wysokoprężnych, wyposażonych w filtr cząstek stałych, ponadnormatywna ilość oleju oznaczać może, że do miski olejowej dostaje się nadmiar niespalonego paliwa, które bierze udział w procesie regeneracji filtra. Taki rozcieńczony olej traci swoje pierwotne właściwości, co w konsekwencji prowadzi do zatarcia motoru.
Katastrofalnym zjawiskiem dla silników Diesla jest tzw. "rozbieganie", czyli niekontrolowany wzrost obrotów spowodowany przedostawaniem się nadmiaru oleju do komór spalania. "Rozbieganie" skutkuje zniszczeniem jednostki, a nawet pożarem.
Jeśli zbyt wysoki poziom oleju jest wynikiem pomyłki – przelania - to problem łatwo usunąć. Najlepiej za pomocą strzykawki z wężykiem. Natomiast, gdy mamy do czynienia z systematyczną zwyżką oleju np. w silniku wysokoprężnym, to ratunkiem jest całkowita jego wymiana i weryfikacja pod kątem przyczyn. W wielu przypadkach pomoże zmiana stylu jazdy.